Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Groeit boerenkool nog in de winter?

bio-fee

Recommended Posts

Ik heb een aantal boerenkoolplanten op mijn tuintje staan, waar ik inmiddels ook al aardig wat vanaf geplukt heb.

Ik weet dat ze van de winter gewoon buiten kunnen blijven staan. Maar kan ik verwachten dat ze nog groeien, of is de groei er nu wel uit?

sorry bio-feetje voor het ingewikkelde verhaal, maar het beschrijft precies wat wij ook op de tuin zien.

We plukken de boerenkool van onder af (bij 5 planten voor telkens een maaltje) en dan groeit de kool van boven langzaam verder. Als de temperatuur onder de 5 graden komt is dat niet de moeite waard.

Maar vorig jaar hadden we een warme december- begin januari (tot zelfs 10 graden) en toen gingen ze toch weer goed aan de gang. Heb ik zelfs nog een klein beetje snelle mest bijgegeven. In februari was het over en stond alles in de te bibberen bij - 10 en lager. Toen hebben we ze geplukt (bevroren) en in zakjes gefrommeld en in onze eigen vriezer opgeslagen. Na heel strenge vorst wordt boerenkool buiten namelijk toch wat sponzig.

Edited by Guest

Dank je RobO, dat is een wat duidelijker verhaal.

Ik vroeg het, omdat ik inmiddels al zoveel van mijn boerenkool geplukt heb, dat de helft al op is. Als de andere helft nog noemenswaardig zou groeien, zou dat een reden kunnen zijn om voorlopig even wat minder te plukken zodat ik de hele winter in elk geval nog een béétje boerenkool heb. De konijnen zijn er namelijk gek op (zelf eten we het niet, we vinden het heel smerig ), en hier in Duitsland ligt het vaak niet in de winkels. Dus dan is het fijn om zelf nog een voorraadje te hebben.

Goed, ik ga nu dus wat rustiger plukken, en zorg dat het vóór de flinke vorst komt, van het land af is. Want ik wil het niet invriezen, de nijnen eten liever vers spul.

...heel smerig?! Hoe kan dat nou...onze nationale winterhap. hollandflag74931354881859.jpg

Maak je het wel goed klaar? Stamppotje:

aardappelpuree met roomboter, beetje melk, peper en zout, beetje fond, nootmuskaat

boerenkool uit de tuin kort koken in weinig water, wij stomen het altijd 10 minuten

uitgebakken rookspekblokjes

dan door elkaar roeren, beetje wijnazijn erbij, samen met een stoofvleesje met sju voor in het kuiltje...of een lekkere HM worst

IEEEEEHHHH dat recept voor Hollandse boerenkoolstamppot vind ik dus echt niet te vreten hè! Nootmustkaat, jakkes. En vlees eet ik ook al niet. Ik lust sowieso geen stamppot. Rode kool bv. eet ik altijd met rijst of een ander graan, dan lust ik het wel. Maar verder ben ik niet zo van de Hollandse pot, brrr...

Dat ethiopische recept, dat klinkt al wel een stuk beter, knoflook, ui, gember, dat is al meer mijn ding. Goeie tip, misschien dat ik dat recept nog wel een keer durf te proberen! (Sorry konijnen, krijgen jullie een maaltje boerenkool minder! )

Hoe de winter zal verlopen is niet te voorspellen. Als je planten niet in de weg staan, zou je ze kunnen laten staan voor nog wat extra blaadjes. En met wat geluk overleven ze de winter en gaan ze in maart/april nog even aan de groei en in bloemknop.....

Voor die nieuwe groei en bloemknoppen kocht ik bij Peter Bauwens van de Nieuwe Tuin zelfs een zakje roodpaarse boerenkool-zaad en staan er nu 9 flinke planten op het voorjaar te wachten. Die rode boerenkool trok al veel aandacht van buurtuiniers... ("Wat is dat?") en koolrupsen zijn er ook gek op. (Voordeel is wel dat de groene rupsen goed opvallen op de rode plant )

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

@bio-fee

ok, laat je even weten hoe het was? Ik ben benieuwd naar de smaakresultaten van dat ethiopische recept (de kool kookt daar eerst 20 min en dan wordt er nog ingekookt en dan nog 5 minuten met pepers?)

@ Nicolette,

is dat net zoals gewone lasagne aangevuld met kool?