Jump to content

Helly gaat makkelijk moestuinieren

Helly
 Share

Recommended Posts

Hans, kunnen andijvie, spruitkool, radijs, rucola en bladmoes al eerder naar buiten dan? Ik dacht dat die beter tegen de kou konden. Maar als ik het mis heb hoor ik dat graag.

Good things come in small packages

Die kunnen eerder, met kougevoelig bedoel ik meer augurk, tomaat, pompoen, peper enzv al vindt ik de groente die je opnoemt ook enkel in tunnel of kasje in iedergeval bescherming maar goed je hebt er glas over hebben we gisteren nog over gehad

Players only love you when they're playing.

Inmiddels komen de uizaadjes ook op. Had ergens gelezen dat het moeilijk was om zaadjes van uien te laten ontkiemen, maar het is me toch gelukt Ze steken net een puntje boven de grond uit.

Heb ze wel van een warmer plekje naar een kouder plekje gezet. Net als de peterselie en eerder al de bieslook.

Er is ook al een andijviezaadje opgekomen. Ook weer een verrassing. Zo blijf je je per dag verbazen. Het zal mij meer benieuwen wanneer er iets in de bak het koppie gaat opsteken.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ik heb inmiddels de bakjes met rucola, raapsteeltjes en de gekiemde uitjes buiten op een tafeltje gezet. Om een beetje te wennen aan de koude lucht ('s avonds zet ik ze weer binnen). Op dit moment 6,4 graden buiten volgens de thermometer. Dat gaat vast goed. Nog geen zon te bekennen hier dus de plexi platen laat ik er nog maar op liggen.

Net de stoute schoenen aangetrokken en de gemeente gebeld. Heb iemand van de gemeentelijke 'plantsoendienst' aan de telefoon gehad en als er nog houtsnippers zijn (ze zijn met de allerlaatste snoeiwerkzaamheden bezig) dan komen ze vandaag nog 1-1½ kuub bij mij in de voortuin storten Dat wordt, als ze langs zijn geweest, flink schep en sleepwerk om dat naar de achtertuin te krijgen. Maar dan is het wel gratis, and we like gratis

Ja hè. Ik heb t ook vriendelijk en niet dwingend gevraagd en ik begon niet eens over zelf ophalen, hij zei gelijk we komen t dan wel brengen. Heb gezegd dat ik dat geweldig vind dat t zo kan worden afgehandeld. Er bestaan zeker nog genoeg aardige mensen op deze aardbol

Het is wel een kwestie van positief blijven en netjes dank je wel zeggen. Dan zijn ze meestal wel goed gesteld. En nu wachten tot ze langs komen.

Veel risico genomen zeg omdat in de ochtend te doen!! Straks had hij/zij nog een ochtend humeur

Maar mooi Helly! Succes met het scheppen.. Zeker gewoon vuilniszakken vullen en die naar achteren slepen?

Herken het wel.. Soms moet je echt duidelijk zijn wat je wilt/niet te dwingend zijn..

(Jup, zo krijg ik ook veel voor elkaar bij leraren , helaas soms nog wel leraren die dingen weigeren, maar als je ouders een mail sturen , dan kan het in ene wel.. raar die leraren )

Tja leraren... net als je ouders, ze zijn er om je dingen te leren en ervaringen met je te delen. Gek volk hè

Het wordt idd met vuilniszakken de boel opscheppen en door t huis (gelukkig rechte lijn) naar achteren slepen. Nu nog wat dozen regelen waar het allemaal op komt te liggen. Kan ik vanmiddag gelijk doen als ik met mijn vriendin even ga shoppen bij de Action. Hoop ik niet dat als ik terug kom ze langs zijn geweest en ze de hele voortuin hebben volgestort

Helaas zijn ze niet langs geweest

Ik had vanmorgen nog wel eea gedaan voor ik richting de Action vertrok. Tegels verplaatst richting de tuin en een soort van kruiden 'plateau' gemaakt van oude bandjes en tegels. Zie hier het eindresultaat van 're-used' artikelen:

rr861h.jpg2r2xbpj.jpg

Ik heb de bandjes overeind gezet en daarop 3 stoeptegels gelegd en had nog eea aan potjes in de schuur staan, hier komen kruidenplantjes in. Meneer Konijn mag erop toezien

Het zinken bakje ervoor had ik al jaren niet gebruikt omdat het zulke kleine vakjes zijn als hij overeind staat. Daar valt niets in te zetten. Ik had ergens een afbeeldingen gezien dat ze zoiets op de grond hadden gelegd dus ik dacht dat kan ik er mooi voor leggen en dan kan ik daar leuke bloemetjes (afrikaantjes of viooltjes) erin doen en dan word het eindelijk toch in gebruik genomen. Krijgen de kruiden een vrolijk hoekje. Het geheel staat onder mijn keukenraam. Kan ik tijdens het koken zo wat eruit knippen

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Even weer een update over mijn achtertuintje. Bloembakken, een gieter, 2 emmers en 2x worteldoek gekocht bij de Action, lekker goedkoop. Hydrokorrels gekocht bij de Karwei (2 euro per zak goedkoper dan bij de Praxis!) en een vogelnetje. Ook hebben we zaterdag weer 4 zakken tuinaarde voor in de aardappelbak en 8 zakken potgrond gekocht voor in de bakken. We moeten alleen nog vliesdoek bestellen omdat het zowel bij de Karwei en de Praxis niet bekend was.

Gisterochtend hebben we alle gebruikte bakken leeg gekiept (hortensia verplaatst naar de voortuin en de rest kon richting de groenbak) en schoongemaakt. In de langwerpige balkonbakken gaten geboord en alle bakken voorzien van een laagje hydrokorrels. De voortuin voorzien van de 2e rol worteldoek van de Action zodat we daar niet meer hoeven schoffelen. De kruidenpotjes hebben we ook voor de zekerheid afgewassen en voorzien van een bodempje hydrokorrels.

Het zaaigoed heeft inmiddels al 2x buiten overnacht zonder problemen. Er zijn inmiddels ook al 2 augurkzaden ontkiemd en boven gekomen Vannacht heeft het wat geregend buiten en ineens stonden de kleine blaadjes er beter bij. Ik vraag me nu af of ik niet te weinig water heb gegeven. Het ziet er ineens een stuk beter uit Wie weet ben ik juist wel te bang ze te veel water te geven. Ik heb het plexiglas ook maar van de bak gelaten, dan kan het daar ook in gaan regenen. Die grond heb ik af en toe wel wat water gegeven, maar er komt helaas nog niets naar boven Zolang het zacht weer blijft 's snachts laat ik de zaailingen buiten staan en de glazen van de bak. Dan komt er af en toe ook een regenbui overheen en dat lijkt me wel goed voor het ontkiemen.

Ik zit er ook aan te denken om nog wat zaden te bestellen van oa. wortels, winterpeen, prei, erwtjes en boerenkool. Hebben we ook wat in de winter te eten. En voor de winter ook maar een overkapping maken voor de wintergroenten. Maar dat zien we na de zomer wel. Tijd genoeg om daar nog over na te denken.

Binnenkort weer updates met foto's

Edited by Guest

Helaas gaat het ook weer een keer vriezen

Inmiddels gaat het goed met de zaailingen. Alleen die in de MM bak willen echt nog niet opkomen Ik snap er niets van. Ik geef toch elke keer weer water, ik laat de plexiglas eraf als t zonnig is, heb er zelfs wat stro overheen gelegd voor als t vannacht gaat vriezen. Als ik naar anderen kijk dan zijn de zaadjes allang ontkiemd in de bak.

Vanmiddag weer bezig geweest in de tuin. Zoonlief heeft de laatste uitstekende boomstronken verwijderd uit de tuin. Ik heb gisteren 5 fruitstruikjes en 2 fruitbomen gekocht, en de struiken staan er al in. Paps heb ik gebeld voor wat palen om de boompjes aan te zetten want die zijn niet zo heel dik. Niet vergeten ze even in de schuur te zetten vannacht want anders bevriest de kluit. De boompjes kan ik pas planten als ik de palen ook heb neer gezet.

sd3dyp.jpg

Verder nog wat onkruid uit de tuin gehaald en nog iets opgedaan wat daar al jaaaaaaren lag. Misschien kan ik nog een foto hier onder plaatsen van mijn antropologische vondst. Er lagen ook stenen onder de grond, het lijkt niet op te houden, elke keer als ik weer een nieuw stukje aan pak. Ik heb zelfs een grindtegel van 60x60 gevonden onder een laagje grond, waar ik eerder al bakstenen uit heb gehaald. Af en toe vraag ik me af hoeveel gesteente ik nog ga tegenkomen bij het schoffelen

29yicr6.jpg

Ik had de veger erbij gehaald. Ergens doet die niet het werk van een archeologen kwastje

Ik heb een kersen- en perzikenboompje gehaald. We zien wel wat t word.

Gisteren het boekje "De groentetuin van A tot Z" van M. Caron gekocht bij de boekhandel. Moest eerst besteld worden want de laatste was in t weekend net voor mijn neus weggekaapt. Ik had t al 's geleend bij de bieb en ik vond het zo'n handig boekje dat ik t zelf maar heb aangeschaft. Een goede keus waar heel veel info in staat per soort fruit, groente en kruiden. De meest gebruikte gewassen komen in aanbod. Het is ook een handzaam formaat. Ik ben er blij mee

Vandaag het boekje 'doorspitten' en de instructies doornemen. Kan ik daarmee een plan trekken voor de komende tijd.

Dag Helly,

leuk om te lezen hoe anderen ook voor een moestuin avontuur staan! Maar ik moest wel lachen om de titel van je tuin 'makkelijk moestuinieren' en een paar van de groenten die je gaat kweken (spruitkool, uitjes, ruccola). Niet om je te ontmoedigen hoor, helemaal niet maar persoonlijk vindt ik spruitkool en uitjes helemaal niet makkelijk tuinieren. Maar dat komt omdat ik bij makkelijk denk aan gewassen die eigenlijk helemaal vanzelf groeien en mijn hulp nauwelijks nodig hebben. Ik heb ook wel eens spruitkool gekweekt, deed het heel goed maar bijna al mijn tijd ging zitten in het verwijderen van de rupsen. En het uit zaad kweken van uitjes doe ik ook niet meer, wat een hoop werk! Maar nogmaals, laat je echt niet ontmoedigen want je moestuin ziet er geweldig uit en ik ben ontzettend benieuwd naar je verhalen en natuurlijk naar je oogst.

Nog een tip voor als de houtsnippers mannen toch nog komen. Leg een groot stuk landbouwplastic klaar waar ze het op kunnen storten. Als je met meer dan 1 persoon bent dan kun je dat landbouwplastic met snippers 1 een keer naar je achtertuin trekken. Drempels enzo daar kan zo'n stuk plastic wel tegen. Natuurlijk zul je hier en daar wat morsen maar 't is denk ik minder werk dan al die zakken vullen. 1,5 kuub is dan best veel als je er zakken mee moet vullen.

Veel succes!

Veuvecouderc

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Hey hallo. Dank je wel voor de tips

Makkelijk moestuinieren slaat eigenlijk meer om manier waarop ik het doe, dan wat ik wil laten groeien.

Ik heb m'n handige pa een SFG bak met raster laten maken, een aardappelbak en ook wat goedkope grote bloempotten aangeschaft. Ik heb helaas geen grote vlakte om op te moestuinieren (ik doe t in mijn achtertuintje), dus vandaar het Makkelijke Moestuin idee. Ofwel de Square Foot Garden. Komt je misschien wel bekend voor. Het is ook de 1e keer dat ik ga moestuinieren, en ik ben nogal ambitieus wat de zaden betreft. Heb vanmorgen weer nieuwe groenten besteld en aardbeien. Waar ik t allemaal laten moet

Ach gaat vast goedkomen, hier een vriendin voor een plantje, daar een vriendin voor een plantje. Mams al veel zaden mee gegeven. Ik geef iedereen t virus door

Helly waarom koop je gedeeltelijk geen plantjes, bv aardbei zaaien is niet makkelijk en plantjes kun je overal kopen op het moment

dan wordt je tuin wat sneller groen en kun je al wat aardbeitjes oogsten dit seizoen, dat zit er met zaaien niet in.

Players only love you when they're playing.

Helly waarom koop je gedeeltelijk geen plantjes, bv aardbei zaaien is niet makkelijk en plantjes kun je overal kopen op het moment

dan wordt je tuin wat sneller groen en kun je al wat aardbeitjes oogsten dit seizoen, dat zit er met zaaien niet in.

Waarom koop jij 120 onderstammetjes en ga je die enten met al dat moois, terwijl Frank graag met een vrachtwagentje langs komt? dat is toch veel makkelijker en je kunt sneller oogsten!

Dat is toch juist de kick, als we het echt makkelijk willen hebben lopen we naar de supermarkt toch ?!

Even a broken clock is right twice a day

Share

• Create New...