Wes_1979 Geplaatst: 28 januari 2013 Geplaatst: 28 januari 2013 Ik heb net een gerecht gekookt met spruitjes (zelfs de kids vinden het lekker), beetje een eigen twist en het recept wil ik wel delen met jullie. Ben benieuwd of jullie het ook lekker vinden. Wat heb je nodig :- Biologische aardappels- spruiten- gerookte spekblokjes (mager)- rozemarijn- 1 limoen (schil en sap)- paar teentjes knoflook- champignons- vlees naar keuze (karbonade of mediterane gehaktbal)ik heb gekozen voor een mediterane gehaktbal. Borstel de aardappeltjes onder de kraan schoon en dep ze daarna droog met een stuk keukenpapier.Snij de aardappels met schil in partjes en leg ze in een ovenschaal met wat olie en gaar ze in de oven.Snij/hak de knoflook, rozemarijn (2 a 3 takjes) fijn en de champignons in vieren.Met een dunschiller een paar limoenschillen raspen en fijn snijden. Kook vervolgens vast de spruiten (niet gaar).Bak tegelijkertijd de spekreepjes licht krokant. Doe de champignons, de knoflook en de fijngehakte rozemarijn erbij. Even verder bakken tot de champignons ook gaar zijn en de spekreepjes krokant. Voor de gehaktbal heb ik rundergehakt gebruikt en een potje mediteranekruiden, een ei en broodkruim.Iedereen weet denk ik wel hoe je een gehaktbal moet maken neem ik aan Bak deze tegelijkertijd met de spekjes etc.. Doe vervolgens de spruiten erbij met de limoenrasp en roer dit goed door elkaar (met liefde anders maak je de spruiten kapot).Knijp vervolgens een beetje limoensap uit boven de spruiten. Haal de aardappelparten uit de oven en strooi er iets zeezout op. Serveren en smullen maar (hoop ik ). Quote
harmony Geplaatst: 9 februari 2013 Geplaatst: 9 februari 2013 Lekker! Wij eten spruitjes eigenlijk altijd met uitgebakken spekjes en een gefruit uitje. Ik las laatst ergens dat je ze ook goed kunt combineren met kaas Quote
ilse Geplaatst: 9 februari 2013 Geplaatst: 9 februari 2013 hier zijn ze gek op de gewokte spruitjes met kastanje champignons, uitje, knoflook en spekjes.Het is een van de lievelings gerechten van mijn oudste dochter (10 jaar) Misschien dat ik eens ga varieren met jou variant. Lijkt me wel wat! Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
zwabber Geplaatst: 14 februari 2013 Geplaatst: 14 februari 2013 Ze zijn ook heerlijk als je ze kookt en dan met wat satesaus erover. Quote
RvO Geplaatst: 15 februari 2013 Geplaatst: 15 februari 2013 Suggestie: de wraak van de spuitjes Meer recepten op die site, gebruik even de zoekfunctie. Quote
Nynkef Geplaatst: 15 februari 2013 Geplaatst: 15 februari 2013 Wij eten spruitjes vaak met spekjes, cashewnoten, (veel) knoflook en tijm, ook lekker !! Spruitjes 6-7 minuten koken en afgieten, in de tussentijd in de wok vast spekjes knapperig bakken, dan spruitjes, uitgeperste knoflook en tijm erbij, heerlijk !! Quote
eva1986 Geplaatst: 17 februari 2013 Geplaatst: 17 februari 2013 VL kookt tegenwoordig vaak door de week, en die houdt eigenlijk niet van spruiten (of althans, gewoon gekookt naast de aardappelen). Hij had een (kinder) recept gevonden een beetje aangepast: Kook kruimige aardappelen.Kook de spruiten (kort).Neem een blik knakworsten (voor de kids, rookworst is ook erg lekker) Verkruimel de aardappelen en schep ze samen met de spruiten in een ovenschaal. Snijd de knak- of rookworst in plakjes en leg die bovenop de aardappelen en spruiten. Rasp er wat kaas over en zet 20 minuutjes in de oven. Zout heeft het niet nodig door de knak- of rookworst, wat peper en nootmuskaat wel... Het is echt een simpele kinder maaltijd, maar ik zeg er geen nee tegen! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Piroska Geplaatst: 18 februari 2013 Geplaatst: 18 februari 2013 klinkt lekker zeg! Wij eten hem ofwel uit de oven met kaassaus bij aardappeltjesof met gebakken spekjes met een vleugje kerrie Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.