Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag gezaaid/geplant? (Seizoen 2013)


Erny

Aanbevolen berichten

joladio, lukt dat bij jou om tuinbonen in de koude kas te telen? Bij ons geven ze nauwelijks bonen onder glas.

Dan zullen de bestuivers niet bij je bloemen hebben kunnen komen. Onder glas opkweken prima, maar zodra ze gaan bloeien zal de bak of kas toch open moeten, anders gaat het inderdaad niet lukken (of je moet zelf met een penseel of kwastje aan de slag).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar en wanneer ga je die prei uitplanten, Wim? (m.a.w. ik wist niet dat het nu al echt kon...)

Hier ook zomerprei gezaaid op 5-1 , is mijn eerste jaar dat ik zomerprei kweekt .Zijn aan het uitkomen. Dit na lezen volgend artikel:

http://www.infotalia.com/nld/tuin/moestuin_en_kruidentuin/moestuin/moestuin_detail.asp?id=2128

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de bak met zaden voor het eerst bekeken en gesorteerd.

Om morgen te gaan zaaien heb ik ananaskers en aubergine blck beauty klaargelegd.

 

vraag:

 

Peper en 2× paprika hebben op de verpakking staan dat ze van maart t/m mei gezaaid moeten worden. Heeft het zin om er toch al wat van te zaaien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag zes bloemkoolplantjes verspeend, beetje vroeg maar gezien het koude weer heb ik ze in kleine bloempotjes gezet, die dan weer in een isomobakje, gevuld met bloemaarde en dat alles op zo een verwarm matje van 25 watt en nog eens overdekt met folie, hoop maar dat ze het overleven.

Verder alle potten van uit de serre naar het tuinhuis verhuisd, daar is het vorstvrij, en in de serre (kas) alles met vliesdoek afgedekt.

Ook nog een camelia buiten ingepakt met vliesdoek, vorig jaar heeft die veel van de koude geweten en geen bloemen gedragen, wel honderden knoppen laten vallen.

Mogelijks heb ik nu minder winterschade dan vorig jaar.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tuinbonen, uien in koude kas en sla binnen gezaaid..

joladio, lukt dat bij jou om tuinbonen in de koude kas te telen? Bij ons geven ze nauwelijks bonen onder glas.

 

Ja op te laten komen gaat goed, en dan warmer is dakje open.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... ... Peper en 2× paprika hebben op de verpakking staan dat ze van maart t/m mei gezaaid moeten worden. Heeft het zin om er toch al wat van te zaaien?

 

Om m'n eigen vraag maar te beantwoorden ( een ander doet 't niet ), gewoon dóén, en kijken wat gebeurt.

 

Vandaag heb ik dus peper, paprika 2×, ananaskers, aubergines 2× en wat tuinbonen gezaaid.

 

In de vensterbank waar vorig jaar de wedstrijdaubergines ontkiemd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... ... Peper en 2× paprika hebben op de verpakking staan dat ze van maart t/m mei gezaaid moeten worden. Heeft het zin om er toch al wat van te zaaien?

 

Om m'n eigen vraag maar te beantwoorden ( een ander doet 't niet ), gewoon dóén, en kijken wat gebeurt.

Niet zo ongeduldig Huub; ik heb paprika (6 jan.), zomerprei en sla (3 jan.) binnen op de vensterbank gezaaid. Sla stond er na twee dgn al op en is inmiddels verspeend in perspotjes. Bij de zomerprei kwamen na vier dgn de eerste op en nu ± 100 %. Paprika is een langzame groeier en volgens de omschrijving doet hij er ook lang over om te kiemen, nou ja bij een ander dan( ), althans daar had ik op gerekend. Na vier dgn stonden de eerste al boven de grond (propegator met bodemwarmte, maar die staat inmiddels uit) en nu, na negen dgn staat 75 % boven de grond, als het weer zo blijft denk ik dat ik toch een probleem ga krijgen. Waar laat ik ze straks (volgend jaar toch iets later zaaien misschien) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zo ongeduldig Huub ... ...

Sorry, maar was ook grapje hoor... Voor je het weet sta je op de vorige bladzijde en leest niemand het meer, dacht ik even.

 

Ook hier een warm zaaibedje, boven de verwarming (cv), heb verbrede vensterbank waar de zaailingen uit kunnen groeien tot ze naar buiten kunnen. Ook krijgen ze kunstlicht, vanmorgen om 08.00 uur sprong het aan, tot 10.00 uur. Om 17.00 uur gaat het weer aan, tot 21.00 uur.

 

Dan meteen weer een vraag: is dat genoeg kunstlicht? Of moet het langer - kan het korter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi ,

 

lastig te beantwoorden, je moet de tijd, meer of minder dan 12 uur en de temperatuur in de gaten houden.

 

Het is per plantensoort verschillend, jonge plantjes willen iha wel veel (sterkte) licht, oudere planten wat minder.

Tijdsduur van de belichting is afhankelijk van de soort: langedagplant of kortedagplant. Dan zijn er ook nog alleseters, daar maakt het niet uit. In alle gevallen geen te hoge temperatuur laten krijgen want dan eten de plantjes zichzelf in het donker op.

 

Als je langer dan 12 uur belicht gaat een langedagplant bloeien (meeste bladgroenten bijvoorbeeld andijvie, en dat wil je niet) en een kortedagplant juist niet (bijvoorbeeld salie, ui).

 

Voorbeelden vind je in een wat lastig artikel: hier en hier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

 

Bedankt voor de reactie met de links, die zeker de moeite waard zijn, al is het moeilijke materie (fotoperiodisch stuurlicht?). Prettig om op zo'n winterse dag deze info eens door te nemen zonder me schuldig te voelen dat ik niks nuttigs doe; buiten kán ik niks doen, alles is bevroren (binnen moet ik huishoudelijk werk doen, maar dat kan wachten, haha, oeps, OT). Ik neem er dus maar eens de tijd voor. En maak er vervolgens maar het beste van. Ik denk dat het kunstlicht - resumerend - wat eerder uit kan, de verwarming gaat 's nachts omlaag, dus ik verwacht en hoop op een voorspoedige teelt!

 

Huub

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 jan al zomerprei gezaaid. Er komen er nu 2 boven de grond. Tevens rozemarijn gezaaid en ook de jalapeno peper, alleen die wil maar niet boven komen (ook niet bij eerdere pogingen) zaadjes nieuw besteld bij hobby zaden. Tot nu toe al 4. Mislukt met plastic, zonder plastic licht, donker. Altijd tussen 19 en 22 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...