Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

In dec. nog bollen planten?

HansK

Recommended Posts

als ze voorbehandeld zijn binnen, als de grond nog niet bevroren is buiten, alleen bloeien ze ietsje later

edit: ik heb wel eens tulpen in maart geplant, ging prima, bloei in augustus maar wel heeeel kort

Edited by Guest

Ik weet niet of narcisbollen anders zijn dan andere bollen, maar ik heb altijd gehoord dat je tot in de eerste week van januari nog bollen kan planten. Ze komen inderdaad in het voorjaar ietsje later op dan dat je ze in oktober plant. Goeie ervaring mee.

Ik heb geen vergelijk omdat ik de bollen nog nooit op de "juiste" tijd gepoot heb. Mijn tulpen bloeien altijd in de laatste week van april. Hyacinten net ietsje (1½ tot 2 weken ?) eerder. Misschien kan je nu zelf uitrekenen wat de vertraging is? Het hangt natuurlijk ook af van het winterweer en hoe vroeg het voorjaar zich aankondigt.

Heb ook nog wat crocussen en narcissen liggen, ook nog niet gepoot.... zoals altijd...

Maar Robo... die kan ik dus gewoon in bv bloembakken poten en dan binnen zetten (in mijn koude huisje dan dus bijvoorbeeld) ipv in de volle grond?

Dat lijkt me namelijk wel een goede oplossing... er is dus nog hoop...

Nou... ik mórgen in ieder geval niet... of ik zou op de slee moeten gaan (als ik de nood- weersvoorspellingen tenminste moet geloven ), maar zaterdag zou het een mooie droge dag worden, dan maar eens een reddingsactie ondernemen.

Afgelopen vrijdag nog stinzenbollen (toevoegen aan woordenboek) geplant bij het NME. Nog net op tijd want er ligt nu 10 cm sneeuw overheen. En vannacht/morgen komt daar nog meer bij. In februari komen de eerste bloemetjes al tevoorschijn.

Mijn gladiolenknollen had ik thuis pas laat geplant, die hebben gebloeid tot vorige week, ik heb ze er nog maar net uitgehaald. Die kunnen er na de winter pas weer in.

• 2 weeks later...

Zo! Ze staan erin. Waarin? Nou:

- 1 rij langs mijn terras

- Hoek naast de rabarber

- 7 kleine potten

- 2 grote bakken

Had kunnen weten dat als een bollenteler aanbiedt om een paar bollen mee te nemen, ik moet rekenen op een enorme zak vol!