Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag allen,

Ben nieuw hier op het forum en wil me dan ook effe voorstellen. Ik ben Eddy en woon in het noordoosten van Belgisch-Limburg. Ben al heel wat jaren met tuinieren bezig maar nu pas op dit forum terechtgekomen. Ben zowel geïnteresseerd in de moestuin als in de siertuin. Wat de moestuin betreft heb ik hier ongeveer een 30 m2 ter beschikking plus een serre van 2,5 op 3 m. en dan nog een klein perceeltje met allerlei kleinfruit. Heb bij mijn moeder gelukkig ook nog wel een groot stuk grond ter beschikking voor de aardappelen en de pompoenen en nog vanalles en daar staan ook nog 2 serres.

Ben de laatste jaren vooral bezig met tomaten (zaai elk jaar ongeveer 100 variëteiten). Verder heb ik ook redelijk wat paprika's en pepers en ga ik volgend jaar bij mijn moeder ook terug heel wat soorten pompoenen planten.

In mijn tuin staan verder nog de meeste groenten zoals erwtjes, boontjes, bietjes, pastinaken, looksoorten, raapjes, nieuw-zeelandse spinazie enz. Dit jaar heb ik ook wat speciale groenten uitgeprobeerd zoals yakon en oca.

Zo, dat was het zowat in het kort. Vragen zijn altijd welkom. Ik kijk er al naar uit om nog vanalles bij te leren en hoop dat sommige mensen ook nog wat van mij kunnen leren.

Groetjes,

Eddy

Geplaatst:

Welkom op het forum. Weet je eigenlijk wel zeker dat je maar 30 vierkante meter tuin hebt? Met 100 verschillende soorten tomaten lijkt me dat erg bijzonder. Of staan die juist in de serres?

Succes hier en een gezellige uitwisseling gewenst.

Groetjes,

Kamilla

Geplaatst:

Welkom Eddy. Waarschijnlijk een onmogelijke vraag om te beantwoorden, maar ik stel hem toch: Van de vele tomaten die je geteeld hebt, welke is/zijn je absoluut favoriet(en)?

Geplaatst:

Bedankt voor het hartelijk welkom allemaal!

@Kamilla, mijn vollegrondstuin is inderdaad maar 30 m2 groot, maar de serre is daar niet bij geteld. Daar plant ik elk jaar 23 tomaten in en daarnaast had ik er dit jaar ook nog iets meer dan 35 in potten staan. In de tuin van mijn moeder staan ook 2 serres en daar plant ik ook een 40-tal tomaten in. Het is dan wel niet mijn tuin maar ik plant en onderhoud er wel alles zelf in, dus is het toch nog een beetje mijn tuin ook .

@Jorg: dat is inderdaad een bijna onmogelijke vraag om te beantwoorden. Het is nog maar mijn tweede jaar dat ik tomaten volledig zelf opkweek en heb tot nu toe elk jaar verschillende tomatensoorten gezet. Er is zo'n enorme hoeveelheid variëteiten dat ik nog wel effe verder kan. Wat dit jaar betreft, dat zit mij nog het best in het geheugen, vond ik (en ook andere mensen die hier deelgenomen hebben aan een proefdag) Malakhitovaya Shkatulka (een groenrijpe), Ananas Noir (een tri-color) en Terhune (een roze vleestomaat) het lekkerste wat grote tomaten betreft. Maar er waren er nog wel veel die ik best lekker vond zoals KBX en Everett's Rusty Oxheart. Wat de Cherry-tomaten betreft vond ik Snow White Cherry en Green Doctors Frosted lekker, maar moet zeggen dat ik er dit jaar niet zoveel soorten had staan omdat ik de meeste gegeven had aan familie en vrienden met kleine kinderen.

Volgend jaar zullen er weer andere favorieten bijkomen vermoed ik. Heb weer heel wat andere variëteiten bij zodat het weer een heel moeilijke keuze gaat zijn wat ik moet zaaien.

@Jeanne: wat betreft grote sappige tomaten kan ik je bv. de groenrijpe tomaten aanbevelen; die zijn (bijna) altijd heel sappig en zoet als ze goed rijp zijn (niet altijd makkelijk te zien natuurlijk bij groene tomaten). Malakhitovaya Shkatulka is er een goed vb. van; die stond hier dit jaar gewoon buiten in een pot. Terhune vond ik een heel zoete en sappige tomaat, net zoals Everett's Rusty Oxheart (bi-color), KBX (oranje), Paul Robeson (donker) en Black from Tula (donker). De donkere tomaten kan je, voor de beste smaak te hebben, wel best in een serre zetten. Als je zelf wilt zaaien kan je bij mij altijd wat zaadjes krijgen hoor! (dat geldt natuurlijk ook voor Jorg en anderen .

Eddy

Geplaatst:

Bedankt Nick!

Ik zal mijn best doen om wat foto's te posten. Maak er altijd heel wat dus nu alleen wat moeite doen om ze hier te posten hé

Groetjes,

Eddy

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...