Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb hem! Het was de laatste, zo blij mee! Echt een mooie pan, goed formaat ook. Hij zal prachtig staan op je houtkachel @Rookie. Volgens mij doe je daar een mensenleven mee. Ik ga hem ook gebruiken om brood in te bakken, en hachee, en goulash, en coq au vin, en….. 

• Like 4
Geplaatst:

Hihihihi...

Ja, ik ben er ook al superblij mee!

Ik heb ook al zo veel plannetjes en ideeën, dat gaat helemaal goed komen deze winter.

Ik zit er zelfs over te denken om super diervriendelijk, hartstikke biologisch vlees te gaan eten van de Akkervarkens.

Die hebben ook kip en rundvlees, zonder meuk.

En dan een lekker stoofpotje op de kachel in mijn nieuwe pan.

• Like 2
Geplaatst:

Ik  zie een kachelfoto van @appelvrouw, deze: https://www.moestuinforum.nl/topic/13680-wat-heb-je-vandaag-gekregen/page/56/#comment-535195

Mooi rustig vuurtje, Eén blokje (bij een niet te lage buitenbuitentemperatuur) is dan genoeg.

Hier ook zoiets (Morsø 6141):

20241110_Morso6143_1blokje_750gram.jpg

^ Na 4,5 jaar stoken beginnen de voetjes van het eekhoorntje ietsje te vervagen.

Het was buiten toen 6 graden, geen harde NO-wind. Eén blokje beuken van ca. 750 gram per 45 minuten is dan genoeg. Eigenlijk al teveel huisverwarming voor mij (klein huis, alles gelijkvloers).

Maar: Echt te weinig om iets te sudderen. Voor sudderen zou er echt meer hout op moeten. Maar dan zou het hier in huis al snel 28 graden of nog warmer worden. Tenzij ik ramen en buitendeuren open zet, maar dat zal ik absoluut niet doen. 

Dus: koken op mijn houtkachel zou ik alleen doen als de Elfstedentocht-rayonhoofden groen licht geven. En bij stroomuitval kook ik wel op een campingbrandertje. O ja: voor slow cooking gebruik ik (je verzint het niet) een slow cooker. Daarmee kan ik de temperatuur veel beter stabiel houden.

Ik gebruik mijn houtkachel dus alleen als warmhoudplaatje, en alleen als de kachel toch al brandt.

• Like 4

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ja Henk de slowcooker wordt hier ook gebruikt en idd met het moderne stoken kom de pan met soep niet aan de kook. Alhoewel we ‘s avonds echt wel een stomende ketel hebben dan stoken we meestal ook wat harder vanwege koukleumerij 

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wij hebben ook een (kook)kachel in de schuur staan en daar maakt het weinig uit of heter wat warmer wordt.

Als het te warm is zetten we de grote deur open en dan gaat het prima. s'Winters maakt het natuurlijk niet uit, de warmte is welbesteed. 

Om het houtverbruik maak ik me geen zorgen, ons bos levert meer dan genoeg. 

En volgens de kenners is dat heel flink en goed bezig van ons, want korte C02 kringloop.😇

• Like 3
Geplaatst:

Handige rekjes!

Ik ben hier aan t spelen met de Zwitserse aansteekmethode..die wordt steeds verfijnder ( zolang ik de goede houtjes krijg van Lie, die doet er erg zijn best voor). Op stookles deden ze het aansteken met twee blokjes om zo snel mogelijk een flink brandende massa te krijgen, ik doe het nog mét één, zunig as ik ben. Gaat prima het is heerlijk de kachel zo aan te steken.

2F9802C4-183E-4BE8-8C76-A31907629ECC.jpeg

• Like 4

Geplaatst: (aangepast)

Hier gaat dat ook uitstekend.

De kachel staat de hele dag aan, en we gebruiken dan helemaal geen gas of elektriciteit.

We zijn heel tevreden met deze nieuwe kachel, hij doet het veel beter dan de vorige.

aangepast door Rookie
  • Like 2
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Overdag is het hier hoogstens +1 graad. Het haardhout gaat hard. Omdat ik graag wat kleinere blokken stook moest ik weer eventjes aan het werk:

20241213_HakblokMellie.jpg,

^ Het hakblok heb ik, tijdens de MTFD okt '23, gekregen van @Mellie. Toen nog "nieuw", zonder elfenbankjes.

(Die kloofbijl was niet echt goedkoop, maar bevalt stukken beter dan zo'n goedkoop bouwmarkt ding. Ideaal!)

Met het nu forse stoken zou ik op de kachel kunnen koken ...

• Like 4

Geplaatst:

Hier gaat het ook hard met het hout.

We hadden 10 kuub opgeslagen, ik denk dat we uitkomen op zo'n 8 kuub, als het tenminste geen 10 graden onder nul wordt.

En anders laten we nog maar wat komen.

Overigens hebben we wel een houtsplitter gekocht, met een bijl gaat helaas niet meer lukken.

Maar de houtsplitter doet het toppie!

Ik heb gezien, dat je ook brood kunt bakken in een gietijzeren pan bovenop de kachel.

Dat ga ik zeker proberen.

• Like 1
Geplaatst:

@Henkg: 

Zie ik daar een Fiskars x30?

Dat is fors gereedschap. Daar is een groot blok beukenhout niet tegen bestand.

Zelf had ik al een X17, die voor wat grotere blokken >30cm aan de lichte kant is.

Gelukkig stopte Sinterklaas onlangs een X24 in de zak voor mij.

Ik zie al uit naar een nieuwe voorraad hakhout.

Geplaatst:

Ja, je ziet een Fiskars X30 X36 liggen (de opvolger van de Fiskars X27).

91,5 cm lang, zodat je de "zwiep" beter gebruikt. De bijl en de zwiep moet het werk doen, niet je rug. Totaal gewicht van de bijl valt alles mee. Ik beveel erg weinig een bepaald product aan. Voor deze X36 moet ik een uitzondering maken.

Elk stookseizoen kloof ik zeer regelmatig dikke blokken in perfect stookbare blokjes. Kopmaat 6x6, max 8x8 cm.

Maar nu met een lach op mijn gezicht: wat gaat dat toch makkelijk.

Enig nadeeltje: de X36 is niet echt goedkoop (een kleine € 100,-). Toch zijn prijs méér dan waard.

Zie vooral ook:

https://youtu.be/y0Tf_KByMmA?si=mTgYObE9ZT7ioCk4 (filmpje duurt ca. 20 minuten)

Die Richard (van Youtube kanaal four38AM) is dus minstens zo enthousiast over de X36, en ook al over de X27.

(Zie ook zijn andere bijdragen. Van aanmaakhoutjes hakken tot kloven met grote elektrische kloofapparaten.)

Ja, dit topic gaat eigenlijk over koken op de houtkachel. Toch hoort daar haardhout bij, dat komt immers niet vanzelf uit de (gas)kraan.

Geplaatst:

Ik vond mijn infrarood temperatuurmeter terug. Tijd om de temperatuur van de bovenplaat van mijn moderne kacheltje (rendement 81%) te meten.

Maximaal 95 100 graden. Dat is niet genoeg om op te koken, laat staan om iets aan te bakken.

Met mijn kachel is echter niks mis. Moderne kachels hebben een ingenieus systeem om de al hete lucht terug door een naverbrandingskamer te leiden. Hoger rendement, omdat er minder warmte via de kachelpijp naar buiten verdwijnt.

Andere meting: ik meet aan het enkelwandige kachelpijpbochtje, direct achter de kachel meestal slechts 150 graden maximaal. Redelijk betrouwbare bronnen melden daar een temperatuur van wel 350 graden, voor een kachel waar je wél op kunt koken.

Kortom: voor mijn doel blijk ik (achteraf!) een perfect kacheltje te hebben gekocht, maar als je echt ook wilt koken kun je beter een een type kiezen dat daarvoor geschikt is. Ik weet echter niet hoe je daar op kunt selecteren.

O ja, ik ben toch ook een beetje een prepper. Daarom heb ik vijf jaar terug niet voor een pelletkachel gekozen, want die doet het niet zonder stroom (net zoals een CV op gas: zonder stroom doet ie het niet). Voor het koken bij nood heb ik wel een campingbrandertje. Toch ben ik nu op zoek naar een petroleumstelletje, ook uit nostalgische overwegingen. 

• Like 2

Geplaatst:
39 minuten geleden, henkg zei:

petroleumstelletje, ook uit nostalgische overwegingen. 

De kringloopwinkels en MP staan nog steeds vol met die dingen.

Geplaatst:

Op de kachel van mijn foto van 20 november krijgen wij het water ook niet aan de kook. Maar wel lekker heet voor onze kopjes thee zo in de winter. Zodra we iets minder stoken omdat het buiten weer opwarmt, hebben we vaak dat het water in het keteltje net niet heet genoeg is. Je zou er dan nog wel mee kunnen afwassen ofzo (als het wat meer water zou zijn dan...) 

De grotere kachel in onze woonkamer heeft echt 2 kookplaten die dus extra warmte uitstralen. De linker nog meer dan de rechter. Daar kan je perfect op bakken en koken. Heet genoeg om snel een stapel naanbroodjes te bakken bijvoorbeeld. 

De zijkanten en achterkant van het ding zijn dan weer helemaal niet heet. 

• Like 2
Geplaatst:
2 uren geleden, henkg zei:

petroleumstelletje

Bij het woord petroleum word ik al misselijk 😊. Toen de energiecrisis zich aandiende 2 jaar geleden hebben we zo’n petroleumkachel aangeschaft. Die voorschotrekeningen van 700,- euro per maand werden ons iets te gortig 😳. Voor een normaal huis hè!! Wel uit 1934, maar echt geen villa ofzo. Kacheltje precies 2 x 10 minuten aangehad: ik kreeg direct flinke hoofdpijn en werd heel erg misselijk. Dus weggegeven aan een vriend die er nog steeds blij mee is 😃.

We hebben wel een soort van houtkachel, maar die is door 1 van de vorige bewoners volgens mij omgebouwd naar gaskachel 😬. Die hebben we overigens nooit aan, vertrouw dat ding voor geen cent. Ooit komt hier nog wel eens een echte voor in de plaats.

Nu staat hij mooi te wezen van lelijkheid 😊.

IMG_6835.jpeg

• Like 2
4 uren geleden, henkg zei:

Maximaal 95 graden. Dat is niet genoeg om op te koken, laat staan om iets aan te bakken

Maar wel om slow te cooken. Soep of vlees of stoof eerst op het fornuis of plaat tot kookpunt brengen en dan lekker laten prutten op de kachel de rest van de dag of hoe lang je het wilt. Die nieuwe ketel die we hebben is ook top. Staat dus in de avond op de zogenaamde warmhoudplaat. Als ik er savonds bij het naar bed gaan een kruik mee wil vullen en ik zet de ketel met toch wel minstens twee liter erin vanaf de kachel op de inductieplaat dan kookt het binnen twee secondes. De ketel is ook fijn want hij heeft een klein tuitje die niet zo staat te stomen.

aangepast door appelvrouw
  • Like 2

Geplaatst:

Zo'n petroleumstel heb ik ook nog, maar geen lint meer en ook geen brandstof, trouwens. Ik kan me de geur ook nog wel herinneren. Mijn oma sudderde er nog wel eens stoofvlees op als de allesbrander niet brandde in de zomer.

Ik heb het oude gietijzeren kolenkacheltje van mijn moeder nog. Die had ze als tiener op haar zolderkamer. Helaas zijn de bovenste ringen om de boel af te sluiten verdwenen en heb ik alleen het sierrooster nog. En op zolder ligt nog ergens een waterketel met verdiepte bodem die precies in zo'n ring past.

IMG_20241225_150539956.thumb.jpg.5bbd0c2f60e5c9a7ba081dcd8ac54efe.jpg

@henkg als prepper zou ik voor een rocket stove gaan, petroleum moet je ook nog ergens vandaan halen 😉

• Like 4
Geplaatst:
1 uur geleden, woldistel zei:

Ik heb het oude gietijzeren kolenkacheltje van mijn moeder nog.

Misschien is dat ding van ons wel een kolenkacheltje geweest! Hij lijkt wel wat op die van jou.

• Like 2
  • 3 weeks later...
Geplaatst:
Op 8-11-2024 om 11:44, Rookie zei:

Het is een kerstcadeau

Staat je nieuwe pan inmiddels al op jullie houtkachel @Rookie? Ik heb er zoveel plezier van, gebruik hem wekelijks. Voor brood bakken in de oven en natuurlijk voor stoofgerechten. Ik denk dat hij in die kleur prachtig op jullie kachel staat!

• Like 1

Lief dat je het vraagt @Dahli, ja, ik ben er super blij mee!

De bodem past precies op de kookplaat van de kachel en hij heeft er al een paar maal opgestaan.

Stoofschotels, soep en ik heb eenmaal geprobeerd om er brood in te bakken.

Dat is niet gelukt, want hij werd niet heet genoeg.

Ik denk, dat ik hem eerst moet voorverwarmen in de oven en de kachel goed hoog moet opstoken.

Maar al doende leert men.

Wat fijn, dat hij het bij jou ook zo goed doet!

aangepast door Rookie
  • Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...