roosmarij Geplaatst: 13 juni 2013 Geplaatst: 13 juni 2013 de laatst overgebleven pompoenzaailing in zijn uiteindelijke mand gezetnog maar weer eens peulen gezaaid (vanaf gisteravond voorgeweekt)slakken naar de eenden gebracht (we hebben muskuseenden naast het huis in de plas en die eten ze dus ook!) Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Manuela88 Geplaatst: 13 juni 2013 Geplaatst: 13 juni 2013 even gekeken in de regen en slakken weggehaald en gevoerd aan de kippen
ilse Geplaatst: 13 juni 2013 Geplaatst: 13 juni 2013 de paprika plantjes, komkommer plantjes, augurk plantjes en tomaten plantjes in de schuur gezet aangezien het zo hard waait steedsMijn paprika was al 2x omgewaaid. http://meestuintje.blogspot.nl/
Piroska Geplaatst: 13 juni 2013 Geplaatst: 13 juni 2013 Ik heb kruiden geplukt en te drogen gehangen: oregano, tijm en muntook heb ik koriander-ijsblokjes gemaakt zodat ik later in het jaar nog lekker korianderblad heb.Gewied, geschoffeld en wat peultjes geoogst http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Annemie Geplaatst: 13 juni 2013 Geplaatst: 13 juni 2013 M'n sla van de ondergang gered. De hond had een gat naast m'n moestuintje gegraven en al het zand lag op m'n sla
appelvrouw Geplaatst: 13 juni 2013 Auteur Geplaatst: 13 juni 2013 Aangekomen van weggeweest, en onmiddellijk de tuin in gerend om mijn nieuwe schaar uit te proberen op de slakken naar oude Franse traditie, ook wel guillotineren genoemd.Minsten 150 vreters te pakken genomen..toen werd het te donker. Ik zag dat de regen (en wind?) flink heeft huisgehouden..aardappels en tuinbonen liggen voor een deel plat. De aarde is wel lekker zacht; eindelijk! We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
kenbeimer Geplaatst: 14 juni 2013 Geplaatst: 14 juni 2013 Tweede aardbei zaailing naar buiten gedaan om te wennen. Ook mocht mijn drakenbloedboom weer naar buiten, nadat ik hem naar binnen haalde voor de regen. Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
ilse Geplaatst: 14 juni 2013 Geplaatst: 14 juni 2013 flink wat zevenblad geplukt. Het ziet er weer beter uit.Daarna gelijk nog maar wat gezaaid http://meestuintje.blogspot.nl/
Sovreze Geplaatst: 14 juni 2013 Geplaatst: 14 juni 2013 De grond, nu het lekker vochtig is, weer wat rul gemaakt tussen de rijen in. De Paksoi uitgedund en her- en der uitgeplant. Flink wat geoogst (rapen, kruiden om te drogen, bieslook, fruit-blad). De tomaten wat lucht gegeven door wat bladeren af te nemen, gedieft. Wat rechtop gezet (al veel bloemen zeg! En het eerste tomaatje...). Chinese bonen gezaaid en extra stokbonen bijgezaaid.
RobO Geplaatst: 14 juni 2013 Geplaatst: 14 juni 2013 bloemkool geoogst rabarber, knoflook paars, naar de aardappels gekeken, gaat goed maar nog geen frietuitgerekend hoeveel ik dit jaar ga verdienen door geen groente te kopen 5 bloemkolen = euro 12,5040 kg aardappels = euro 80,- (gokje)5 kg rabarber = euro 7,5012 kroppen sla = euro 15,-3 andijvie = euro 4,502 kg spinazie = euro 2,502 knoflook = euro 1,-6 lente uitjes = euro 1,506 bosjes kruiden = euro 3,- wordt vervolgd
Bit Geplaatst: 14 juni 2013 Geplaatst: 14 juni 2013 Heel veel gekropen en wat geschoffeld. Delphiniums verder in de steigers gezet. Nog wat appels uitgedund. Aardbeien geoogst. ong. 700gram. 2e bloemkool uit de kas gehaald. en de vrijgekomen ruimte gelijk met tomaat bezet. Verder de kas in zomer-opstelling gemaakt. Alles zijn definitieve plek.
Erny Geplaatst: 15 juni 2013 Geplaatst: 15 juni 2013 Ja, verdorie... helemaal nix want gister en vandaag en morgen Swingin' Groningen werken... Zondag pas weer tuintijd...Vandaag wel zomaar gepraat met iemand van één van de bandjes die aan SFG/MM deed... Er zat zomaar een tafel met bandleden over tuinieren te praten en dat heb ik écht nog NOOOIT eerder meegemaakt... Vandaar mijn verbazing...  Oh... heb ter versiering van de backstage-crew-artist-catering Tent kruidenplantjes bij de Aldi gescoord... (Misschien wel stiekem ter compensatie voor het gemis van tuin... ) Eigenlijk dus een mini-tuintje gecreeërd in de cateringtent... Dat telt ook wel... On Topic dus...
appelvrouw Geplaatst: 15 juni 2013 Auteur Geplaatst: 15 juni 2013 We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Bit Geplaatst: 15 juni 2013 Geplaatst: 15 juni 2013 Wat appels verder uitgebonden en getopt. Wat stutwerk vanwege de aanhoudende harde wind ( tomaten bv , 1 geknakt inmiddels; ding wat ook wel érg gaan groeien buiten ) Verder weinig.
RobO Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 ja, hier ook aan de hekken gehangen ivm megawindde stambonen hadden zo ver gewiebeld dat er rond hun stengeltje een kuiltje was ontstaanstro van de aardbeien weer eens onder de (hele mooie) vruchten geschoven, net over de grote rode kool gespannen, de duiven lusten nu ook volwassen planten helaas wegens flinke bui de kas opgeruimd en de tomaatjes verwend (alle tomaatjes: "dank je, flinke bui")en eindelijk de nieuwe haakjes in de muur geschroefd (je kent dat wel...schroefjes mee, schroefmasjien vergeten, schroefmasjien mee, bitje vergeten, accu schroefmasjien leeg....) 1 veenmol....rip bloemkool en sla en rabarber en paarse knof meegenomen, oerprei is nu hard aan het worden aan de buitenkant dus niet lekker meer, we wachten nu maar tot de bolletjes kunnen worden geoogst en de zomerprei dik genoeg is
aalterse-willy Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Erwtjes, worteltjes en patatjes geoogst, vroeg in de morgen. Nu tomatenbladeren verwijderd en gediefd.Hoeveel kerstomaatjes komen er aan één tros??    Deze namiddag lekker op stap, dat zal beter zijn. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
eelzuhtjuh Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Welk tomatenras is dat willy? https://eelzuhtjuh.blogspot.com/Â
Federico Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Aardbeitjes geoogst, +/- 1 kilo. Muizen van twee tuintjes verder vinden ze ook erg lekker, en ik geef ze geen ongelijk. Bonen en peulen water gegeven, en teveel aan jonge frambozen weggesnoeid.
roosmarij Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Gisteren eigenlijk: met manlief de dakgoten van de beste compost ooit ontdaan! Er zijn heel wat emmertjes naar beneden gekomen, die gaan lekker bij de aardappels en aanverwanten. Ik hoor ze nou al lachen! Â Marijke. Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Gwen Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Poeh wat ben ik moe! Alles wat nog leefde is verpot of bijgemest/bijgegrond/aangeaard. Van alle zaaisels en pootsels is 4/5 niet goed gegaan tot nu toe. Dramatisch, maar gezien het slechte voorjaar, het missen van een kas en niet tuinieren in de volle grond ook niet zo heel erg gek.  Een aanal dingen zijn nog niet te laat om opnieuw te zaaien, dus dat heb ik ook gedaan. Hopelijk blijft het nog tot oktober/november redelijk goed, dan kan ik nog wel het nodige gaan oogsten. De belangrijkste experimenten zijn: - De Aardpeer in IKEA-zakken: Die doen het uitmuntend goed. De volgende ronde plant ik in oktober vast aan, want dat is wel geadviseerd. - De diverse kolen ( bloemkool, broccoli en paksoi ): Die gaan zo-zo. Wat nog leefde, zo'n 10 planten staat nu in 3 IKEA-zakken verdeeld op tamelijk goed bemeste grond met in de tweede helft van de zak, aarde vermengd met zand. Er zit een klamboe overheen die ik onder de zakken heb ingestopt zodat ik geen stenen nodig had en het gewicht van de zakken de klamboe op zijn plaats zou houden. Laat ze nu maar groeien . - Puntpaprika: Na goed kiemen zijn ze door de weersomslag toch allemaal doodgegaan, net als de rest van de paprika's en pepers.  - Mierikswortel in pot en zak: Ik was iets te laat met overpotten van bak naar zak, maar de plant lijkt het te gaan redden. - Artisjok in pot: Eentje is dood gegaan, maar nummer 2, het kneusje trekt mooi bij en groeit goed. Als het toch niks wordt met de wortelen (bospeen en winterpeen) boor ik gaten in hun cementkuip en wordt dat het vaste plekje van de artisjok. Voorlopig heeft de artisjok die ruimte denk ik nog niet nodig. - Bloemzaden in kiemkasje: Alleen de goudsbloem lijkt het te redden. Ik heb nu 5 relijk sterke planten al twee keer overgepot en ze doen het gestaag. - Suikermais: Van de 20 zijn er 5 gekiemd. Ik heb ze van plastic bekertje overgepot naar een pot en ze gaan volgende week maandag bij mijn moeder in de volle grond. - Bonen in pot langs een touw het dak op: Door het natte weer is bijna alles dood gegaan. De planten die nog leven hebben het touw nog niet echt gevonden. Volgende week gaat de enige gekiemde Borlotto de bak in en leg ik er nog wat bonen bij op hoop van zegen, en plant ik nog wat andere boonsoorten bij de andere bonen in de andere bakken.  Verder gaan mijn aardappelen in zak uitmuntend goed en doen de pompoenen in hun zak hun best, al zit er nog niet echt veel schot in. Zowaar hebben enkele tomaten de vorst, nattigheid en andere ellende overleefd en groeien die gestaag de hoogte in. Van de 30 planten zijn er nog 6 in leven. Erg dramatisch. De sla, radijs en prei en lente-ui hebben zeer veel moeite met overleven gehad vanwege een slakkeninvasie. Gelukkig is het wel gelukt om er een paar in leven te houden en hoop ik nog iets te kunnen oogsten. Al mijn kruiden hebben het loodje gelegd. Volgend jaar ga ik een andere aanpak proberen en vooral meer zaaien in kiembakjes voor ik ze bij elkaar in potten zet.
Limoen Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Lekker in het zonnetje gezeten! (En onkruid verwijderd en de jacht geopend op de slakken die mijn augurkenplantjes en borlotti-bonen opvreten )
Bit Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Fruitkooi is nu klaar. Windschade hersteld in de tuin ( koriander staat 1.40m hoog ( vanmorgen plat dus ). Veel water gegeven. Geoogst, gewied, begonnen met tuinbonen toppen. Tomaten gemest en gedieft en verder aangebonden. Ze gaan hard. Gemaaid.
kenbeimer Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Een aardbeienplantje (zelf gezaaid) uitgepland en een andere aardbei verpeend in een potje. (Nog 1tje in de propegator en 2 in potjes) Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
HuubvG Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Wat klinkt dat grappig als er een letter ontbreekt in een woord. Net of je de aardbei met een wortel aan het kruisen bent. Verpeend, haha. Â Ik heb vandaag het kattenschrikdraad rondom bovenop de schutting geplaatst en aangesloten, getest AAARRRGGGHHH, nee hoor, viel mee, licht schokje, genoeg voor katten om te schrikken en in deze tuin mees, mus, maar vooral moes met rust te laten.
Kassiopei Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Vandaag voor het eerst stekjes gemaakt, van tijm.Er staat overal dat je ze aan de rand van de pot moet zetten, dat heb ik gedaan, maar waarom dat beter is snap ik eigenlijk niet.De blauwe bes heeft turf gekregen en de framboos is aangeslagen zag ik.Heel veel slakkenvraat, zelfs de helleborus is aangevreten.Ik raap wel, maar vind er ook 's avonds gek genoeg niet zoveel, dus toch maar een pakje escargo erbij gehaald.Alleen waar ik koffiedik heb gestrooid blijven de korrels liggen, verder is het de volgende dag allemaal verdwenen.
Aanbevolen berichten