Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag gezaaid/geplant? (Seizoen 2013)

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb vorige week dinsdag pepers en paprika`s gezaaid.

Tot nu toe 30% opkomst.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:
  • Auteur

Helft van de pepers opkomst na 1 week, rest (op wat moeilijke na) na 2 week ook gekiemd. (19 - 30 gr)

Geplaatst:

Hmm ik hoop dat er nog iets komt. Eerst zaai is al weg, tweede staat al enkele weken onder de kachel en de laatste zaai in mijn kasje met kunstlicht.... Ben er bang voor en dit is eigenlijk het enige waar ik mijn vrouwtje blij mee maak, de rest wordt ze gek van haha. Maar volgens mij gaan we een beetje off topic

Geplaatst:
... ... Maar volgens mij gaan we een beetje off topic

Nu vind ik het veel leuker om een verhaaltje er omheen te lezen - ik mag ook graag een beetje uitweiden -, dan zo'n kale opsomming van groenten, wie interesseert dat nou wie wat zaait en wanneer

Geplaatst:

Vandaag ben ik ook maar eens gestart met de eerste zaaisels in het nieuwe jaar. In elk zwart potje zit een zaadje van de Sungold kerstomaat om te ontkiemen . Het is wel erg vroeg om nu al tomaten te zaaien maar voor twee planten zie ik wel kans om ze te laten opgroeien zonder veel kans op fileren. Vorig jaar had ik eind mei op die manier de eerste oogstrijpe sungold kerstomaatjes . De rest van de sungolds en ook de andere tomatenrassen zijn pas over een maand of twee aan de beurt om gezaaid te worden.

De bruine potten zijn buitenpotjes waarin een laag regenwater staat. Met de onderkant in dat water staan op hun beurt weer potjes waarin drie verschillende soorten drosera gezaaid zijn (zonnedauw , vleesetende plantjes) . Dat heeft niks met groente te maken maar is puur voor de lol. Drosera heeft warmte en vooral veel licht en vocht nodig om te ontkiemen. Verder is in het kweekbakje rechts kropsla gezaaid die ook licht nodig heeft om te kunnen ontkiemen . Deze kweekbak gaat overigens tijdens daglicht wel naar een koelere plaats want slazaad kiemt het best bij lagere temperaturen.

img148844811358536962.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
is het niet zo dat het wel 3 weken kan duren voor de peperszaadjes uit komen?

Ik heb 9 januari gezaaid en vandaag (19-1) komen er in 6 van de 24 turfpotjes kleine plantjes boven.

Een foto van vanmorgen rond 7:00 uur:

2013-01-19peper53971358578488.jpg

Geplaatst:
Vandaag ben ik ook maar eens gestart met de eerste zaaisels in het nieuwe jaar...

Je hebt een serieus kweekbakje Frans. Dat ziet er heel wat beter uit dan mijn plastic "Hornbach-mini-kweekbakje"

Geplaatst:

Gisteren 120 zomerprei gezaaid in kweekbakje, staan wel dicht opeen, ongeveer 1,5 à 2 cm. Bakje is wel 8 cm diep met aarde gevuld.

Ook de laatste 8 bloemkoolzaadjes in een bakje gezaaid, de vorige hebben veel geleden onder de verspening, denkelijk te snel te warm gekregen.

Vandaag sla, meikoningin, en rode uien zaaien, ook enkele paprikas.

De laatste jaren was moeder de vrouw heel tevreden over de salade op de vensterbank, kon ze er snijden wanneer er geen was bij de andere mensen in de buurt.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:
Dat ziet er heel wat beter uit dan mijn plastic "Hornbach-mini-kweekbakje"

Dan moet je toch eens langs de Action gaan René. Het zijn solide bakjes en ze kosten maar 2,99 euro per stuk . Ik gebruik ze nu al enkele jaren en ben er heel tevreden over. Binnenkort zullen ze wel weer verkrijgbaar zijn want het is een seizoensartikel .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Gisteren Peper Venezuelan Sweet, Peper True Jamaican Scotch Bonnet, Peper Cayenne Ring of Fire, Peper Aji Angelo, Peper Fatalii x Habanero White, Paprika Dulce Italiano en Paprika Morron de conserva gezaaid.

Geplaatst:

Vandaag gezaaid:

Rode paprika Nocera Rosso

Radijs Cherry Belle

Peterselie Italiaanse Gigant

Kropsla Twellose Gele

Klimmende winde, zwarte/donkerpaarse variant

Akelei, donkerpaars

Heb er weer zin in!

Geplaatst:

Dit jaar ga ik weer zoveel mogelijk proberen binnen de aangegeven zaaidagen (van de maankalender) voor de verschillende soorten te zaaien.

Tot tien uur vanavond was het vruchtdag..het begon heel erg te kriebelen, en ondanks dat ik mezelf had voorgenomen niet te zaaien totdat de planten in het vakantiehuis achter kunnen blijven zonder te bevriezen, heb ik mezelf toch verleid om enkele pepers te zaaien...

Habanero Geel (Capsicum chinensis)

& Chili de Arbol ( Capsicum annuum ) oftewel boompeper

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Ooh vergeten.... dat was vandaag! Zou weer bakjes pepers zaaien...

Geplaatst:

Ook ik kon me niet beheersen. Gister was het vruchtdag volgens de Kosmoskalender en dus heb ik alvast gezaaid:

Paprika Yolo Wonder

Puntpaprika Feher

Aubergine (soort onbekend, gekregen zakje)

Aubergine Mediterrean Medley

Aubergine Fengyan Purple

Ananaskers (puur om te proberen, is een oud zakje zaad)

Alles gezaaid volgens de Deno-methode en nu staan het clubje gezellig te broeien op de UPC-box

Geplaatst:

In het kasje was nog wat plek, dus nog wat zaaien vandaag en dan hou ik er voorlopig mee op.

Ik heb gezaaid appelui. van wie heb ik dat vorig jaar gekregen? Het zaad zit in een theebuidelzakje van Yogi thee...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

ik ga in februari beginnen met 2 soorten tomaten binnen in bakjes te zaaien, voor 1ex ook maar es paprika binnen in bakjes zaaien, dan eind februari de grond omspitten en compost en koemestkorrels erin verdelen om dan in maart tuinbonen te zaaien, dan komen in maart/april spinazie en raapstelen aan de beurt, in april komen de peulen aan de beurt en in mei de lage slabonen en boterbonen, voor de rest wat ik wil hebben ga ik plantjes kopen

Geplaatst:

Ik lees dat diverse mensen al binnen uien zaaiden. Daar heb ik geen ervaring mee. Ik zaaide steeds in april ter plaatse. Soms valt de opkomst dan erg tegen. Binnen voorzaaien op een koele en lichte plaats geeft waarschijnlijk een betere opkomst van het zaad..? Ik wil dat ook wel proberen met een deel van het zaad, maar ik vraag me af hoe de teelt dan verder loopt? Worden de plantjes nog eens verspeend? Moet je ze in april in de tuin uitplanten na afharden? Hoe doen jullie dat?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

ik ga vandaag/straks ook uien zaaien, in perspotjes Heb meteen de zaai/stekgrond maar binnen zet, kan die vast op temperatuur komen

Geplaatst:

ikzelf zaai de zaai-uitjes in perspotjes (blokjes van 4x4x6 cm potgrond) en dan gaan ze na afharden met blokje en al de tuin in over een maandje, ijs en weder dienende (reden: allerlei liefhebbers op/boven/onder/in de volle grond)

verder koop ik sturon plantuitjes, die gaan in maart de grond in samen met de al dan niet voorgezaaide pastinaken; ondertussen kweek ik binnen kamilleplantjes voor en die gaan eind maart tussen de uien en de pastinaken

Geplaatst:

Gisteren Spitskool, Artisjok en Snijbiet gezaaid.

Geplaatst:

Voor het geval mijn mini auberigine en mini paprikaplanten de winter op mijn vensterbank niet overleven, heb ik zojuist nog even opnieuw gezaaid. En ik heb een peperplantje gezaaid.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

i.p.v. uien heb ik doperwten, peultjes, bosuien, andijvie en een paar slasoorten gezaaid, de eerste 4 groenten in perspotjes, de laatste in een bak.

Dekken jullie de uizaadjes af dmv plastic folie of kap?

Op mijn zakje uienzaad staat dat uien donkerkiemers zijn, dus misschien met aluminiumfolie afdekken?

Geplaatst:

Vandaag de radijsje naar buiten verplaatst.

gister komkommer binnen in de kweekbak en aardbeien gezaaid.

De basilicum komt al voorzichtig kijken.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.