Geplaatst: 9 december 201213 j Nee hoor, ik ben Delphi-programmeur. De taal Delphi is gebaseerd op (Turbo) Pascal. Verder gebruik ik voor de Database SQLite3, dat omdat dat type database heel weinig ruimte inneemt, en heel goed gebruikt kan worden voor een stand-alone applicatie. gr AntonAh, ik kwam in de buurt Geen inhoudelijke ervaring, wel met de wat nieuwere talen. Vooral veel van mijn vader meegekregen vandaar de herkenning. Die mij van jongs af aan overspoelt met Unix, Solaris, Boreland boeken, C+ etcetc (volkomen nutteloos overigens, ik ben uiteindelijk de communicatie en ontwerp kant in geslagen ). 9 december 201213 j aangepast door Gast
Geplaatst: 11 december 201213 j Borland waarschijnlijk: was de leverancier en licentiehouder van de Delphi versies, maar dat is nu Embarcadero. Delphi is overigens een redelijk jonge taal hoor, ik schat zo'n 18 jaar. En wordt best wel veel gebruikt, het doet wat mij betreft niet onder voor bij C/C++ of C# Maar als jij in de ontwerp kant zit, zit je toch ook in de ICT? Ik zelf ben begonnen als reclametekenaar, ook design dus. Nu klop ik dagelijks code en doe ik het ontwerp vanaf de klant tot aan opleveren. Dus heel veelzijdig werk! Deze applicatie is uit de nood geboren, ik hoorde veel mensen klagen omdat ze geen handige tool hadden om hun (moes)tuin te ontwerpen, dat kan nu heel makkelijk met mijn applicatie. Zoals gezegd is ie gratis voor onze forum-gebruikers. En verder is het vooral een heel veelzijdig project, je komt met bijna alle facetten in aanraking van het programmeren: Databases (SQLite3)Ini-filesDrawenDrag/dropSave en loadFromFileMenuActionsImage en PicturesData import enzenz In een groen, groen, knollen, knollenland...
Geplaatst: 11 december 201213 j Zozo Antoine, Dit is voor mij echt Abacadabra HIHIHI.Ik zou het wel willen leren, maar er zitten te weinig uren in een etmaal.Maar ik kijk echt uit naar die Applicatie hoor. Groetjes Conny. Leef je leven dag voor dag.
Geplaatst: 12 december 201213 j Conny, je haalt me de woorden uit de mond. Het lijkt me harstikke interssant om te leren programmeren. Ik heb helaas inmiddels een 'verbod' op nieuwe hobby's... (Mijn man vindt dat ik ook nog met slapen...) Reden te meer om vol verwachting naar deze applicatie uit te kijken. Go Antoine, go Antoine! Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver!
Geplaatst: 12 december 201213 j Als je een beetje engels kunt is dit een hele leuke site om jezelf te leren programmeren:ze bieden wat moderne talen aan zoals Python; het is supermakkelijk en gratis. http://www.codecademy.com/ Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 12 december 201213 j Ach ja, ik heb aan de sint gevraag of ik 48 uur in een etmaal kon stoppen, als kado dan. Maar zo heilig als hij was, zelfs hem lukte dat niet Nee programmeren kan een hobby zijn, maar je moet er niet teveel van verwachten. Je kán het leren hoor, tuurlijk, maar voordat je een prof bent, moet je echt bepaalde vermogens hebben: analitisch denken en werken, oplossingsgericht denken en werken,Vertaalslag maken Klant/product. Maar wat decht je van wiskunde? En natuurlijk moet je weten hoe een computer werkt, dat kan je thuis leren, maar daar zijn hele universitaire studie voor En dan, als je Delphi programmeur wil worden kost je dat een hoop geld. Visual Studio van M$ is gratis. Maar de Delphi RAD Studio kost je al gauw honderden euro's. En als je dan ieder jaar wilt upgraden kost je dat nog eens een paar honderd per jaar. Duur dus! Ik ben nog steeds bezig met het moeilijkste aan het programma: Het opslaan van een plaatje. Klinkt simpel maar is het integendeel! Zoek maar op de volgende keywords met google: TDrawGrid ClientDataSet SaveToFile Delphi. Ik ga weer verder... gr In een groen, groen, knollen, knollenland...
Geplaatst: 12 december 201213 j Drawen kan behoorlijk vervelend zijn ja haha. Maar gratis programmeren is toch geen probleem? Er zijn heel goede gratis en open source IDE's. Netbeans, Qt etc. zijn erg lekker, maar ik gebruik vooral Coda. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 12 december 201213 j Ja voor hobby programmeren kan dat wel ja... Maar professioneel programmeren doen we toch meest in de volgende talen, even geranschikt naar aanleiding van meest gebruikt: C/C++C# .NETDelphi (Turbo Pascal)JAVA (Niet te verwarren met Java-Script)VBKobold En dan krijgen we daarna de hobby talen. En dan heb ik het natuurlijk over Applicatie developing. Er zijn nog genoeg WEB-talen te verzinnen.... En Delphi is in handen van Embarcadero (vroeger Borland) en kost veel geld. De versie waar ik in werk kost: € 4.299,00 Dat is toch geld hé? In een groen, groen, knollen, knollenland...
Geplaatst: 12 december 201213 j Voor mij was dat dus de reden om niet voor Delphi te kiezen... Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 12 december 201213 j Kan ik heel goed begrijpen.. Maar professioneel wordt er veel mee gewerkt..Natuurlijk kan je hem ook niet-legaal krijgen maar daar houden echte programmeurs niet van.Ik heb hem van een vriend, voor, ja je raad het al, een vriendenprijsje... Ik werk hier met Delphi2010 Architect en op m'n werk met XE2, XE3 Architect. Maar als je een studie doet in Delphi krijg je hem vaak wel voor 299 euro hoor. Nog wel veel geld, maar je kan er wel alles mee... En voordat je C# onder de knie hebt, dat kan ook een lieve tijd duren. gr In een groen, groen, knollen, knollenland...
Geplaatst: 12 december 201213 j In 1986 op school nog programmeren met MSDos geleerd... (We waren trouwens de eerste 3 dames op de MEAO in het hele Noorden die Informatica als keuzevak hadden genomen én daarin zijn geslaagd!! Onze leraar liep 1 les op ons voor en kreeg zelf les van zijn zoon... ) Was de leukste les van de week. En ik was behoorlijk trots op mijn zelfgemaakt NAW-abonnee-bestandje-programma. We hebben toen ook vooral geleerd hóe een computer werkt... de bitjes en de bytjes en de hexidecimale en octale stelsels. Het ontcijferen van ponskaarten en barcodes... Die goeie ouwe tijd.Met de MSDos doe ik nu niet veel meer maar het heeft me wel geholpen om het hele "gebeuren" te begrijpen in de tumultueze jaren van ontwikkeling die volgden. Zéker in de probleemoplossingen. Denk dan ook dat het erg nuttig is om zo'n basis te hebben. En je weet nooit of je "hobby" je werk zal gaan worden... je zal toch érgens moeten beginnen. Dan merk je vanzelf of je ook de kwaliteiten bezit om een programmeur te worden. En Frank... hele leuke site! Daar ga ik vast wel wat tijd spenderen...
Geplaatst: 12 december 201213 j ik ben van 81 dus weet niet zoveel van MSDos. Ik heb wel experimenteel een Commodore 64 gehad. Maar dat stelde niet veel voor. Ben eigenlijk pas een jaar of 8 geleden begonnen, in toen noch Delphi 5 . Geweldig gewoon, het waren toen nog allemaal undock (losse) schermen, 5 wel volgens mij. Daarna overgestapt naar D7, want D6 bleek een flop. En sinds dit jaar beschik ik over D2010. Ik heb zelfs nog D2 op m'n pc staan, maar daar kan je niks mee op de huidige machines, wel met Windows 3.1 en 95. En ja, ik heb van m'n hobby m'n werk gemaakt. Maar van m'n werk ook m'n hobby. Ik heb voordat ik programmeerde nml bij de INTRATUIN gewerkt.. In een groen, groen, knollen, knollenland...
Geplaatst: 12 december 201213 j @Antoine, De meeste gratis en open source talen zijn juist zeer geschikt voor professioneel gebruik hoor. C++, C, Python, Java etc. Ik kan weinig talen verschijnen met een groter marktaandeel haha. Delphi is, hoewel het een zeer krachtige en mooie taal is, toch niet erg populair. De grote talen zijn toch wel Java voor complexe systemen en C (C++/C# etc.) wanneer het krachtig moet zijn. Van PHP en Javascript snap ik overigens niet echt waarom ze hierin staan, want het zijn scripttalen. Maja. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 12 december 201213 j Niet helemaal juist. Delphi is een taal die gebaseerd is op Pascal, Turbo Pascal en Object Pascal.Hetzelfde geldt voor Kylix. Kylix is gebaseerd op Delphi. En dan heb je nog de opensource compiler Lazarus, dat is eigenlijk gewoon Delphi. Ik snap ook niet waarom SQL erbij staat... Dat is helemaal geen programmeertaal ( mwa ) . SQL is een Database-script Ik had gedacht dat Delphi meer 'aanhangers' had.. Maar de hobby gebruikers staan hier niet bij denk ik... In een groen, groen, knollen, knollenland...
Geplaatst: 12 december 201213 j Delphi heeft zeker wat fans, want het is ook een prachtige taal. Het heeft alleen, net zoals elke andere taal, wat voor- en nadelen. Zoals ik al eerder zei zijn er heel veel programma's die vragen voor Java en C. Enkele voorbeelden die ik ken: de complexiteit van de belastingdienst vraagt om Java. Ik ken ook een beleggingsmaatschappij (Optiver) die alles in pure C programmeert, want ze moeten zo snel mogelijk kunnen reageren (en een paar ms telt dan mee). Delphi heb ik zelf weinig ervaring mee, maar als ik het goed heb is het erg geschikt voor RAD? Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 12 december 201213 j Mijn idee Jorg, maar ja het is natuurlijk bijna de leukste hobby Voor de duidelijkheid, ik zit nog steeds te broeden op het opslaan van de plattegrond. Ben wel gevorderd, maar schijnbaar is het niet dagelijkse kost van iedereen, er is voor Delphi werkelijk niets maar dan ook niets te vinden.... Back to work! In een groen, groen, knollen, knollenland...
Geplaatst: 12 december 201213 j ... ik zit nog steeds te broeden op het opslaan van de plattegrond. ... er is voor Delphi werkelijk niets maar dan ook niets te vinden... Als ik google op delphi+gis of delphi+mapping of delphi+cad krijg ik vele miljoenen hits. Maar het is voor mij te lang geleden om actuele praktisch info te geven over deze combinaties.Succes
Geplaatst: 13 december 201213 j Hi RvO Ik heb niks aan mapping Het gaat om het component TDrawGrid met een koppeling naar TClientDataSet, waarmee ik dan weer een SaveToFile kan doen. De bedoeling is om op te slaan naar de extensie *.mtfa (MoesTuinForumApplicatie) Maar eigenlijk is dat gewoon een geregistreerde extensie die hetzelfde is als *.xml gr In een groen, groen, knollen, knollenland...
Geplaatst: 13 december 201213 j Nou ik vind ook deze discussie over programmeertalen wel interessant en blijf dit ook graag volgen.....hoeft voor mij niet via pm's maar: Ik kan me wel voorstellen dat beheerders de leesbaarderheid willen behouden door een topic-afsplitsing te maken naar bijvoorbeeld " Programmeer-discussie tuinders applicatie" of iets dergelijks. Evt aanvullingen van forummers op de applicatie zelf loop je anders mis omdat die best wel eens zullen afhaken na 3 pgn programmeertaaldiscussie....
Geplaatst: 13 december 201213 j Ja wat je zegt, maar ik had niet verwacht dat er zo veel mensen hier op het forum zaten die redelijk wat ervan af wisten. Tips die daarover gaan hebben weer te maken met onze app. En die app ben ik aan het maken. Dus tips van mede-programmeurs zijn zeker welkom... In een groen, groen, knollen, knollenland...
Geplaatst: 14 december 201213 j Sorry Antoine ik kan je niet helpen, ik ben geen Delphi expert. Ik weet wel dat ik dit met C#, .NET en WPF (Windows Presentation Foundation) binnen 5 minuten voor elkaar heb Zie bijvoorbeeld: http://denisvuyka.wordpress.com/2007/12/03/wpf-diagramming-saving-you-canvas-to-image-xps-document-or-raw-xaml/Waarbij je in plaats van op te slaan in PNG/BMP de picture data 'wrapped' in een .XML file (met bijv. de class XmlWriter). Maar ik zou ook de data van het plaatje in een binary kolom van een DataTable kunnen opslaan en die hele DataTable in één keer naar xml wegschrijven met DataTable.WriteXml(). Zoiets zoek je denk ik, maar ik ken helaas het equivalent hiervan voor Delphi niet. Kortom: stap over naar .NET, dan kan ik je helpen Edit: Sowieso zou het leuk zijn om hier een opensource project van te maken, dat gaat je ook veel meer tips en ideeën opleveren. De groenten!
Geplaatst: 14 december 201213 j Als iemand een github repo aanmaakt ga ik er over nadenken om mee te doen Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 14 december 201213 j Inderdaad dat bedoel ik! Dan doe ik ook mee! Edit:Antoine ik vind je idee en initiatief geweldig, er is behoefte aan zo'n applicatie. Aangezien mijn moestuin volgend seizoen veel groter wordt heb ik zo'n app ook nodig. Alleen zonder betweterig te willen zijn heb ik wel een puntje van kritiek. De applicatie heet (in ieder geval nu) de Moestuinforum Tuinders Applicatie, dat klinkt leuk maar klinkt ook als een community (namelijk het moestuinforum) project. Dat (community) mis ik wel in de ontwikkeling van de applicatie. 1. Waarom is er geen opensource project gelanceerd waar iedereen zijn/haar steentje kan bijdragen?2. Waarom gekozen voor Delphi en niet voor een wat meer toegankelijke taal waar gratis tools voor beschikbaar zijn (C++/C#/Java)? Zodat iedereen ook mee kan werken.3. Verder vraag ik me af of deze applicatie voor mij bruikbaar wordt, ik las namelijk enkele dingen als de "Tip of the week" welke hard-coded in de software zitten.Dit moet je bij uitstek configureerbaar maken, in xml o.i.d. ! Iedereen heeft namelijk zijn eigen ideeën hoe hij/zij zijn moestuin wil beheren, en iedereen vindt weer tips die voor hem/haar handig kunnen zijn.4. Waarom zou je verder plaatjes van een Drawgrid willen opslaan als plaatje? Je kunt toch van elk component/control wat op je drawgrid is geplaatst de coördinaten opslaan in een database? De groenten!
Geplaatst: 18 december 201213 j Hola, Ik schrijf dit programma omdat er vraag naar was. Ik ben Delphi-programmeur, dus logisch dat ik het in Delphi schrijf Verder is het id van Lucv en mij, dus logisch dat wij het in beheer houden... Natuurlijk kan er kritiek zijn op mijn manier van coderen, maar de een doet het zo , en de ander doet het zus... Ik ga een testapp meegeven, een test voor het opslaan van images in een ClientDataSet, die daarna opgeslagen kunnen worden in een xml bestand. Een ClientDataSet heeft die mogelijkheid doormiddel van SaveToFile(); Ik heb het ook druk met andere werkzaamheden, dus dit is even blijven liggen... Goed id om het opensource te maken, dit is dan ook de eerste stap. Hier kan je de test downloaden: https://dl.dropbox.com/u/32493275/TestDrawGrid.zip Ik wilde het zo doen: Ik geef telkens een testapp, en als dat klaar is implementeer ik het. Vele handen maken ligt werk, dus dat geldt ook voor dit.. Enjoy! In een groen, groen, knollen, knollenland...
Geplaatst: 18 december 201213 j Sorry Antoine ik kan je niet helpen, ik ben geen Delphi expert. Ik weet wel dat ik dit met C#, .NET en WPF (Windows Presentation Foundation) binnen 5 minuten voor elkaar heb Beetje lullig opmerking, en ik ga dat niet geloven, ik ben fulltime prof-programmeur in Delphi, en Delphi is een heel krachtige taal, en zeker niet de makkelijkste, maar in vijf minuten een applicatie draaiende maken lijkt me sterk!! gr Anton In een groen, groen, knollen, knollenland...
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.