Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Notenschalen op de composthoop of andere toepassingen?

rubisblue

Recommended Posts

Wat kan ik het beste doen met notenschalen?

Gewoon op de composthoop?

Zijn er nog andere nuttige toepassingen?

Ik zie het nut ervan op een composthoop niet zitten, volgens mij voegen ze niets nuttigs toe. Misschien een beetje verluchting.

Ze verteren erg slecht, misschien als je ze fijn maalt.

Bij ons verdwijnen ze in de kachel, branden goed (vettig) en geven derhalve warmte af.

Hoe maak je walnotenthee

Voor een lekkere thee heb je als eerste kokend water nodig. Kook daarom het water in een pannetje. Kook vervolgens tussenschotjes van de walnoten 1 minuut mee. Giet dan het water, met tussen schotjes in een theepot of thermoskan. Laat nu de tussenschotten minstens 10 minuten trekken. Doe als laatste het thee-ei in de theepot en laat het nog eens ongeveer 4 minuten trekken. Als je een heel sterke thee wilt, kan je de thee nog langer laten trekken. Giet dan de thee door een filter in de bekers en voeg wat honing of suiker naar smaak toe.

Walnotenbootjes:

http://3.bp.blogspot.com/_UMUO8jkk_eE/TUhtLkp2JvI/AAAAAAAAAMQ/aS_sn_tTtT0/s320/wallnussboote.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Hmmm, ik meende dat er funkties bedoeld waren die met tuinieren te maken hadden.

Zo heb ik op de lagere school ook eens een muis moeten knutselen van een halve walnootdop waar met leer een buikje, staartje, oortjes en natuurlijk de kraaloogjes opgelijmd moesten worden.

Zelf natuurlijke verfstoffen maken om wol e.d. te kleuren is ook nog een mogelijkheid. Ik weet niet hoe...

Maar een bodembedekking rondom een fruitboom lijkt me voor mij de meest aangewezen funktie.

Aardige toepassingen komen hier voorbij! Notenschalen zijn meestal al aan kleine stukken als ik de noten gekraakt heb, ze gaan daarna op de composthoop. Ik kom wel eens een onverteerde hele exemplaren tegen in de tuin, maar die gaan met het onkruid mee weer de composthoop op. Er blijft gewoon compost van over, goed voor de tuin. Hoe meer verschillende materialen op de compost, hoe beter het me lijkt.

• 10 years later...
  • 2 months later...

Ik zit in de pharma wereld, maken voornamelijk vaccins, dus iets andere tak. Maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit op grote schaal zou kunnen. Noten zijn natuurlijk gezond en de olien hebben allerlei goede stoffen. Maar synthetisch namaken is met dit soort stoffen vaak gangbaarder dan een relatief duur natuurlijke reststroom.