Geplaatst: 9 december 201212 j Ha allen, Via mijn broer kwam ik het bestaan van 'bimi' te weten (uit zo'n boek van Jamie Oliver), schijnt in Engeland populair te zijn. Op dit forum kwam echter niets uit de zoekfunctie terug op die term.Bij Vreeken vond ik onderstaand: KOOL145300 STENGELBROCCOLI 'Tenderstem Kalibroc' F1 / 'TRI-509'ook wel genoemd: BIMI OF BROCCOLINI (Eng: Calabrese, Broccoli)(Brassica oleracea botrytis var Cymosa)De zachtste broccoli, die u ooit heeft gegeten! De stengels blijven boterzacht en dragen een kleine en smakelijke broccolitop. 3 oogsten per jaar zijn mogelijk! Een doorbraak in smaak en effectieve eetbaarheid! Echter ook op de andere termen niets kunnen vinden op dit forum. Heeft iemand van jullie al ervaring ermee in het kweken ervan?
Geplaatst: 9 december 201212 j Interessant... vooral omdat er staat dat je wel 3 oogsten per jaar kan draaien... Vorig jaar heb ik de Purple Sprouting Broccoli gezet maar die gaat pas vanaf ongeveer februari 2013 broccoli-toppen geven. Wist alleen niet dat die Purple er twee jaar over zou doen... niet goed opgelet... (dacht al.... wat doen die het slecht... ) Maar dan heb ik dus straks in het voorjaar wel broccoli te oogsten, dat is ook leuk... En ik verbouw ook de Kailan/Chinese Broccoli (nr. 146200/146300) en die doet het steeds heel erg goed. Geen last van regen of schimmel of ongedierte. Veel scheuten om te oogsten. Heel makkelijk zaad van te oogsten. Na gewone broccoli geprobeerd te hebben maar die steeds verloren te hebben aan schimmel etc. kies ik nu voor de "sprouting" soorten. En omdat ik dat van die 3 oogsten per jaar wel wil meemaken heb ik die broccoli ook maar op mijn Vreekenslijstje gezet. Broer haalt ze op, woont daar in Dordt. Lekker handig.
Geplaatst: 15 december 201212 j Ik zag het net liggen in de supermarkt. Lijkt me wel lekker. Maar Van der Wal (waar ik mijn zaden koop) verkoopt het niet. Kunnen jullie op hun website een vergelijkbare variant vinden? (Ik niet namelijk...)
Geplaatst: 16 december 201212 j vd Wal heeft geen groene sprouting broccoli, wel de paarse. ========================================PURPLE SPROUTING (vroeg type)BROCCOLI Artikelnr: 202 Paarse broccoli voor winter- en vroege voorjaarsteelt, vrij uniform van gewas met een fijne consumptie kwaliteit. Het gewas komt na een vorstperiode pas goed tot ontwikkeling. Daarom kan het zijn bij een zachte herfst en een zacht winter dat er pas in januari tot maart kan worden geoogst. 280/300 z/g - inh.1,5 gr pakje: € 0,85 Aantal: 2 pakjes: € 1,55 =========================
Geplaatst: 16 december 201212 j Ja, die had ik ook gevonden inderdaad. Maar aangezien je daar niet in het eerste jaar van kan oogsten wilde ik die Bimi proberen. Ik zoek nog even verder... Bedankt in ieder geval.
Geplaatst: 16 december 201212 j Mocht de zoektocht niet lukken (bij Vreekens wel gewoon verkrijgbaar) heb ik misschien wel een paar zaadjes voor je over. Weet alleen nog niet hoeveel er in het zakje zit. Na de Kerst weet ik dat wel.Geef dan maar via pb'tje een gil.
Geplaatst: 25 december 201212 j Aiaiai... helaas mislukt.... Een 6je met een 5je in het artikelnummer verwisseld en dat bleek dus een andere sprouting broccoli op te leveren.Dan blijft ie gewoon op mijn verlanglijstje voor een ander jaar staan. Sorry mensen, er kan dus ook niet meegedeeld worden.
Geplaatst: 29 december 201212 j Zie dit is de site over de bimi:http://www.mijntuin.org/plants/107-Broccoli#Ze verkopen dat ik plantjes of zaden? http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 31 december 201212 j @Thea:Volgens mij gaat dit over gewone broccoli. Blijkbaar weten er zeer weinig mensen dat je bij de meeste broccoli na de oogst van de hoofdkrop te oogsten de plant nog laat staan en niet meteen verwijderd voor plaats te maken voor andere plant of dergelijke na enkele weken in de oksels kleine kooltjes ontwikkelen en dat je er dan geregeld wat van kan oogsten . De kooltjes uit de oksels worden wel langzaam kleiner . Nog geen enkele broccoli tegen gekomen die deze oksel kooltjes niet maakten en nog nooit broccoli plant uitgedaan omdat ze geen scheuten maakte maar omdat ik het niet meer de moeite vond om te oogsten (te klein)
Geplaatst: 31 december 201212 j Ja ik laat de broccoli planten ook tot in de winter staan.zo ja je kan aldoor oosten.Special voor de roerbakken makkelijk,overal een beetje van.Maar van de Bimi had ik nog nooit van gehoord/gelezen. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 31 december 201212 j Thea sorry voor vorig bericht was bedoeling voor de tekst met link te citeren en niet enkel U naam.De laatste week is buiten dit onderwerp ook nog https://www.moestuinforum.nl/kailan-wie-heeft-er-ervaring-info-t7424.html geplaatst . En voor nog maar eens een soort toe te voegen ASPERGEBROCCOLI . Ik vraag me dan af wat zijn de voordelen ? Zoals eerder vermeld bij de gewone broccoli kunt je ook zeer lang blijven oogsten ,kleiner dan de hoofdkrap maar wel op zijn minst even groot dan bij de andere soorten en zeker meer dan 3 maal te oogsten. Aan de gewone broccoli is de stengel en blad ook eetbaar dus als je de zijkooltjes iets dieper afsnijd krijg je ook een stengeltje met een kooltje op al dan niet met een blaadje bij . De gewone broccoli heeft het voordeel dat ze nog de hoofdkrap heeft .Wat het verschil van smaak is geen idee.
Geplaatst: 31 december 201212 j De Kailan bijvoorbeeld is sneller te oogsten, hoeft niet te wachten totdat die hele grote bloemknop klaar is. De sprouting broccoli's doen er dus blijkbaar normaal best wel een tijd over om tot sprouting te komen (mijn purple kan ik als het goed is rond februari/maart gaan oogsten, na de winter te hebben overleefd, is geplant in ongeveer april). Het lijkt erop dat dat proces bij de Bimi wat sneller gaat... maar het kan zijn dat ik me daarin vergis. En ik zal er komend jaar ook niet achter komen. Was wel erg benieuwd.
Geplaatst: 19 juni 201411 j Ik heb hier voor het eerst ook een zakje Bimi zaden in mijn handen, maar ik vraag me af hoe groot die planten worden? Net zo als een gewone broccoli of kleiner, zoals de kailan soort?
Geplaatst: 2 juli 201411 j Ik heb ook de bimi zaden van Vreeken besteld. Kunnen er 4 in een MM bak, of 1? Iemand een idee?
Geplaatst: 2 juli 201411 j Ik had het Vreeken gevraagd en die zeiden dat 4 of 5 zou moeten lukken, dus ik ga er binnenkort 4 of 5 zaaien, in mijn 1e bak zijn de vakken wat groter dan normaal.
Geplaatst: 3 juli 201411 j Ik had even op de bimi gegoogled, en zie toch dat het behoorlijke planten worden... Ik heb bakken van 30x30, misschien dat 4 toch wat teveel is... ik ga het 1 per bak proberen..
Geplaatst: 3 juli 201411 j Ik weet het niet, vreeken wist het ook niet hoe groot ze precies worden. Ik heb altijd zoiets, als ze te groot worden kan je zea ltijd verplaatsen zodat ze met wat minder of maar 1 in een vak komen te staan.
Geplaatst: 3 juli 201411 j Eén plant per 30x30 lijkt me prima. Het worden inderdaad grote planten, net als broccoli dus eigenlijk.
Geplaatst: 3 juli 201411 j ik dacht dat koolplanten niet van verplanten hielden... Dat heb ik ook met mijn 2 palmkolen gedaan en die doen het prima. Radijsjes en wortels schijnen het niet leuk te vinden, die moet je zaaien op de plek waar je ze wilt hebben.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.