Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Helly gaat makkelijk moestuinieren

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Die kan ik zo tevoorschijn toveren hoor, dwz dat setje (glazen, shaker, dienblad) dan, niet de Martini.

Was de optie ook niet met bijpassende houten stoelen? Deze zijn van geel plastic-fantastic

Pakketje geopend, zit er snijselderij in ipv snijbiet Ergens ging er iets mis met de bestelling...

Ah ik kijk net in de mail, ik krijg de snijbiet gratis toegestuurd en mag de snijselderij houden

Vraag is alleen, wat moet ik met de snijselderij. Is dat lekker? Hoe smaakt dat? Waar doe je dat doorheen? Of gebruik je dat gewoon als groente?

Rest van de bestelling:

10 aardbeiplantjes

1 rabarberplant "red champagne" (kan ik daar dan die champagne van maken? )

zaden van: bieten, boerenkool, baby paksoi, prei, veldsla, stengelui/bosui, wortelen amsterdamse, wortel flakkeese, doperwten, spinazie

en nog een vliesdoek van 10x1,5m.

aangepast door Gast

Good things come in small packages

Geplaatst:

Zo héé! Echt netjes geworden Helly, keek net is terug naar die 1é foto.. Is eigen huis en tuin ofzo langs gekomen?

Hele domme ik waarschijnlijk *verschuilt achter leeftijd*

Raapsteeltjes, dat is toch een soort sla achtig iets? Iemand enig idee hoelang dat groeit?

Geplaatst:
  • Auteur

Soort van sla ja, groeit als Rucola en is zowel rauw als gekookt in stamppot te eten. Héérlijk!

En bedankt voor je complimentje

Geplaatst:
  • Auteur

Biologische grond en minder onkruid

Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag de aardbeiplantjes geplant, en de rabarber'knol'. Nog niet echt een plant te noemen

Ik weet niet of t mag, maar ik heb de knol tussen de fruitboompjes geplant. Daar kan ie wat uitdijen.

Verder spinazie, prei, winterwortel, erwt en snijbiet gezaaid op de plek van bestemming. Oh ja, de snijbiet... gisteren gemailt dat ik t niet heb ontvangen, vandaag al in huis. Wat een service daar

Vandaag weer iets zien opkomen in de MM bak: andijvie, raapsteeltjes en spruitkool. De radijs en rucola gaat ook goed. Nu de rest nog.

Geplaatst:

@dennis en @helly, strikt genomen zijn raapstelen de jonge plantjes van koolsoorten (koolraap, koolrabi, raap etc).

Raapstelen telen duurt niet lang, een maand of twee. En na de eerste oogst te hebben afgesneden kun je een paar weken later nog een keer oogsten!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
  • Auteur

Jaaaaaaaaa er beginnen wat tomatenzaailingen zichtbaar te worden

Dan ga ik vandaag maar s de paprika zaaien op dezelfde manier. In t water willen ze echt niet kiemen

Zo t glas van de bak halen. Eigenlijk niet nodig met deze nachttemperaturen, maar ik wil nu eindelijk wel s wat meer omhoog zien komen... ik weet t... ben een kleine ongeduld...

Geplaatst:

Pas na mei gaat het hard hoor Helly, maar de voorsprong dingen wat je dan nu zaaid kun je wel stuk eerder oogsten.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
  • Auteur

Na mei als in vanaf 1 mei? Of vanaf 1 juni?

Gelukkig heb ik dan al wat voorgezaaid, is het toch nog goed voor mijn ongeduld

Geplaatst:

ligt aan het weer, kan niemand voorspellen.

Geplaatst:
ligt aan het weer, kan niemand voorspellen.

Nou dan spreek jij weinig plattelanders! Pas als de ijsheiligen (st. mamert, st pancrace, st servais) zijn gepasseerd - respectievelijk 11, 12 en 13 mei - dan gaan de plantjes in de grond!

Veuvecouderc

Geplaatst:
Na mei als in vanaf 1 mei? Of vanaf 1 juni?

Gelukkig heb ik dan al wat voorgezaaid, is het toch nog goed voor mijn ongeduld

Sorry, maar ik was in de veronderstelling dat Helly wilde weten wanneer in mei ze 'mag' planten. En dat Hans toen opmerkte dat niemand dat kon voorspellen. Heb ik het misschien verkeerd begrepen.

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

Het ging om t feit wanneer de plantjes wat harder zouden groeien. En wat Hans zei, idd, dat is wel zo. Het weer moet meewerken, in dit geval denk ik de zon. Als t warm word gaat t ineens allemaal veel harder groeien. Maar dat zien we al bij zaailingen bij de verwarming, of die direct in de zon staan, toch? Mijn tomatenplantjes groeien goed. Van de 12 zaadjes die ik heb gezaaid een paar dagen geleden, zijn er al 10 opgekomen

Gister bij m'n pa en ma gegeten. Komen ze na t eten met een plastic eierbakje aan om te laten zien wat pa al heeft gezaaid. Had ie ook al Chinese kool zaadjes gezaaid Ik zei je moet beter op t pakje kijken wat erop staat. En niet 1 zaadje, nee gelijk 10 Reden was dat hij de zaadjes te klein vond om ze per stuk op te pakken Hij had ook al zo'n kweekbak gekocht (groene onderkant) zoals ik ook heb staan. Ik ga van de week maar s langs om voor ze te gaan zaaien. Ik weet niet of dat goed komt met die Chinese kool...

Geplaatst:
  • Auteur

Gisteren visite gehad van pa & ma en oom & tante. Die hebben beide een bakje met 2 tomaten zaailingen meegekregen incl. instructies. Pa ging gister nog bezig met z'n nieuwe kweekbak. Ik ben benieuwd.

Gister ook nog 5x2 paprikazaden gezaaid. Nog wat gefrutseld in de tuin, 2 grote tegels aan t eind erin gelegd zodat we nu beter met de fiets richting de schuur kunnen draaien.

Ik had gemerkt dat in de nacht van zaterdag op zondag er iets van mijn raapsteeltjes zaailingen heeft gesnoept. Zat een gat in de formatie. Dus vannacht maar afgedekt met een vogelnet. Alles is afgelopen nacht goed gegaan dus dat houden we voorlopig maar aan. Ik neem aan dat katten daar niet van eten. Zeker weten doen we dat niet. Ik zal als ik weer bij de Action kom wat meer vogelnetten meenemen, dan kan ik die op maat knippen voor over de (lange) bakken en potten.

Oh ja, vandaag gaan mijn aardappeltjes ook in de bak. En de augurken zaailingen in de MM bak. Misschien ook maar de rucola zaailingen in de MM bak ingraven op een plek waar voorlopig nog niets staat.

Geplaatst:

Denk eerder een slak ze komen zo weer rond deze tijd uit winterslaap.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik denk t niet. De bak stond (tegen vorst aan de grond) op een tafeltje. Moet die slak te voorschijn komen, langs t tafelpootje, langs de onderkant van de tafel, bovenkant van de tafel en dan pas tegen de bak omhoog (lange balkonbak). Dus vandaar dat ik denk dat t een vogel is geweest. Vannacht onder de tafel gezet met netje eroverheen. Plantjes waren allemaal nog aanwezig.

Geplaatst:
  • Auteur

Vannacht gewoon de bakken binnen gehaald, dit ivm de vorst. Gelukkig is dat hier achter t huis minder als op open plekken.

Gisteren de aardappels gepoot, de augurken zaailingen in de MM bak gezet en de rucola zaailingen verplant in een lange bak, dus niet in de MM bak.

Vandaag gezaaid in de kweekbak: rozemarijn, komkommer, courgette en bosui. In de MM bak gezaaid: sla en bietjes. In een pot de snijselderij. Wat zijn dat een ielig kleine zaadjes! Heb ze maar in weinige getale gestrooid.

Inmiddels zijn de aardbeiplantjes bijgekomen van het vervoer, de blaadjes staan groen en fier naar boven gericht. Met de rest van de zaailingen die boven zijn gekomen gaat het ook prima. Ik zag dat zelfs 2 paprika zaailingen omhoog kwamen waarvan ik het niet meer had verwacht. Wou bijna de rolletjes legen op de composthoop. Doet me er aan denken dat ik nog steeds een wormenbak moet maken

Verder nog wat opruimwerkzaamheden gedaan in de tuin. Beetje bij beetje begint het er toch echt op te lijken

Geplaatst:
  • Auteur

Door de zachte nachten geen bakken of zaailingen meer binnen gehaald. Laat ze 's nachts lekker staan. Er wordt niet meer gesnoept uit de bak.

De regen heeft ook weer zijn voordelen meegebracht. Het is weer een beetje meer gegroeid. De rucola en raapsteeltjes in de lange bakken krijgen al een paar echte blaadjes met bijpassende vorm. Een foto:

zjxhd2.jpg

En in de MM bak, links de radijs, rechts de rucola:

21akc5s.jpg

Geplaatst:

Ziet er keurig en veelbelovend uit !

Geplaatst:
  • Auteur

Thanx

Het heeft enige moeite gekost maar we beginnen t er vanaf te zien. Ik ben benieuwd wanneer die raapsteeltjes groot genoeg zijn om de schaar erin te zetten

Geplaatst:

Ziet er goed uit Helly! Ik denk wel dat je het hele jaar door ruccola moet zaaien. Wij hier eten zouden met zijn tweeen jouw MMbak in een dag leegeten

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

Ja dit is nog een muizenhapje. Maar de hoop is er dat er meer in komt groeien!

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.