Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wecktijd sperziebonen

Gemma

Recommended Posts

De wecktijden kloppen 120 minuten op 100 graden echt bij 100 graden van het water gaat de wecktijd in.

Maar ik wil u niet ontmoedigen maar wij hebben nu voor het tweede jaar bonen geweckt en ook 2 jaar zure bonen als we de potten open maken dus die worden bij ons niet meer geweckt en we zijn niet de enige.

Volgend jaar eens proberen ze te drogen of in het zout te zetten want uit de vriezer vinden we het een slappe hap.

stevia

Ik weck mijn bonen 50 min. op 100 graden.

Ze gaan gewoon rauw de pot in,afvullen met water,afsluiten en de weckpan in,zodra het water kookt gaan de 50 minuten in.

Geen problemen mee en de bonen smaken uitstekend

Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....

Probeer het maar eens,je zal zien dat het echt klopt

Ik heb mijn tuin pas 2 jaar,dus alles was nieuw voor mij,ook het wecken uiteraard.

Ik ben langs de oude garde tuinders gegaan(sommige staan er al 40 jaar en langer)en heb gevraagt hoe ik de bonen het beste kon wecken,zij kwamen met 90 min.

Ze doen het al sinds jaar en dag zo.

ik zag dat ik een fout gemaakt heb...de wecktijd die zij aangaven moet zijn 90 minuten...sorry voor de ophef

Edited by Guest

Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....

Ik geloof wel dat het bij jou goed gaat maar vraag me af hoe dat kan. Heb vorig jaar zoveel moeten weggooien; doperwten, bonen, erwtensoep dat niet goed meer was, dat ik echt wel het zekere voor het onzekere neem. Liever lang koken en minder risico. Tot.....duidelijk is wat de oorzaak was/is.

Ik zou oppassen. 99 van de 100 x gaat het goed. Maar 50 minuten wecken met rauwe bonen, dan komt de hitte niet zo diep in de pot..dat duurt langer dan je denkt, en dan kan het met bonen wel eens mis gaan..met bacteriën.

Je wilt niet ziek worden van je eigen weck.

Hier weckt het halve dorp, en de andere helft is man. Niemand weckt onder een uur de bonen, en dan zijn de bonen gaar in de pot gegaan. Rauw in de pot ( literpot) weckt men vanaf 2,5 uur. Ik heb zelf de bonen geblancheerd en 2 uur geweckt.

Toen ik tegen mijn buren zei: "3 uur wecken, dat ga ik echt niet doen" vroegen ze mij of hun bonen oneetbaar waren..en nee, dat is niet het geval, ze zijn flink gekookt, maar prima te eten...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 6 months later...

Ik blancheer ze 1 à 2 minuten, afkoelen in ijswater, in de potten, opvullen met gekookt en gezouten water, steriliseren 1h bij 100°C.

Omdat wel vaker gewaarschuwd wordt voor het gevaar voor botulisme, heb ik ze ook een keer ingemaakt, zoals ze dat in de VS blijkbaar doen: 1h bij 121°C. Eetbaar, maar lekker? Nee, niet echt... De bonen worden te zacht en snotterig op die manier.

Wat het risico op botulisme betreft: dat is er altijd, en je kan het niet merken aan de inmaak. Maar er zijn wel een paar trukjes om de kans zo klein mogelijk te maken: aanzuren van de waar door toevoeging van azijn, bijvoorbeeld.

Ook goed om weten is, dat botuline thermo-labiel en makkelijk oxideerbaar is tot ongevaarlijke eindproducten. Als de waar voor consumptie verhit wordt tot het kookpunt (echt tot het kookpunt: tot in de kern!) in een open pan, wordt mogelijk aanwezig botuline vernietigd.

Ik heb altijd gehoord, dat de inmaak van bonen veel kans op mislukking maakt, als men bonen inmaakt die al te rijkelijk bemest werden. Dat lijkt aannemelijk, in elk geval aannemelijker dan de verhalen over mislukte inmaak, omdat mevrouw haar maandstonden had toen ze aan het inmaken was... Dat laatste, wijdverspreide verhaal, waar blijkbaar velen geloof aan hechten, lijkt me eerder te situeren in een religieuze/culturele context en in een discours over vermeende reinheid/onreinheid, veeleer dan dat het wortels in de realiteit zou hebben..

• 4 months later...

Als je het kookwater gebruikt om de weckpotten mee te vullen,

moet dit kookwater dan afgekoeld zijn of kun je het heet in de weckpotten doen?

Moeten de potten helemaal tot de rand gevuld worden met water of een paar cm

eronder blijven? Ik lees namelijk op Internet ook dat sommigen de weckpotten tot 2-3 cm

onder de rand vullen met kookwater.

Wij hebben, net als vorig jaar, de boontjes geblancheerd en laten afkoelen in koud water.

Vers gekookt water bij gedaan voor te wecken, 100°, 120 minuten.

Per pot gaat een theelepel zout er in.

Voor consumptie nog eens goed doorkoken

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.