luuk89 Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Beste mensen, Ik woon sinds kort in Gent in België samen met mijn vriendin. We willen graag een moestuintje maken, maar we weten niet zeker of dat gaat lukken in onze tuin. Wij wonen namelijk in een souterrain, en onze 'tuin' is meer een gat in de grond van +-12 m2 met aan alle 4 de kanten muren van minstens 2 verdiepingen hoog. Er komt dus eigenlijk nooit 'direct' zonlicht in onze tuin. Nu weet ik dat niet alle groente percé direct zonlicht nodig hebben. Alhoewel ik niet precies weet welke wel en welke niet. Wat denken jullie, gaat een moestuintje lukken in onze tuin? Zie foto's (incl. de planten/bloemen die we vandaag gehaald hebben op de bloemen-markt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Dit word denk ik een probleem.Het gaat hier niet alleen om welke planten wel-of niet-direct zonlicht nodig hebben,ook de beschikbare ruimte speelt een grote rol.Het enigste wat je eventueel kunt zetten zijn bijv.diverse mini groentes en/of kruidenrekje.De normale groentesoorten nemen teveel plaats in beslag(niet zo zeer in de hoogte,wel in de breedte). m.v.ghansi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nanda Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Voor hoe goed om te gaan met beperkte ruimte zou ik eens kijken naar het mm tuinieren - in bakken van ong 1m bij 1m. daar halen heel veel mensen toch heel wat groente en plezier uit en geeft wellicht al wat zicht op welke groenten veel / weinig ruimte nodig hebben.Gelukkig zijn de muren wit, dan weerkaatst het licht goed. Ik zou zeggen gewoon proberen!ik heb ook wel sla, kruiden, prei en bloemen in de halfschaduw staan. Vaak gaat dat best goed. Sommigen kunnen er minder tegen: artisjok is vreselijk precies - maar die is zowiezo wat groot. bessen/fruit struiken kunnen vaak beter tegen schaduw maar worden dan vaak weer groot. Misschien toch een blauwe bes in een leuke grote pot? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Deze foto van jou (http://i275.photobucket.com/albums/jj290/dumbl3/FORUM/2012-09-23150258_zps0e19aa74.jpg)geeft als informatie ISO 400, diafragma F2.8, sluitertijd 1/64eAls ik kijk naar een foto van mijn balkon, zonder zon van gisteren, zie ik ISO 100, F3.2, sluitertijd 1/60eBij jou dus 4 a 5 x zo weinig licht als bij mij. Dit is maar één vergelijk, praktijk kan anders zijn. Wel lijken me planten die -veel- licht nodig hebben kansloos. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Met helemaal geen zon wordt het lastig. Sla zou kunnen en misschien radijsjes, wat kool. Ben je misschien in de gelegenheid om een spiegel te plaatsen of kan je een mm op het dak zetten? Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank vwl Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Er zijn vast wel mogelijkheden. Vruchtgewassen zoals paprika of tomaat zal moeilijk worden maar sommige kruiden zoals peterselie doen het prima met weinig licht en sommige bladgewassen ook. Hier op het forum zijn er ook al wel eens vragen gesteld over welke planten in de schaduw, daar kun je eens op zoeken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 29, 2012 Share Posted September 29, 2012 Naar mijn bescheiden mening is je wens een vrij onmogelijke. Je kan de dingen proberen die hierboven genoemd zijn, maar stel je verwachtingen ( en dus je inspanningen ) op een héél laag pitje bij. Van proberen is natuurlijk nog nooit iemand ongelukkig geworden ( tenzij je je verwachtingen te hoog legt ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 tot hoe hoog mag je wat ophangen op die muren... door spiegels strategisch te plaatsen kunnen ze heel wat herkaatsen. Andere optie is hoog tegen de muur op met een ladder bakken hangen... maar dan is water geven, zaaien en oogsten best een onderneming. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts