Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Voorkiemen in piepschuimen bak

cees7274

Recommended Posts

Ha die Ho!

Vandaag heb ik de lokale bouwmarkt bezocht en een aantal piepschuimen platen gekocht. Daarvan heb ik aan de binnenkant zilverpapier (folie, bedoel ik) geniet en in het deksel heb ik een plastic polypropeen plaatje gekit, zodat er ook daglicht in kan. Het geheel heeft het formaat van circa anderhalve meter lang, 60 breed en 60 diep. Iets groter dus dan een diepvrieskastje. De wanden zelf zijn 4/5 centimeter dik.

Nou wilde ik die eigenlijk niet zomaar op de akker zetten. "zichtvervuiling' zou de purist zeggen. Dus ik graaf 'm graag in. Ik vraag me alleen af of dat verstandig is. Doe ik daarmee de functie van de piepschuimbox te kort? (isloatie, lekker kiemen op een warme plek?). Zou de koude grond nog extra koude afgeven?

Trouwens, in de winter, bedacht ik me, mooie overwinterplek.

Maar goed, is ingraven een goed idee? Misschien isoleert het zelfs wel beter. Ik heb echt geen idee. Iemand van jullie wel?

Cees

Hallo Cees,

Zelf ben ik dit jaar in mei begonnen met mijn volkstuin en ben dus nog een leek. Zelf kan ik mij niet voorstellen dat er iets zal kunnen ontkiemen in een doorzichtige piepschuimen bak. De isolatie zal de koude niet kunnen weren, na verloop van tijd zal de binnentemperatuur grotendeels gelijk zijn aan de buitentemperuur. Bij een zonnige dag zal de temperatuur kunnen oplopen door dat de bovenkant doorzichtig is, maar is denk ik ook de achilleshiel. Zodra de zon wegvalt zakt de temperatuur, mocht er toch zaad ontkiemen dan zal de groei door de heftige temperatuurschommelingen gestopt worden. Zover ik het begrepen na het lezen van de info uit het forum zullen zaden pas bij een consequente temperatuur reageren en na enige tijd ontkiemen. Die consequente temperatuur; >25 graden bereik je mijns inziens niet buiten met een geïsoleerde bak in de koude wintermaanden. Zoals eerder geschreven ben ik een leek. Mijn mening komt voort uit "internetwijsheid".

Met vriendelijke groet,

BonTon

Ik kan je weinig tot niets vertellen over de bak, maar die kiemtemperatuur waar BonTon het over heeft is wel heel erg hoog. Elk gewas heeft een andere temperatuur nodig, maar er zijn er zeer weinig die 25 graden nodig hebben. (dat ze met die temperatuur wel opkomen, is weer een ander verhaal). Sla en radijs en wortel en spinazie hebben veel koelere temperaturen nodig dan tomaten en aubergines.

Dank voor de reacties.

Misschien is 'voorkiemen' ook niet het juiste woord. Voorzaaien wel, denk, ik. Misschien wordt het gewoon tijd voor een experiment....maar ik kan me niet voorstellen dat piepschuim (4 cm dik) de temperatuur van de buitenlicht sneller of even snel overneemt als van een tomatenbroeikasje...

In ieder geval niet ingraven denk ik nu (koude grond).

Cees

ik zou zeggen vul de bak binnenshuis met verwarmde grond. Controleer de aanvang temperatuur met een thermometer. Maak de box dicht en leg de thermometer erin. Laat hem een week of zo buiten staan in de achtertuin, Is de temperatuur in deze week consequent gebleven dan klopt je theorie.

Met vriendelijk groet,

BonTon

ik zou zeggen vul de bak binnenshuis met verwarmde grond. Controleer de aanvang temperatuur met een thermometer. Maak de box dicht en leg de thermometer erin. Laat hem een week of zo buiten staan in de achtertuin, Is de temperatuur in deze week consequent gebleven dan klopt je theorie.

Met vriendelijk groet,

BonTon

mmm...volgens mij kan het simpeler. dwz; zonder sjouwen. Een thermometer in de bak en een thermometer naast de bak. Of zie ik iets over het hoofd? Hij blijft voorlopig in ieder geval op het balkon.

Nog even voor (toekomstige) meelezers: 's nachts is het verschil tot nog toe minimaal: zo'n twee graden. Overdag zo'n vijf. Om stekjes uit te laten harden voor ze de grote boze wereld in mogen, lijkt het me een handige box, maar met zulke temperatuurverschillen moet je minstens een weekje eerder kunnen uitzaaien. Toch?

Een zogenaamde koude bak is gemaakt van hout en een glazen deksel en voldoet voor veel kwekers.

Het lijkt mij dat een bak van piepschuim altijd meer isolatie biedt en dus lagere temperatuurschommelingen.

Ik zou me meer zorgen maken of er wel voldoende licht door dat rechthoekje komt.

Dat klinkt goed Cees. Hoe meer licht, hoe beter. Niet alleen omdat het dan direct op de planten komt, maar het verwarmd je bak ook beter.

Ja, ik zou zoiets absoluut gebruiken. Ik heb zelfs overwogen om mijn koude bak te isoleren met piepschuim platen.

Je bak zou tegen de zomer zelfs wel eens 'te goed' kunnen werken doordat hij te warm wordt. Hou de temperatuur in de gaten en verzin desnoods

een methode waarmee je de bak kunt luchten. Een stokje om de deksel mee open te zetten is vaak al voldoende.

Veel succes!

Dank je wel Bushdoctor!

Ik had er zelf nog niet aan gedacht dat ie wel eens te goed zou kunnen werken, (ja tuurlijk, stom ) maar de Ventilatie is al geregeld: er liggen drie platen op, die ik onder de dekselrand heen en weer kan schuiven, waardoor er openingen ontstaan. Bovendien heb ik 'm iets te slordig afgemaakt en niet goed dichtgekit. Als je het echt goed doet heb je trouwens geen kit nodig: een (flink) aantal sateprikkers volstaat.

Totale kosten bak:

sateprikkers 2

piepschuim 8

Kit 10

kunststof plaatjes 9

Dus als je de kit weglaat moet je eigenlijk voor 19 euro klaar kunnen zijn. Helemaal 100% een koude bak is het niet: in een koude bak groeien de plantjes in de bak: ik 'draai' hier nogal eens een papieren potje http://(http://www.ceesvanhouten.nl/moestuin/uncategorized/zo-blij-als-een-kind/) Gewoon onder het tv kijken of zo. De bedoeling is dat ik de bak vol met papierenpotjes zet en deze zo met potje en al in de aarde zet, op de akker.

Verder is het nu in ieder geval vrij constant; een temperatuursverschil van 2 graden. Laat maar komen die lente!

Groet! Cees

Verder is het nu in ieder geval vrij constant; een temperatuursverschil van 2 graden.

Goed bezig! Toch jammer dat je niet een paar plaatjes piepschuim kon vinden die iemand nog over had. Dan zou je helemaal goedkoop uit zijn geweest.

In de koude bak die ik gebruikte zette ik ook gewoon potjes hoor. Hij was niet groot genoeg om er een zaaibed in te maken.

Helaas is mijn glasplaat dit jaar kapot gegaan. Kijk, dat probleem zul jij niet zo snel hebben.

Houdt er rekening mee dat het af en toe gaat regenen. Je wilt niet dat er water op je bak blijft staan want dat zou wel eens naar binnen kunnen lopen.

Koude bakken lopen bijna altijd schuin af aan de bovenkant. Misschien dat jij ook zoiets kunt fiksen. Je zou de bak schuin kunnen ingraven, richting de zon,

maar dan moet je waarschijnlijk wel je bodem aanpassen.

Groeten,

John.