Jump to content

Hoe lang is de mais kiemkrachtig?

Recommended Posts

Posted

Ik heb afgelopen winter mais gekocht en dit jaar gezaaid. Erg lekkere suikermais, maar nu las ik ergens dat mais slechts 1 jaar kiemkrachtig blijft. Wat is jullie ervaring? Ik heb namelijk nog meer dan de helft van het zakje over.

Uiteraard trek ik me niets aan van het artikel dat ik heb gelezen en probeer ik het eerst gewoon, maar ben gewoon benieuwd...

Posted

Volgens mij heb ik al eens mais meerdere jaren uit een zakje gezaaid. Zeker weet ik het niet omdat pas dit jaar voor het eerst de mais boven de 30 cm uitkwam.

Je zou gewoon begin april een paar zaadjes in potgrond in een eierdoosje (een per compartiment) kunnen stoppen en kijken of binnen een of twee weken iets opkomt. Doe wel een aantal omdat nooit alle zaadjes opkomen. Zo niet ... dan kan je nog gauw in het tuincentrum een nieuw pakje kopen en heb je geen tijd verloren. Mocht het lukken kan je altijd de verkregen plantjes afharden en in de tuin zetten. Ik ben van plan om ze dit jaar onder prive-kasjes van plastic drankflessen zonder bodem te zetten.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Posted

Ik heb dat een paar keer meegemaakt dat bewaarde maïs slecht op kwam. Ik koop nu elk jaar een nieuw zaaigoed.

Met vriendelijke groet,

Wim.