Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo , Ik heb gekregen verroeste betonhekken, die wil ik tegenelkaar plaatsen.(in de hoogte) om zodoende er komkommers pompoenen tuinboontjes tegen aan te laten groeien. Maar zou het kwaad kunnen voor de groente de we gaan eten>

Hortensia's bijv. worden blauw door de roest, maar wat zal de reactie zijn voor eetbare groente en fruit?

Geplaatst:

Ze zullen steeds weer gaan roesten, dus veel onderhoud, meer dan wat rijshout dat je er steeds opnieuw bij moet zetten.

Ik heb last van nikkelallergie, en in gewoon 'roestbaar' ijzer zit nogal wat nikkel. Ik zou bang zijn dat er toch wat van in de plant terechtkomt, dus ik zou het niet doen.

Maar als je dat te vergezocht vindt, moet je het gewoon proberen en bijna letterlijk de proef op de som nemen.

Het zal best mooi staan, optisch gezien dan!

Geplaatst:

Ik zou niet weten wat er mis zou kunnen gaan met roestig ijzer of staal. Ik zou me geen enkele zorg maken. Regelmatig zie ik hier slootjes waar het water letterlijk roestrood is, maar er groeien gewoon allerlei planten in. Maar - eerlijk is eerlijk - een serieus wetenschappelijk onderzoek ken ik niet.

Een beetje ijzer zit sowieso in elke bodem en dat hebben planten ook nodig. Bovendien: ijzer roest altijd verder. Dus als je ijzer/staal niet vertrouwt moet je m.i. helemaal niet aan betonhekken beginnen. Alleen als je het verft of verzinkt; maar ik zou me meer zorgen maken om zink dan om ijzer.

Als je het echt niet vertrouwt zou je er met een staalborstel overheen kunnen gaan om een deel van de roest te verwijderen. Maar dat moet je dan wel regelmatig (jaarlijks ??) herhalen.

Geplaatst:

Ik ken meerdere mensen die de bonen tegen de betonmatten laten groeien. Het enige nadeel is het opruimen van de bonen in de herfst. Met tonkin stokken gaat dat veel gemakkelijker. Die trek je er zo uit. En voor de gezondheid: geheel onschuldig. Te weinig ijzer in ons lichaam is zeker niet goed. Dan krijg je staalpillen.

Geplaatst:
Tuinbonen zou ik niet zo gauw doen, maar pompoenen wel.
Appelvrouw, dit snap ik niet. Zou je willen uitleggen waarom wel pompoen en geen tuinbonen? Wat is de achterliggende redenering?

Welterusten, RvO

Geplaatst:
Ze zullen steeds weer gaan roesten, dus veel onderhoud, meer dan wat rijshout dat je er steeds opnieuw bij moet zetten.

Ik heb last van nikkelallergie, en in gewoon 'roestbaar' ijzer zit nogal wat nikkel. Ik zou bang zijn dat er toch wat van in de plant terechtkomt, dus ik zou het niet doen.

Maar als je dat te vergezocht vindt, moet je het gewoon proberen en bijna letterlijk de proef op de som nemen.

Het zal best mooi staan, optisch gezien dan!

Nikkel in gewoon zacht staal? Zo goed als verwaarloosbaar. Dus 100% tever gezocht, ook al omdat jouw nikkelallergie een vorm van dermatitis is, contactallergie dus.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

Nou, nikkelallergie heeft wel degelijk ook invloed op je binnenkant en dus op wat je eet. Ben ik pas geleden pas achtergekomen.

Wie geen nikkelallergie heeft zou er niet op hoeven letten lijkt me. Zelf heb ik hier nog niet zo bij stilgestaan.

Wel kwam ik recent tegen dat veel humus in je grond zware metalen schijnt te binden zolang de ph maar niet te laag wordt (4,5 en minder).

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:
Tuinbonen zou ik niet zo gauw doen, maar pompoenen wel.
Wat is de achterliggende redenering?

RvO: Omdat ik tuinbonen nooit aan een hek zet, én omdat de tuinboonplant een zachte plant is, die lijkt me sneller te beschadigen met dat verroeste betonijzer. Voor tuinbonen sla ik een simpel paaltje aan t begin en eind van de rij, en ik span er een touw langs waar de bonen tegen aan kunnen hangen als ze te groot/zwaar worden.

Voor Pompoenen heb ik vaker twee betonhekken tegen elkaar als een piramide gezet. Die klimmen er prima tegenop.

Trouwens ik had ook borlotties tegen het betonhek, en die deden het niet goed -terwijl daarboven de pompoenen vanaf hun stapelbed ook het betonnet ingepikt hadden- het kan lastig zijn met grote pompoenen die kunnen ingroeien( heb ik maar 1x gehad zie foto) ( de bladeren hangen slap omdat het die nacht had gevroren...)

img869614551348169106.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

... nikkel ... maar als je dat te vergezocht vindt...

Nikkel in gewoon zacht staal? Zo goed als verwaarloosbaar. Dus 100% tever gezocht, ook al omdat jouw nikkelallergie een vorm van dermatitis is, contactallergie dus.

O duidelijk, ik neem het direct van je aan!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...