wilma2 Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 in mijn wormenbak doe ik regelmatig veel koffiepads ,6 per dag en eischalen 2 per dag die ik eerst maalt tot poederverder veel nattig fruit, en daar weer veel eierdooskarton bij gebruik,in mijn onderbak is veel nat thee , nu vraag ik mij af ,,,kan veel eischaal kwaad kan ik deze thee overal bij gebruiken of alleen bij groenten, en niet bij zuur-minnende zoals bosbes en andere , zoals hortensia, rhododendrium, azalia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 Ik weet het precieze antwoord niet Wilma, wel heb ik eens begrepen dat compost, en dus misschien ook het perculaat( wormenthee) zuurgraad verlagend is. Dus gebruik ik hier sowieso weinig van bij de bosbessen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 Uit het "handboek ecologisch tuinieren" (alweer ):Bij het opzetten van een composthoop is die zuur, pH 5 à 6.Bij het rijpen loopt de pH naar 7 à 8, dus niet zuur,maar juist neutraal/licht basisch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 Als ik het goed begrijp is Wilma bang dat de eierschalen (met als hoofdbestanddeel kalk) de zuurgraad van de 'thee' zodanig omlaag brengen dat die thee minder geschikt is voor gebruik bij planten die een zure grond vereisen. Ik heb ooit ergens gelezen dat zelfs al bij gebruik van veel leidingwater als bevloeiing de minieme hoeveelheid kalk in het leidingwater de hoeveelheid kalk in de grond op den duur cumulatief zodanig doet toenemen dat zuurminnende planten zoals bosbessen in problemen kunnen komen. Je maalt die eierschalen toch al Wilma . Geen extra moeite dus om dat spul niet meer in je wormenbak te gebruiken maar rechtstreeks elders in je tuin te strooien . Een beetje kalk in een moestuin is altijd welkom en je loopt op die manier geen extra risico met je zuurminnende planten. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilma2 Posted September 24, 2012 Author Share Posted September 24, 2012 ja Frans, dat was eigenlijk mijn vraag. Nu je dit als antwoord gaf zie ik ervan af de eischalen aan de wormen te voeren. Bij fruitbomen kan dit geen kwaad dus die worden er dan mee verwent, evenals de potten waar de groentens in staan.Zo moet het goed gaan dacht ik. dank jullie voor het meedenken . Wilma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts