Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin) #2

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Uit de .... wildenij. Groeit tussen de tegels..: Vanochtend voor het eerst bieslook uit eigen tuin op een broodje met gebakken ei

Geplaatst:

Op de Vlaamse jongerenzender Ketnet loopt (of liep) een programma "x-peditie x-treem" (zie: http://www.ketnet.be/programma/x-peditie-x-treem), waarin de presentator, Bartel, met wat jonge snaken de "wildernis" intrekt.

Mijn kleine is er gek op en dus koken we af en toe in de tuin à la x-peditie x-treem. Omdat er hier en daar in de moestuin nog wel wat staat of in de grond zit, lijkt het net echt.

Ik eet dus vandaag gisteren gemaakte bouillabaise, die, op de vis, de tomaten en wat specerijen na, helemaal uit de moestuin komt (hier en daar met tussenkomst van de diepvriezer), klaargemaakt op een houtvuur in een ouwe betonnen bloembak, waarop een ouwe inmaakketel warmgestookt werd.

e511007681151366277771.jpg

e511008384841366277777.jpg

e511009483261366277781.jpg

Geplaatst:

Alweer veldsla, de rondbladige heb ik, 'Verte de Cambria'. Begin het steeds lekkerder te vinden. Vertakt zich nu met dunne stengels die het op postelein doen lijken, maar daar smaakt het niet naar. De hele plant is eetbaar, alleen de wortels worden eraf gesneden. Even kort koken, stoven of roerbakken is het lekkerst, smaak en reuk blijven dan goed. Warm bereid vind ik het lekkerder dan rauw. Ik kan het nog tot mei eten, volgens de boekjes dan. Daarna gaat het bloeien. Ik wil zelf zaad winnen om deze plant regelmatig in mijn tuin en op mijn bord te hebben, verveelt niet gauw.

Geplaatst:

Purple Sprouting Broccoli... Jawel... Eíndelijk... Nadat de reeën zich er eerst tegoed aan deden, heb ik er nu zowaar een minimaaltje vanaf kunnen halen.

Geplaatst:

Niet echt uit mijn tuin, maar uit de tuin van een vriendin. Ze had ons 2 kilo asperges gegeven, ingevroren. Dus daar asperge soep van gemaakt. Nou om je vingers bij af te likken.

Recept:

3 liter water.

6 kippen bouillon blokjes.

150 gram boter

150 gram bloem.

2 kilo asperges

1 liter room

200 gram hamblokjes

Eerst een bouillon maken van het water en de kippenbouillonblokjes. Ondertussen de asperges schillen en in blokjes snijden. De kopjes van de a asperges appart bewaren.De schillen in de bouillon erbij mikken. Dit 30 minuten laten koken. De schillen eruit halen.

De aspergeblokjes in de bouillon doen en met de staafmixer pureren.

Een roux maken van de boter en de bloem. Boter laten smelten en langzaam de bloem erin. Roeren tot het een glad geheel is. Dit bij de soep voegen en ff blijven roeren.En de aspergeskopjes erbij. Beetje peper,zout en worchestersause naar smaak toevoegen.

Hamblokjes erin en de room. Nog even later koken en dan....

Eet smakelijk

Geplaatst:

Vanmiddag kervel-prei soep en vanavond salade van rucola, veldsla, kropsla, zevenblad, hertshoornweegbree, dragon, bieslook en tijm..... Smullen - de kruiden zijn heerlijk sterk van smaak in het voorjaar. De kervel, rucola en sla soorten allemaal uit de kas - in okt gezaaid. De rest van de volle grond.

Geplaatst:
. Daarna gaat het bloeien. Ik wil zelf zaad winnen om deze plant regelmatig in mijn tuin en op mijn bord te hebben, verveelt niet gauw.

Huub, je brengt me op ideeën. Zelf heb ik nog bergen veldsla staan..voor het zaad, maar het is zoveel. daar kan ik ook van eten.

Ik eet het niet meer als sla als de steeltjes komen, maar warm ga ik een der dagen proberen.

Mijn tip voor jou, laat ook enkele planten helemaal staan totdat alle zaad eruit gevallen is, je hebt kans dat het zichzelf ook uitzaait. En anders kan je nog nazaaien.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Zo help je elkaar dan weer verder met ideeën, leuk! Ik zal zeker een paar planten laten staan.

Ik wil kijken hoelang je ze gestoofd (of geroerbakt) kunt blijven eten tot ze zaad gaan vormen. Er wordt gezegd dat je ze tot en met de bloei kunt eten, inclusief de bloemetjes dus.

Even heb ik gedacht dat onder jouw Helleborus ook veldsla groeide, je vraagt in het topic wat het is. Het lijkt heel erg op de veldsla, de rondbladige "verte de Cambrai" die ik dus ook teel:

zaia1316981363529291.jpg

Maar heel veel jonge zaailingen zien er zo uit, dus heb ik niet gereageerd...

De grotere planten die ik nu in z'n geheel eet, trek ik eruit en snij alleen de wortels eraf.

buitendoen12284071366640219.jpg

Kort koken!

O ja! Vandaag eet ik spinazie, eerste oogst uit de kas. Heeft er erg lang over gedaan, schiet al bijna door, dus 2× van eten deze week en de rest in de vriezer...

Heeft niet alleen met kou te maken, ook de bemesting in de kas is nog minimaal, langzaam opbouwen.

Geplaatst:

Zelfgemaakte pesto (van eigen basilicum, zonnebloempitten en sesamzaad, knoflook, olijfolie en parmesan) over zelfgemaakte pasta (met eigen eitjes natuurlijk).

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

Dank Huub, morgen ga ik het proberen, vandaag had ik nog hutspot met de laatste wortels uit het zaagsel.

Nee het is geen veldsla, dat komt nooit uit zichzelf in het voorjaar, pas later in de zomer.

Geplaatst:

Gebakken rijst met groenten uit de winkel en Curry ei van eigen kippen met verse grove bieslook uit eigen tuin....

ei-bieslook68681366827260.jpg

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

De laatste pastinaken uit het zaagsel gehaald, en à la Okke met honing en mosterd geroosterd in de oven

Couscous met de eerste munt.

Geplaatst:

Lauwwarme salde met aardappeltjes, tomaten enz en uiteraard bieslook uit de tuin....lamsfiletjes voor de chef op de barbeque, ik een stukje varkenspastei met salie uit de tuin....rood wijntje erbij...

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...