Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien uithalen en opnieuw planten.

nick

Recommended Posts

ik heb thuis een stuk grond wat ik pas 2 jaar gebruik.

het was vrij dode grond wat ik aardig op heb kunnen waarderen met koemest kalk en compost.

nu wil ik nog 1 jaar de grond mengen met compost en verse kippenmest maar het probleem is dat de ene tuin vol staat met allerlei soorten aardbeienplanten.

de kwestie waar ik mee zit is kan ik die aardbeienplanten eruithalen, de grond nog een keer behandelen en daarna de planten weer terugplanten?

kan ik mooi meteen onkruidvrij maken en de jonge stekken scheiden van de moederplanten en selecteren.

de planten hebben dan weer een betere grond maar gaat dat dan ten koste van de opbrengst?

dit doe ik pas in de lente voor alle duidelijkheid omdat dit mij niet verstandig lijkt in de winter ivm wortelaanmaak, of kan het ook in de winter?

Mij is bekend dat maart en augustus de maanden zijn waarin je aardbeien het beste zou kunnen verplanten. In dit geval zou ik wachten tot maart. Je zou de verschillende soorten aardbeien kunnen/moeten sorteren anders wordt het rommelig. Nadat je de bodem verbeterd hebt, plant je ze weer en gaat dan vanaf dan rekenen; ze komen drie jaar op dezelfde grond te staan. 2013 Is dus het eerste jaar, dan het tweede en derde jaar heb je pas meer opbrengst. Na het derde jaar zou je ze moeten verplaatsen, vruchtwisseling is wenselijk. Je zou er tot aan maart alvast compost bij kunnen strooien.

ik denk dat je de aardbeien niet in de lente moet verplanten, ze zijn dan aan de groei, de bloemknoppen gaan uitgroeien en door het verplanten beschadig je toch de wortels, dat geeft onbalans in de plant.

in februari of begin maart verplanten zou wel kunnen denk ik als je ze met een kluit de grond uit krijgt

wij (ver)planten meestal in augustus, na de oogst van onze eenmaaldragers

leesvoer: plantaardig

Verplanten gaat perfect in het vroege voorjaar na de laatste hevige vorst, dus begin maart.

Zelfs nu kan het wegens het warme weer, wel de eerste maand best geen hevige vorst!

Afdekken met een ademend gaatjesfolie of vliesdoek kan nooit kwaad en aan te bevelen

Als er maar geen stilstaand water is op het stuk grond!

Stilstaand water... dat klinkt als mijn landje in het voorjaar... Waarom kan ik ze dan niet verplanten Bors? Want gezien de zompigheid komen ze er heel makkelijk uit... wel zonder aarde... is dat dan waar het probleem ligt? Willen ze een kluit?

Erny dan verzuipen ze, stilstaand water is ten alle tijden nefast voor aardbeiplanten.

Daarom planten beroepstelers ze op ruggen

Met andere woorden de wortels en nieuwe wortelgroei hebben dan geen zuurstof.

En daar in de winter er een grotere kans is op stilstaand water in de wortelzone moet je daar goed op letten.

Plant de aardbeien wel steeds op ruggen (of opgehoogd stuk) maar die verdwijnen dan in de loop van het jaar ook weer. Grond ophogen blijf ik gestaag doen. Dat die natheid niet echt bevordelijk is vreesde ik al.

Maar... de plantjes overleven zo'n natte periode meestal wel, lopen wel weer uit, vroeg me alleen af of ik ze dan nog éxtra terg als ik ze dan ook nog in die periode naar een ander (beter) stukje verhuis.

Of wordt dat dan een beetje kiezen uit twee kwaden?

- verplaatsten in het voorjaar = niet goed... maar ze komen wel weer droger te staan...

of

- laten staan in natte grond = niet goed... maar ze krijgen dan niet de extra shock van verplaatsen...

(hoewel dat juist heel makkelijk gaat omdat ze zich eenvoudig uit de natte aarde laten trekken)

En verplaatsten in het najaar lost het dilemma natuurlijk helemaal op... maar dat is er afgelopen herfst niet van gekomen.

Dat lijkt wel een moeras bij jou

Ok mijn aardbeien staan wel in bakken, maar als ik een aardbeiplant bij zijne kraag vat hef ik gewoon er heel de bak mee omhoog of de hele inhoud komt als 1 blok uit de bak.

Dat is 1 gehele wortelzone!

Toen ik nog in de volle grond aardbeiplanten had moest ik die echt uitspitten om te rooien, zo vast waren die vergroeid in de aarde!

Uittrekken was onmogelijk dan scheurde de plant af.

Mijn mening is niet te nat in de winter, als het gaat vriezen is dit dan eerder een klomp ijs waar de wortels in zitten.