Ploink Geplaatst: 24 januari 2013 Geplaatst: 24 januari 2013 Hoi moestuinforumleden, Hier kwam ik terecht na een zoekronde naar lezingen over biologisch moestuinieren en wisselteelt.Ik ben sinds een aantal jaar moestuinder op een stuk grond van 250 m2 in Berkel en Rodenrijs. Dat stuk grond is onderdeel van Moestuinvereniging Berkelhof.Als lid van het bestuur ben ik ook regelmatig op zoek naar 'dingetjes' voor onze leden. Het komend seizoen willen wij bijvoorbeeld weer wat workshops en lezingen aanbieden, onder andere over wisselteelt en biologische bestrijding. Heeft een van jullie suggesties? Zelf ben ik op zoek naar een goede oplossing van het spintprobleem in mijn kasje. Reeds twee seizoenen heb ik mijn komkommerplanten voortijdig moeten opruimen omdat ze werden leeggezogen, helaas.Nu wil ik kijken of roofmijten hulp kunnen bieden. Iemand ervaring? Ik ben heel erg benieuwd naar wat jullie hier allemaal te bespreken hebben. Ik hoop veel van jullie te leren. Groetjes van Ploink Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 januari 2013 Geplaatst: 24 januari 2013 Welkom Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 24 januari 2013 Geplaatst: 24 januari 2013 Welkom!( Berkel en Rodenrijs, het geboortedorp van mijn vader..mijn opa had er een tuinderij...) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Lynn Geplaatst: 24 januari 2013 Geplaatst: 24 januari 2013 Welkom! Mooie kassen. Quote http://moestuinmiep.blogspot.com
Jorg Geplaatst: 24 januari 2013 Geplaatst: 24 januari 2013 Welkom Tijdens het seizoen kan ik een beginnende spint aantasting wel redelijk onder controle houden door de planten een paar dagen lang van boven tot onder kledder nat te maken met een gieter/broes. Helaas heb je dan wel weer het gevaar dat je last van schimmels krijgt. Roofmijten inzetten werkt zeker, maar een tijdige herkenning van de plaag is dan gewenst. Quote
Ploink Geplaatst: 25 januari 2013 Auteur Geplaatst: 25 januari 2013 Hoi allemaal, Bedankt voor jullie reacties. Appelvrouw, waar had je opa zijn tuin, weet je dat nog? Lynn en Huub, alleen de linkerkas is van mij hoor, die andere is van mijn buurvrouw. Jorg, bedankt voor je tip. Ik had hem al gelezen en inderdaad, dat lijkt me voor schimmels weer ideaal. Bij mij zijn de komkommers toch al gauw een beetje zielig. Denk je dat roofmijten in een kleine kas ook zin hebben? Groetjes van Ploink Quote
nanda Geplaatst: 25 januari 2013 Geplaatst: 25 januari 2013 Welkom! Ik heb dit jaar roofmijten uitgezet in de kas maar doe dat volgend jaar niet meer.De spint begon in de bonen, en die heb ik toen weggehaald. Omdat ik ervan uitging dat ze vervolgens zouden verhuizen naar de komkommers heb ik roofmijten besteld en uitgezet. Twee soorten - 1 die vooral de volwassen spinten eet, en 1 die meer de eieren eet. In principe moet je die behandeling na 2 weken herhalen maar dat werd mij te kostbaar (die eerste keer was al veeeeel te duur). Uiteindelijk heb ik in de komkommers helemaal geen spint gehad. Maar de aubergines werden zo ongeveer de kas uitgedragen door de spint.Terwijl ook die planten vol hingen met zakjes roofmijt.Omdat ik geen zin had om nog meer geld uit te geven heb ik de spintmijten een beetje weggevangen en ook weggespoeld (zoals Jorg).Wegvangen door bamboe stokje tegen de stam van de plant aan in de grond steken met bovenop een omgekeerd bekertje. De spinten lopen naar boven op het licht af en komen in de bodem van het bekertje. Dat heb ik regelmatig afgespoeld in een emmertje sop. Een volgende keer begin ik eerder met afspoelen. Dat lijkt het beste te werken.Uitzetten van roofmijten is voor prive te kostbaar. Je zit aan grote verpakkingen vast. Maar ik heb ooit in B&R gewoond en bij Koppert (biologische bestrijding) gewerkt.... dus ja dan wil je het toch proberen. Misschien kunnen jullie een leuke deal maken met Koppert? Quote
RobO Geplaatst: 26 januari 2013 Geplaatst: 26 januari 2013 welkom! we verwennen de spint hier in de huiskamer met de nieuwe Spruzit Ecostyle, kost weinig helpt een beetje, dus telkens even herhalen Quote
appelvrouw Geplaatst: 26 januari 2013 Geplaatst: 26 januari 2013 Appelvrouw, waar had je opa zijn tuin, weet je dat nog? De tuin lag aan de Noordeindseweg aan de vaartkant, net ten noorden van de Middelweg in Berkel. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Ploink Geplaatst: 27 januari 2013 Auteur Geplaatst: 27 januari 2013 Nanda, bedankt voor je mooie verhaal. Mooie kas ook. Ik heb enige tijd geleden de tip van de roofmijten gekregen van een medetuinder die ook bij Koppert heeft gewerkt. Ik wil inderdaad gaan inventariseren wie er bij onze vereniging geïnteresseerd is zodat we gezamelijk een grootverpakking kunnen inkopen. Van welk bedrijf had je de roofmijten, ook van Koppert?Je tip met de bekertjes ga ik ook zeker uitproberen en als iemand van onze tuin met een gouden idee komt zal ik hem hier posten.Gek hè, bij mij zijn de komkommers altijd als eerste aan de beurt. De paprika en de aubergine hebben ook wel spint maar lijken minder gevoelig. Dat het bij jou dan weer andersom is. RobO, ook bedankt voor de tip. Ik heb twee jaar geleden iets gekocht en geprobeerd van ecostyle maar schrok me een hoedje toen ik de bijsluiter las. Weet niet zeker of dat Sruzit was maar in ieder geval mocht je het maar heel beperkt gebruiken en was het zeer schadelijk voor allerlei andere beestjes (in het oppervlaktewater geloof ik). Ben wel heel enthousiast over de slakkenkorrels van ecostyle. Appelvrouw, onze vereniging zit op de kruising van de Noordeindseweg en de Planetenweg. Dat is niet zo heel ver van waar je opa tuinde. Ons terrein is vroeger ook een kasbedrijf geweest. Volgens mij zit ik ter hoogte van het oude stookhuis. Quote
simke Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 Hè ik ben net als appelvrouw verbonden met Berkel en rodenrijs. Mijn opa had daar een roze kwekerij. En mijn moeder is daar op gegroeid. Aan de meerweg. Later heeft mijn oom het bedrijf voort gezet. Maar nu is zijn kas plat en wordt het een stuk natuur gebied. Als kind heb ik daar mooie herineringen aan. Spelen in de kas op het erf en in de moestuin van 1 1/2 are. En zo ben steeds meer gaan verlangen naar een eigen moestuin. En nu heb ik sinds 2011 een tuin. En ben er helemaal happy mee Quote
CorvK Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 Je zou het eens kunnen proberen door de spint (en luizen) te bestuiven met gesteente meel, kost bijna geen drol en is ook biologische verantwoord. Spint en zeker luizen zijn wat plakkerig en dat verstoven gesteente meel (lava- of basaltmeel) plakt eraan, daar houden ze niet van. Wel enkele malen herhalen. Quote Mvrgr. CorvKhttp://www.rotsplantenvereniging.net/http://delangstraat.groei.nl/
Berry Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 Hallo, welkom en veel succes dit jaar!Mooie kas heb je! Quote http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl
appelvrouw Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 Berkel en rodenrijs. Mijn opa had daar een roze kwekerij. Grappig Simke..en misschien kende jouw opa de mijne wel..alhoewel, die is echt al heel lang dood. Wij hadden ook familie aan de Meerweg! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Ploink Geplaatst: 7 februari 2013 Auteur Geplaatst: 7 februari 2013 Je zou het eens kunnen proberen door de spint (en luizen) te bestuiven met gesteente meel, kost bijna geen drol en is ook biologische verantwoord. Spint en zeker luizen zijn wat plakkerig en dat verstoven gesteente meel (lava- of basaltmeel) plakt eraan, daar houden ze niet van. Wel enkele malen herhalen. Nog bedankt voor de tipCorcK. Ga ik ook eens proberen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.