Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Helly gaat makkelijk moestuinieren

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Dat werkt t zelfde als mulch, het water verdampt dan niet zo gauw en de steentjes warmen op in de zon zodat het ook niet te koud wordt in de pot. Dit heb ik ook bij de paprika's gedaan die ook van warmte houden.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Aha, dankjewel!

Geplaatst:
  • Auteur

Ik graaf hier en daar in de tuin nog wel s wat van die riviersteentjes op en dan gaan ze direkt door naar de volgende pot. Amazing hoeveel er hier in de achtertuin liggen.

En dan nu over naar de foto's van de zaadboontjes.

Rucola:

24eoy02.jpg

Raapsteeltjes:

9uc57k.jpg

Verdere foto's van de groenten, bloemetjes in de peultjes:

1z5kt4l.jpg

De MM bak:

9fxhdv.jpg

Paprikaplantje:

xnt9uw.jpg

Geplaatst:

Mag ik vragen wanneer die zaadpeultjes komen? Ik heb al wel een tijd bloemen namelijk maar zoiets kan ik niet ontdekken.

Geplaatst:
  • Auteur

Op 4 mei kwam het eerste bloemetje in de rucola, ik dacht de dag erna in de raapsteeltjes. Dus bijna 3 weken geleden tussen t 1e bloemetje en de ontdekking van de zaaddoosjes.

Geplaatst:

Hihi ja zo'n paprikaplantje heb ik dus ook. Zit er over te denken om misschien een grotere te kopen in het tuincentrum, al is dat natuurlijk vloeken in de kerk hier

Geplaatst:
  • Auteur

Hahaha je zou t bijna doen, maar dat is dan tegen mijn principes. Ik heb ze staan dus gaat ie groeien ook! Heb overigens 3x 2 paprika's staan, 2x2 in pot en 2 in de MM bak. En als experiment heb ik in 1 van de potten al 2x koffieprut gedaan, net als bij de tomaten. Volgens Rick gaat dat goed, dus dat willen we zelf ook zien! Ik kan t alleen in t weekend doen, want dan word er koffie gemaakt. Ik ben zelf een theedrinker. Ach kan ik ze iig niet overbemesten

Geplaatst:

Het is nog zo vroeg nog maanden zomer krijgen ze straks zijn het reuzen planten met veel opbrengst let maar op

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik vertrouw erop Hans. We keep the faith

Geplaatst:

Tuurlijk komt dat goed, iedereen is veels te ongeduldig terwijl het seizoen net begonnen is.

Zal wat worden als we volgend jaar een slecht voorjaar hebben

Geplaatst:

Oja ja dat vergeet ik nogal eens, dat de 'echte' zomer nog moet komen. Koffieprut heb ik genoeg, is het proberen waard!

Geplaatst:
  • Auteur

Niet gelijk overal een bult overheen strooien Margot, niet elke plant houd van koffieprut, of een bult ervan

Hans, idd voor dit jaar is het een geweldig instapjaar. Ik hoop niet dat ik volgend jaar flink worden teleurgesteld in mijn 2e jaar. Zit ik straks met een jungle aan tomaten en paprikaplanten in mijn vensterbank. Om t niet eens te hebben over de courgette en pompoenplanten. Ergo, ik heb al wel een zinken zaaistellage klaar staan voor volgend jaar. I'm prepared

Geplaatst:

Ik wil je nog steeds overhalen voor een buitenkasje Helly, maarja ook daarvoor nog maanden de tijd

Geplaatst:
  • Auteur

Nou, het kan voor het voorseizoen wel handig zijn. Want dan staat het zwembad nog niet, nu overigens ook nog niet. Net iets te koud daarvoor. Maar dan moet het wel uit elkaar te halen zijn want anders zou ik niet weten waar ik m dan moet laten

De wil is er! Nu de ruimte nog

Geplaatst:

Zo'n mooie muurkas Helly die nemen nooit veel plek,

mijn ervaring is dat je meer in je kas dan in tuin bent

Geplaatst:
  • Auteur

Muurkas? Klinkt klein maar zoals jij t zegt moet t wel groot zijn om er in te zitten.

Foto?

Geplaatst:

Ik heb geen muurkas, maar er zijn kleine en grote muurkassen ik ben wel van plan om een muurkas tegen de schuur aan te maken

dit jaar.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb gegoogled op afbeeldingen van een muurkas en ik snap m. Ik kan er zelf misschien ook wel eentje kwijt onder t keukenraam (kleintje) maar dan staat die wel in de volle zon de halve dag. En ik zou ook een lange tegen de schuurmuur aan kunnen zetten. Maar dat is wel half in de schaduw.

Ik had eigenlijk het idee om volgend jaar tegen de schuur (naast de deur) een zaaistellage neer te zetten. Daar krijgen de zaailingen niet al te veel zon en kunnen ze mooi in van die kratten staan zonder dat ze in de weg staan, en heb ik er ook meer overzicht over. Nu heb ik daar nog de restcontainer staan en een hoop met afvalbeton (halve bakstenen, oude tegelranden) en dat moet daar dan voor de lente weg zijn. Weer een paar items op mijn to do list.

Vandaag heb ik dan eindelijk peultjes en erwtenpeultjes gezien in mijn plantjes. Die regen doet heel veel goeds

Ben benieuwd wanneer ze oogstklaar zijn. Het zijn stam- erwten en peulen dus worden niet zo hoog. Maar ik weet niet bij hoeveel centimeter ze te oogsten zijn. Iemand? Ik verheug me er nu al wel op! Lijkt me heerlijk door de sla die verse erwtjes. Als t aanslaat en we hebben te weinig erwtjes aan t eind van t seizoen om in te vriezen ofwel te bottelen dan wil ik volgend jaar meer erwtjes zaaien.

De stamboontjes willen daarentegen niet zo hard groeien als de erwtjes en peultjes. Misschien volgend jaar toch wat eerder zaaien?

Het lijkt er op dat aan 1 van mijn courgetteplantjes een courgette begint te groeien. Het ziet er nog lichtgroen uit maar is al ten dikte van een potloodje en de lengte is denk ik iets van 8 tot 10 cm.

Met de aardbeien gaat het ook prima, er zitten al een paar groene exemplaren aan. Als de vogeltjes er vanaf blijven hebben we volgende week rode aardbeitjes ready to eat

Geplaatst:

Zelf gebruik ik een kas begin het jaar heel veel om te zaaien, in zomer wat minder want dan is het mij te heet erin maar wel bv een druif, meloen courgette tomaat enz, erin.

In voorjaar hangen er twee ouderwetse verwarming olielampen in die laat ik dag en nacht (als het koud is ) branden dat houdt zo'n kleine ruimte behoorlijk op tempen ziet er ook nog tof uit, nouja vindt ik.

In de winter staat hij dan weer vol met planten die kou minder verdragen als me olijfbomen, sinasappelbomen en granaatappels.

Kortom kas is altijd in gebruik.

Een zaaistelling vindt ik zo stom nog niet, ik gebruik zoiets zelfde bv voor de zaailingen uit kas, buiten neer te zetten tot tijd/plek er is om uitteplanten, en voor dingen die je snel groeien vaak snijd en veel gebruikt bv een krat bladmosterd.

peultjes oogst ik waneer er maaltje aanzit, en ik hou wel van dat soort groente jong eten, als je maaltje ziet hangen zou ik plukken.

denk dat je niet snel peultjes enzo teveel hebt staan en je kunt daar best flink wat van zetten als je ze lekker vindt, ik zit nu ook al tegen mezelf te zeuren dat ik tekort gezet heb, maar dat is pech volgend jaar meer.

Geplaatst:
  • Auteur

Heb nu ineens (gister nog niet) kleine wittige beestjes op mijn wortelloof zitten. Iemand een idee wat dat zijn? Zijn nog niet eens een speldeprik groot.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb net gezien dat er een grote gele mannelijke bloem in 1 van mijn courgettes zit. Nu nog de opening van de vrouwelijke en we're in business

Ik kan t alleen niet fotograferen nu met die regen. Het is nog niet opgehouden. Komt er dan wel een bestuiving als t regent of blijven de insecten dan weg? En t zelf doen in de regen.. weet niet of dat wel gaat lukken. Dan word t toch veel te nat?

Geplaatst:
  • Auteur

Vanmorgen zag ik ineens maar liefst 5 open bloemen bij de courgetteplanten!

Helaas waren daarvan 4 mannelijk en ik heb 1 vrouwelijke, net bestoven via een penseeltje. Je kunt ook in de bloem het verschil zien tussen een mannelijke (dunne meeldraden) en een vrouwelijke (hele dikke kronkelige meeldraden).

Hieronder de foto's van mijn courgetteplanten en wat van de rest:

2wdxawo.jpg

2jc64ja.jpg

De MM bak, de peultjes hangen in steeds grotere getale aan

2dqplrr.jpg

Mijn eerste tomaatje in wording:

2638t5c.jpg

Erwtjes hangen er ook al aardig wat in: (hoe lang duurt het voor ze groot genoeg zijn om te oogsten?)

2vnn9nd.jpg

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.