Antoine Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 Hallo, Misschien weet iedereen dit al, misschien niet. Maar eerder gebruikte ik altijd bamboe staken voor mijn boontjes, alleen die zijn erg duur, bij ons 3 voor €5,- weg winst van je moestuintje Bij ons in de streek zijn erg veel wilgen, langs slootjes weteringen en vlieten staan tientallen van deze zogenoemde knotwilgen. Nou wil het geval dat ze deze ieder jaar 'knotten' meestal rond december-januari. Als er een beetje tenen aan zitten, zijn ze wel meer dan 2,5 meter lang. Deze haal ik er tussenuit en haal de zijscheutjes eraf en knip ze op een lengte van 2,5 meter. Vervolgens moet je de kant die in de grond staat wel even schillen, want anders gaan ze groeien. Mooiere bonenstaken kan je je niet voorstellen, iig niet een die óók gratis is! gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Kamilla Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 Bij mij in de buurt kan ik geen enkele wilgentak vinden. Maar het lange rechte snoeihout (tussen 1 en 1½ meter lengte) van de appelboom gebruik ik ook als leid-stok voor allerlei gewassen. Maar de gewone bamboestokken gaan jaren mee. Zeker als je ze 's winters droog binnenshuis kan bewaren. Inderdaad is hergebruik van hetgene dat de natuur je biedt, veel leuker. Quote
jos Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 Ik heb jaren plezier gehad van staken van hazelnoot een hardere houtsoort dan wilg die dientengevolge ook wat langer mee gaat. Het is alleen even zoeken naar bosjes met lange scheuten. Praktisch hebben stokbonen ook wat meer grip dan op de gladde bamboe. Quote
Jaap Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 Regelmatig komt er in siertuinen ook lang gras of bepaalde bamboesoorten voor die ook wel eens gesnoeid dienen te worden. Zo ben ik eraan gekomen. stevig materiaal van zeker drie meter lang. Goed over de schutting kijken bij je buren dus Quote
Eva Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 ik ben helemaal fan van wilgentenen!van de dikke tenen maak ik elk jaar een rasterwerkje voor de capucijners (waar later de komkommer en augurk tegenop groeien)en van de mooie rechte lange tenen maak ik tipi's voor verschillende bonenrassen. veeeeel mooier dan de bamboe die ik ook nog heb...van de heel erg lange tenen van ongeveer polsdikte (zeg maar gerust boomstammen) maak ik altijd mijn verhoogde wilgentenen wortelbed weer in orde...dit jaar ga ik voor het eerst zelf een wilgenmeubel (bijzettafeltje) proberen te maken!gewoon drie wilgenteentjes samen in een cementbak planten, een stukje vlechten en dan een jaar (of twee) laten groeien. zodra ze samen vergroeid zijn zaag je een tafelblad van het liefst een schijf stam oid, drie gaten boren waar je de drie tenen doorheen haalt, terug vlechten en nog een jaartje laten groeien. als het meubeltje naar je zin is zaag je de drie tenen gewoon onder af! het beste schijnt te zijn als je het meubeltje dan een half jaar onder water dompelt...dan laten drogen en lakken!gewoon erg grappig toch? Quote
Piroska Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 Eva, heb je hier een plaatje van? Ik snoei mij suf aan de wilgen, de meeste takken gaan nu nog de grond in om een haag met de buren te vormen, in het voorjaar ga ik een wigwam maken lekker groot en dicht voor de kippen om te schuilen en kleine open wigwammetjes voor de boontjes.. jouw tafeltje wil ik ook wel graag proberen! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Eva Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 nee, helaas!ik heb ooit, lang geleden eens een artikel gelezen over zelf-groeiende meubels...en toen een eigen ideetje gemaakt Quote
RvO Geplaatst: 31 januari 2013 Geplaatst: 31 januari 2013 Eva, heb je hier een plaatje van? ....Plaatjes o.a. hier:http://pooktre.com/http://en.wikipedia.org/wiki/Tree_shaping Quote
RobO Geplaatst: 31 januari 2013 Geplaatst: 31 januari 2013 wij kweken wilgen ook voor de tenen;ze worden ook gebruikt als lage windkering, mooi en nuttig, maar bewerkelijk bij veel onkruid (dat gaat zo: maak van twee jaar geleden gesnoeide takken van 3 cm dik korte gepunte stokjes van 50 cm; sla die om de 0,3 meter in de grond in de vorm die je wilt aan de overheersende windkant of rondom;vlecht dan dunnere eenjarige twijgen rond de stokjes tot de gewenste hoogtebij een scherpe bocht maak je lusjes buitenom) Quote
Sovreze Geplaatst: 31 januari 2013 Geplaatst: 31 januari 2013 Hoe krijgen jullie die grote, lange wilgentenen en staken thuis? Zelfs met de auto vind ik ze nogal lomp en onmogelijk (de groteren dan). Staan jullie langs de openbare weg te knippen? Quote
Eva Geplaatst: 31 januari 2013 Geplaatst: 31 januari 2013 bij ons staan ze langs de tuin...en ik heb toestemming van de gemeente om ze te snoeien Quote
Eva Geplaatst: 31 januari 2013 Geplaatst: 31 januari 2013 Eva, heb je hier een plaatje van? ....Plaatjes o.a. hier:http://pooktre.com/http://en.wikipedia.org/wiki/Tree_shaping oh die zijn coooool! Quote
Piroska Geplaatst: 1 februari 2013 Geplaatst: 1 februari 2013 WOW te gek! hebbuh! hebbuh! ... ik ga aan het werk! Thanks Eva!! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Eva Geplaatst: 1 februari 2013 Geplaatst: 1 februari 2013 én RvO voor het vinden van de plaatjes natuurlijk! ik ga zéker de 'hokjesboom' maken! Quote
Piroska Geplaatst: 1 februari 2013 Geplaatst: 1 februari 2013 Ja thanks RVO ofcourse ik kon ze niet vinden Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Sovreze Geplaatst: 2 februari 2013 Geplaatst: 2 februari 2013 Vooral met de tipi's merk ik hier, met de vele wind, dat ze gaan zwenken. Helaas ook als ik er een stok bovenop heb vastgebonden.Zo kwam ik vandaag een idee tegen, dat zal toch goed kunnen helpen tegen heen-en-weer zwaaien? Quote
Kamilla Geplaatst: 2 februari 2013 Geplaatst: 2 februari 2013 Eerlijk gezegd lijkt me die bovenplank niet afdoende tegen zwenken. De beste manier is om ze te schoren. D.w.z. dat ik bij de linker staak onder een extra staak in de grond steek en die diagonaalsgewijs naar rechtsboven gaat richting de meest rechter staak. Bij elke (verticale) staak bind ik die schuine staak vast. Aan de andere kant doe ik hetzelfde. Het staat dan als een huis! Quote
Antoine Geplaatst: 5 februari 2013 Auteur Geplaatst: 5 februari 2013 Hoe krijgen jullie die grote, lange wilgentenen en staken thuis? Zelfs met de auto vind ik ze nogal lomp en onmogelijk (de groteren dan). Staan jullie langs de openbare weg te knippen? Ja ik knip ze langs de openbare weg als ze al gesnoeid zijn, en dus al op bossen liggen... Daarna de bank van je auto plat en de stokken er achterin. Als je 5 minuten rijd is dat toch geen probleem?? Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Sovreze Geplaatst: 5 februari 2013 Geplaatst: 5 februari 2013 Het rijden met de auto en dat ding vol proppen zeker niet, daar ben ik een held in Ik heb echter altijd getwijfeld wanneer iets meenemen (langs de openbare weg dus, of vanuit een bos) wel of niet 'mag'.Vandaar dat ik wat huiverig ben, maar heb afgelopen weekend eens navraag gedaan bij schoonouders (politie), die hebben me wat meer inzicht gegeven. Het is eigenlijk redelijk simpel:Alles dat de gemeente, of boeren/boswachters, in openbaar groen snoeien zoals boomtakken, stammetjes, stronken e.d. zou je zonder dat iemand daar maling aan heeft mee kunnen nemen, mits ze niet gebonden of opgestapeld (boomstronken) langs de weg of langs een pad liggen. Toelichting: De boer of gemeente heeft hier nog plannen mee, dus snipperen voor mulch in het gebied of het wordt verkocht als brandhout. Ligt het echter rommelig, onder de boom die gesnoeid is en ligt het niet op privé terrein kun je het meenemen. Ook is het zo dat je het nogal eens aan de groenwerkers kan vragen als ze bvb aan het snipperen zijn, vaak mag je dan meenemen wat je wilt... Enfin, ik ben dus voor het eerst zo avontuurlijk geweest om een tiental pas gesnoeide stronkenhier naast de dijk mee te slepen naar huis Quote
moestuinsmiegel Geplaatst: 29 maart 2013 Geplaatst: 29 maart 2013 Handige tip, wilgentenen/bonenstaken. Heb eens wat mensen een mail gestuurd op marktplaats. Scheelt behoorlijk veel. Bamboe, tonkinstokken etc ben je al snel 4 euro per 3 stokjes kwijt. Nu hele bos wilgentenen voor 5 tot 10 euro. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.