malouis Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Ik zit er aan te denken komend jaar Kailan te zaaien.Kan iemand me wat vertellen over de teelt?Op internet vind ik hoofdzakelijk tegenstrijdige informatie over plantafstand en manier van oogsten (hele plant of juist niet).Vooral de ruimte die het inneemt is voor mij belangrijk: ik heb vanwege knolvoet een heel ruime teeltwisseling en dus maar een klein koolvak.Ik had afgelopen jaar gewone broccoli, maar dat vind ik voor de ruimte die het inneemt wel erg weinig opbrengen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Nieuwsgierig vanwege een naam die ik nog niet kende ff deze Kailan gegoogled. Deze groente ook onder de volgende namen bekend: Chinese broccoli, kai-lan, gailan, kaylan, Chinese kale. ook: Broccoli Chinese blad-broccoli Kailaan Brassica oleracea.Zaaien: april - juliOogsten: juni - okt. Kailaan - Kairan - Kailan - Gai Lan - Cai Ro - Phakkhana Kailaan is bekent uit de Chinese Restaurants. O.a. Rundvlees (Biefstuk) met Broccoli. Het blad wordt met steeltjes en, al dan niet, met bloem geoogst. Elke 14 dagen een rijtje zaaien geeft u het hele seizoen fris en jong gewas. Eemaal gegeten, nooit meer een andere broccoli, staat te lezen in een van de vele recepten. wil m ook wel gaan proberen....dus blijf dit draadje ff volgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Ja ik ben ook geïnteresseerd..ik heb altijd ruzie met mijn broccoli`s en ik herinner me deze groente van de chinees..lekker! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Ik ben Kailanfan... Makkelijk op te kweken. Nemen per stuk wel net zo veel ruimte in als bijvoorbeeld een broccoliplant... maar... je kan er wel maanden lang van oogsten. Geen schimmel bij nat weer, zoals bij de broccoli. En je kan ook veel eerder beginnen met oogsten. Je oogst alleen de uitlopers die in de oksels groeien. En als de planten goed op gang zijn komt er behoorlijk veel af. Lekkere lange zachte stengels met een bloemknopje.Dus niet, zoals bij de broccoli, grote bloemknoppen. Als je te laat bent met oogsten dan gaat die uitloper bloeien met mooie witte bloempjes en komen er daarna pods met zaadjes aan die dus heel gemakkelijk te oogsten zijn dus heb je zeker weer zaad voor het volgend jaar. Of je laat ze staan voor de vogeltjes die er ook dol op zijn. Ik had ze zelf (zoals gewoonlijk) iets te dicht op elkaar gezet, maar ondanks dat groeiden ze goed door. In het begin heb ik ze met een netje beschermd tegen beestjes en duiven. Vorig jaar helaas geen Kailan gezet maar komend jaar komen ze er zéker weer te staan!! Heb ze écht gemist. Denk dat het, qua oogsttijd, een goeie combi is met de Sprouting Broccoli die in het voorjaar te oogsten valt. En Jet, had ik jou vorig jaar al niet wat Kailanzaad opgestuurd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Nee, Erny, dat was ik niet.... Het lijkt me een mooie groente! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 heb ook wel intresse naar een paar zaadjes????? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Thea, heb ik voor je. Staat genoteerd.En hoorde (van de kaboutertjes ) dat Jet ondertussen is voorzien. Zo niet dan stuur ik wat mee met de zaden die je binnenkort toch nog krijgt.Geedee, jij ook wat zaadjes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Uh Erny, mocht je nog (een) zaad(je) over hebben ..... groetjes Cees Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Geedee, jij ook wat zaadjes? Nou Erny Hééééél Graag!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Komt voor mekaar Geedee. En Cees, pb jij je adres dan even... ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuintjesdraak Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Ik ben Kailanfan... Makkelijk op te kweken. Nemen per stuk wel net zo veel ruimte in als bijvoorbeeld een broccoliplant... maar... je kan er wel maanden lang van oogsten. Geen schimmel bij nat weer, zoals bij de broccoli. En je kan ook veel eerder beginnen met oogsten. Je oogst alleen de uitlopers die in de oksels groeien. En als de planten goed op gang zijn komt er behoorlijk veel af. Lekkere lange zachte stengels met een bloemknopje.Dus niet, zoals bij de broccoli, grote bloemknoppen. Als je te laat bent met oogsten dan gaat die uitloper bloeien met mooie witte bloempjes en komen er daarna pods met zaadjes aan die dus heel gemakkelijk te oogsten zijn dus heb je zeker weer zaad voor het volgend jaar. Of je laat ze staan voor de vogeltjes die er ook dol op zijn. Ik had ze zelf (zoals gewoonlijk) iets te dicht op elkaar gezet, maar ondanks dat groeiden ze goed door. In het begin heb ik ze met een netje beschermd tegen beestjes en duiven. Vorig jaar helaas geen Kailan gezet maar komend jaar komen ze er zéker weer te staan!! Heb ze écht gemist. Denk dat het, qua oogsttijd, een goeie combi is met de Sprouting Broccoli die in het voorjaar te oogsten valt. En Jet, had ik jou vorig jaar al niet wat Kailanzaad opgestuurd? Goed dat ik hier ff geocht heb op deze soort. Ik was nl benieuwd of je na de oogst de plant(wortels) ook meteen de grond uit moet halen omdat ie dan niks meer doet, maar zoals ik nu lees kan je gewoon de stengels met de bloem eraf snijden, rest met wortel en al laten staan en dan groeien er nieuwe uit. Ik heb overigens de soort van de website "Helene's makkelijk moestuin zaden" waarbij staat dat er 4 of 9 per vak kunnen, ik heb er 9 staan voor een vroege oogst zoals op het zakje staat. Is dat dan dezelfde die je kan laten staan zodat er nieuwe uitgroeien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 En dit is dan een vervanger voor broccoli ook qua smaak? Ik ken het nl niet. Broccoli as een drama bij mij,had ie eindelijk wat leek op een roosje,bloeide ie al,en daarna kwamen de rupsen. Nu dus niet gezaaid,maar misschien is deze dan interresant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Ik heb m inmiddels gezaaid en ze beginnen te kiemen nu, dus ik ben benieuwd. Ik denk niet dat vlinders met een boog om deze plant heen vliegen dus als je geen rupsen wil, gaas erover. De meerjarige (witte) broccoli is misschien iets voor je Indy. Die oogst je nl voordat ( dit jaar in april geoogst)er al te veel vlinders rondvliegen Is bekensd onder de naam "Nine star perennial". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Gaan we die volgend jaar proberen, dank je. Ik heb nu ff geen plaats meer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Lijkt me wel wat om eens te proberen maar waar kan ik zaad kopen? Heeft iemand nog wat zaadjes voor mij? Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Kan een interessant plantje zijn....! Ben even benieuwd naar de praktijkervaringen + heb ruimtegebrek in mijn tuin...dus zal eerder voor een volgend jaar zijn. Ook die "Nine star perennial" ga ik eens onderzoeken en in gaten houden Ik vroeg me af of die Kailan een van de soorten zou kunnen zijn in een zaadmengseltje dat ik verleden jaar in Belgie kocht: "Snijgroentenmix" van VT-zaden. (zie: http://zadengids.be/index.php?menu=117 Het gaat om soort nummer 983 op deze pagina: "Oriental leave" Het is een mengsel van kleine aziatische sla en koolsoorten, dat binnen enkele weken oogstbaar is. Ik herkende in ieder geval 7 verschillende soorten in het bonte mengsel in kleuren en vormen dat bovenkwam. Jong geoogst was het prima, maar een tweede oogst zat er niet meer in: plantjes gingen snel schieten en kregen daardoor harde stelen..... Ik heb nu nog een rijtje staan met zaad dat over was, 3 weken geleden gezaaid en ik denk volgende week oogstbaar. Het voorbehoud dat ik heb bij Kailan is dat het ook snel zou kunnen schieten en dan daarmee maar bepekrt te gebruiken is.Misschien is de bloemknop nog lekker en mals, maar als bloemen ongeopend apart zichtbaar worden is de malsheid voorbij....? Soortgelijke ervaring met een soort rode boerenkool, waarvan ik nu nog enkele planten kan oogsten. Het heet "paarse boerenkool" en ik kocht het bij de Nieuwe Tuin (zie hier voor afbeelding: http://www.denieuwetuin.be/106-kool-vorm-en-kleur Planten zijn volledig winterhard en in voorjaar is er nieuwe groei en al snel knopvorming. Voor de bloei (alleen bloemknop) zijn de bloemen nog mals, maar even verder ontwikkeld - ze zijn nog niet open, maar de afzonderlijke bloempjes zijn te onderscheiden) worden ze houterig en dat kook je er niet meer uit. Gelukkig is het nieuwe blad wel nog goed bruikbaar en ik denk dat ik van 6 a 7 overgehouden flinke planten nog 1 a 2 maaltjes stamppot kan maken. Overigens de pastelgele bloemen boven de dieprode planten zijn wel erg mooi in de nu nog vrij lege moestuin Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met Kailan en dan met name ook naar hoe de eetbaarheid van blad en vooral bloemknoppen/bloemen in de praktijk gaat uitvallen! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Heb in dit topic mijn ervaringen al ruim gedeeld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuintjesdraak Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Het voorbehoud dat ik heb bij Kailan is dat het ook snel zou kunnen schieten en dan daarmee maar bepekrt te gebruiken is.Misschien is de bloemknop nog lekker en mals, maar als bloemen ongeopend apart zichtbaar worden is de malsheid voorbij....? Ik weet niet of er meerdere soorten Kailan zijn, maar die ik heb van de Makkelijke moestuin zaden website staat op het kaartje in het zakje: Deze broccoli oogst en eet je met stam, blad en bloem; de hele plant dus. Oogst als er 2 bloempjes open zijn. Lekker in roerbakschotel of kort gekookt Nu weet ik dat de roosjes van de broccoli de ongeopende bloemknoppen zijn, dsu als er staat dat je moet oogsten als er 2 bloempjes open zijn, dan moet ie dus echt bloeien eer die lekker moet smaken??? Dus wat is het nu, wel of niet 2 bloemetjes tevoorschijn laten komen eer je kan oogsten? En klopt het dus idd dat je de stengels afsnijd en de rest met wortel en al kan laten staan voor nieuwe groei en oogst?? Want dan laat ik het nl staan na de eerste oogst. In het Engels heet het geloof ik Bimi en dat heb ik ooit 'per ongeluk' als broccoli gekocht. Ik kocht broccoli en vond het hele vreemde lange losse stelen met op elk een roosje, dus de stelen eraf gesneden en alleen de roosjes gekookt die overigens veel lekkerder smaakten dan gewone broccoli. Later kwam ik er pas achter dat dat dus blijkbaar bimi zou moeten zijn, ik vermoed dus Kailan? en dat de stelen ook eetbaar zijn daarna nooit meer deze broccoli in de winkel(s) gezien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 @Erny: Blijven ze ook in (en na) bloei nog lekker mals?? (Want dat kan ik toch niet uit je uitgebreide beschrijving halen... ) Ik reserveer hierbij graag al wat zaadjes bij je voor de MTFdag groetjes! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 @Tuintjesdraak: Bimi is een kleinere soort Kailan die eerder en langer te oogsten schijnt te zijn.En voor het oogsten gewoon goed naar de plant kijken dan wordt het wel duidelijk wat je af kan snijden. De steel waar het bloemetje/bloemknopje ook aan zit dus.... de rest v/d plant laten staan voor verder oogsten. Op de site van Vreeken's kan je wel plaatjes vinden van geoogste Kailan ter vergelijk. @Weknow: jouw mengsel bevatte GEEN Kailan. Dat is namelijk niet zo'n soort snijgroente. Kailan hoort echt wel bij de kolenafdeling. Ook qua grootte. Alleen kan je wat eerder beginnen te oogsten.Doorschieten is dus ook geen probleem want dat is juist wat je wilt oogsten van de plant.Oogsten liefst vóór de bloei dus.Mocht ik er dit jaar nog aan toe komen om die arme plantjes eindelijk in de grond te zetten (ribjes en het weer werken niet mee, arme rode kailan is van ellende al begonnen met bloeien...) dan heb ik als het goed is genoeg zaad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuintjesdraak Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Okee, niet hetzelfde als bimi dus, maar iig wel vergelijkbaar, het blijft tenslotte broccoli Ik ga kijken wat het gaat worden, het is mijn eerste MM dus nog veel onzekerheden en vragen, vooral idd over oogsten van diverse groentes, wanneer, hoe lang enz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Anders kan je altijd een foto plaatsen als je het niet zeker weet. Kunnen we meekijken en dan advies geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuintjesdraak Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Zodra er iets substantieels begint te groeien zal ik dat zeker doen. Ondanks de nattigheid en kou blijft het meeste toch wel gewoon lekker doorgroeien, komt misschien doordat het meeste wat ik gezaaid heb in maart al kan, dan is het ook vaak nog koud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Ik heb afgelopen week de kailan geplant.Alle 7 zaailingen van Erny zijn mooie volle plantjes geworden en zijn nu geplant! Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuintjesdraak Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Volgens het kaartje wat bij de makkelijke moestuinzaden zat: voor vroege oogst na 8 weken 9 stuks per vak, heb ik gedaan, er zijn er 2 overleden, een 3e bleef heel klein, maar is nu toch weer aan het groeien(links te zien), dus ik heb er 7 staan. zal mij benieuwen of er idd wat 'aan' gaat komen om te oogsten eind van de maand, dit is een opname van 1 van de 7: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts