Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ik weet niet eens wat scheikunde in het Frans is ( en nu niet opzoeken voor mij hè..koekelen kan ik ook zelf) maar sommige mensen hebben misschien die toegang.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Een simpele pasta met tonijn met room en kiemgroenten (fenegriek, rucola, bosui, radijs, en vogelvoer) als salade met een lekkere dressing van honing/balsamico en wat olie en walnoten.

Maarrrr vooral wat hebben we gedronken uit eigen tuin? Vandaag de 1e fles Morellenwijn opengetrokken, ja enkele maanden te vroeg maar ik had gehoord dat je tussentijds toch altijd erg goed moet proeven Hij is echt goddelijk geworden! Helaas hebben we maar 30 flessen dus volgend jaar zeker 3x zoveel maken.

Geplaatst:

zuurkool met een vruchtje, aardappel-knolselderpuree, spekjes, rundervinkjes

Geplaatst:

Stamppot palmkool met spekjes, ui en rookworst.

2013-12-04-1699201386180856.49

2013-12-04-1791471386180844.11

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

De laatste rode kool uit de tuin. Maar nu nog over er even geen vriezer zou ik het kunnen wecken en hoe lang en hoe warm

Geplaatst:

20 minuten in de snelkook op 120 graden

hier gegeten: Holtkampgarnaalkroketjes, spruitjes, aardappelstukjes uit de oven, mayo

yogh toe

Geplaatst:

Boerenkool. aardappel-pastinaak puree, HM worst en spekjes

drupje wijnazijn, snufje zout, glaasje rood en smullen maar

Geplaatst:

lichte hap: vissoepje met stukje witvis, sojabonen, wortelreepjes, preitje, uitje

en een net gebakken desembroodje

(dat zit zo: echtgenote doet vanavond looptraining én we hebben gisteren sintniklaas gevierd met heul veul snoep )

Geplaatst:

Staat nu in de oven; preirisotto met geitenkaas & parmezaan. Bietjessalade erbij

RobO; wat is HM worst? (HeMa? Halve Marathon? Hardstikke Mesjogge?)

Geplaatst:

Ik vrees dat HM - hema worst is.....yuk!

Ben gek op rookworst..maar niet die van de Hema dus!

Hier sla gegeten.....uit eigen tuin. Heel veel weken geleden kreeg ik een paar plantjes van mijn buurmannetje. In de tuin gezet, zat weinig groei in, maar bleven wel heel langzaam groeien. Nu nog steeds geen volwaardige kropjes, maar wel genoeg blaadjes kunnen plukken voor een lekker bakkie sla! Had ook weken geleden in een heel grote pot rucola gezaaid, kwam langzaam op, maar kwam wel. Word niet hoog, maar wel een volle bak nu met kleine rucola, lijkt bijna kiemgroente....wel lekker veel smaak!

Geplaatst:

Een van de laatste andijvie kropjes van de volle ( afgedekte) grond. Geraspte rammenas erbij zo een lekker slaatje samen. Lasagna met tofu, geitenkaas en cavolo nero( palmkool)..staat nog in de oven.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

offtopic: @Rob0 Die kroketten van Holtkamp schijnen nogal bekend te zijn in en rond Amsterdam? Ergens aan mijn vaders kant is dat nog familie

ontopic: Wilde witlofsalade maken, blijkt de witlof rot te zijn...had hem heel mooi ingekuild en goed afgedekt, wel jammer.

Geplaatst:

vanavond zuurkool elzas style vanwege meeeters (een dochter en het alleroudste lid van onze tuinclub)

(dat doen we zo:

- een grote schaal midden op tafel met in het midden filderzuurkool in riesling gekookt met wat rode peperkorrels erop gestrooid, ernaast aardappel-pastinaak puree, repen kasseler rib, schijfjes HM worst (sorry jootje...we vinden m lekker), varkensvlees bierstoofje voor wat sju

- een fles riesling ernaast, nouja, 1...)

Geplaatst:

In mijn toetje van Griekse yoghurt met voorgeweekte Chileense rozijnen heb ik blokjes yakon uit eigen tuin gedaan.

Geplaatst:

Romige aardperensoep. De aardperen had ik een aantal minuten voordat de soep werd gemaakt uit de grond gehaald en er gingen ook uien, knoflook en kervel uit eigen tuin in. Tot mijn spijt moet ik wel bekennen dat ik gedroogde bieslook heb gebruikt als garnering .

Lekker soepie dat wel!

Geplaatst:

uitje, blokjes blauwe pompoen, knof, gember, very speciaal geimporteerde thaise kerrie, sojabonen

gewokte tauge van mungbonen

eitje

(dat zit zo:

zoontje was op vakantie naar Thailand om te duiken, luxe hoor, en bracht twee zakjes originele thaise currie mee, verpakt in twee zakjes met alufolie ivm douanehondjes)

Geplaatst:
Ja, snot is het. Maar was ook al voordat de vrieskou hier inviel... Ik denk dat ze 'te oud' zijn of zo.... ze staan al het hele seizoen... ik wou er nl. ook in het najaar (nu dus) nog plezier van hebben.

is het misschien koprot?

een schimmel die je niet bio kunt bestrijden maar je kunt wel wat voorzorgen nemen:

veel lucht tussen de planten en warm drogen na de oogst, zie linkje

Nee, het zijn de 'lenteuien' zonder bol.

Of is het een doorzichtig gelatine-achtig snotje Jasmin? Dat heb ik altijd in de stengels van mijn Welsh Onion. En die eet ik vooral in het voorjaar.

Klopt. Al heb ik geen Wels Onion, het is gelatine achtig snot IN de stengels... ik hoef ze niet meer.... Ik kijk wel of ze de winter overleven...

Geplaatst:

als je wilt studeren...halverwege dit artikel, blz 22 : uien verdriet

Geplaatst:

baked beans RobO style, pomposoepje vooraf

(dat gaat zo:

je weekt zeg 250 g oud-noordhollandse citroenboontjes 12 uur, kookt ze 30 min in de snelkookpan op II, bakt dan wat spekjes uit met rode paprika uit de bonus, uitje, knofje, bonen erdoor en nog een paar minuten bakken; dan een onbehoorlijke hoeveelheid zoete chilisaus erdoor... vooral die bonen, heerlijk romig )

Geplaatst:

gebakken aardappeltjes, borloti-bonen met ui, spek en knoflook en een klein handje gedroogde pepermunt en borstelkrans erdoor..

Geplaatst:

Vanmiddag een geroosterd donker compact broodje met belegen kaas uit de minigrill, met veldsla en daarover wat versnipperd blad van bonenkruid, tijm, basilicum (kas), bladpeterselie (kas) hh-weegbree. gedroogde pepers-olie erover en currysaus.

Geplaatst:

erg makkelijk en lekker ik kan jullie dus ook aanraden je eigen bakmais te telen, recepten kan je hier vinden

alle mais kwam uit eigen tuin

Mooi blog stukje!! Zelf geschreven?

Heb jij ervaring met het telen van meer soorten mais in dezelfde tuin? Ivm kruisbestuiving?

Het lijkt me wel wat om bakmais te gaan zetten. Maar een paar verse zoete kolven wil ik ook. Vandaar.

De theorie zegt dat het niet aan te raden is, dat weet ik. Maar misschien 'loopt het wel los' in de praktijk...

Geplaatst:
als je wilt studeren...halverwege dit artikel, blz 22 : uien verdriet

Joh... wat een info over de ui... geloof me.. ik wil het niet eens weten, anders durf ik nooit meer uien te telen als er zoveel mis kan gaan...

Maar ff serieus... ik wist niet eens dat uien ook phytophtera konden krijgen....

En volgend jaar zouden de uien theoretisch op de plek van de tomaten terecht moeten komen... maar volgens mij doet de nachtvorst de boel wel 'schoonvriezen' (geen idee, hoop ik toch wel)

Geplaatst:

@jasmin: de ui-phytophtora (ananatis of agglomerans) is een andere dan de aardappel variant (infestans) toch zou ik het niet doen want als je toevallig een ongunstig nieuw type phytophtera hebt maakt dat sporen die 3 jaar kunnen overleven in de grond;

als je wisselt per 4 jaar kunnen de aardappels er wel weer, maar volgend jaar zou ik daar een ongevoelige groente telen (bladgroente, mais, prei, maar geen nachtschaden) als dat uitkomt

ont:

kartoffelpuffer van vitelotte en frieslander, vrolijk!

kipje met paprika en uitje en spekje gewokt met P&Z en nootmuskaat en kruidnagel, de laatste spruiten, snik

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.