Geplaatst: 11 november 201213 j Mag je een mulchlaag aanbrengen voor een pas geplante fruitboom?Dit vanwege uit onttrekken van stikstof die nodig is voor de groei van de wortels enz ... ?
Geplaatst: 12 november 201213 j Volgens mij kan het wel. Je moet dan wel materiaal gebruiken waar voldoende stikstof in zit of op een andere manier stikstof toevoegen.Of mulchen bij fruit nodig/zinvol is weet ik niet.
Geplaatst: 13 november 201213 j Auteur Ok dan . Zijn er boomschorsen met stikstof ? En welke boomschors is geschikt voor fruitbomen (perzik)?
Geplaatst: 13 november 201213 j Zolang je de mulch niet met de aarde mengt - hem er dus bovenop legt - wordt er niet zo veel stikstof aan de grond onttrokken omdat het raakvlak betrekkelijk klein is. Houd er wel rekening mee dat je om de stam heen een paar cm vrij laat zodat de muizen zich niet ongemerkt aan je boom tegoed kunnen doen. Mulch kan je gebruiken om de grond vochtiger te houden als het droog is en warmer in de winter. Het is wel zo dat de rest van de boom niet gebruik kan maken van uit de grond opsteigende warmte en de grond warmt in het voorjaar minder snel op. Het is dus een afweging die je maakt. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 13 november 201213 j Auteur Ik dacht gewoon aan, om de boomwortels te beschermen van de pas aangeplante perzikboom tegen de winter. Bedankt!
Geplaatst: 25 november 201213 j als je klaver hebt in je gras, zoals bij mij, kan je dit maaien en aanbrengen op bij je fruitbomen Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Geplaatst: 25 november 201213 j Auteur Dat is een heel karwei Maar ik heb gewoon boomschors gebruikt.
Geplaatst: 25 november 201213 j als je klaver hebt in je gras, zoals bij mij, kan je dit maaien en aanbrengen op bij je fruitbomen Ik zet mijn konijnen waar de klaver staat.Nadien gooi ik wel de "bollekes" die konijnen leggen onder mijn fruitbomen .zal wel op het zelfde neerkomen zeker
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.