Ga naar inhoud

Ook even voorstellen...

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn vermoeden is dat het niet echt aan de voorlichting ligt maar meer aan de interesse.... Hoeveel procent van de hedendaagse mens weet bijvoorbeeld iets over fotosynthese en dan heb ik het nog niet eens over de kinderen die niet eens weten dat een peentje onder de grond groeit en niet aan een boom...

De prioriteiten zijn verschoven, wat heb je er aan, kan ik daar iets mee verdienen ? Triest maar waar in onze ogen, maar voor het gros van de mensen heeft het ook werkelijk geen enig nut om diepgaande kennis te hebben over hoe een plant zijn voeding opneemt en wat ie er allemaal mee doet en kan.... Het ligt in de supermarkt en als het op is roepen ze de vakkenvuller of er achter nog meer is .... that's it !

Ik probeer mijn kids (4 en 8) zoveel mogelijk mee te geven over de herkomst van hun voeding, dat betekend ook dat ze weten dat en hoe hun kippenpootje grootgebracht en geslacht is... Maar er zijn verbazend veel kinderen die niet eens weten dat vlees van een levend dier is geweest....

Kortom we leven vandaag (en natuurlijk al eerder) in een vreemde consumptie maatschappij, waarbij iedere connectie met de natuur waar we vandaan komen wordt weggemoffeld...

Wordt een beetje een triest berichie op deze manier maar dat was niet mijn bedoeling hoor er zijn zeker ook lichtpuntjes, maar ik heb het idee dat het eerst verschikkelijk fout moet lopen wil het gros van de mensen het licht zien en weer terugkeren naar hun roots....

Ben wel een beetje offtopic aan het raken zo.... maar ik moest het even van me af tikken

Greets Ronnie

Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW!

http://ronniesmoestuin.jimdo.com/

Geplaatst:

Oh, zo bedoelde ik het eigenlijk niet van de fotosynthese en hoe een plant groeit, ik doelde meer op de mensen die wel al van de fotosynthese en dergelijke af zouden moeten weten (wegens hun beroep, interesse of dergelijke). Op school leer ik bijv. de standaard kennis van mijn leraren en boeken enz., maar soms klopt daar gewoon niets van als je een beetje gaat onderzoeken, of er worden essentiele dingen achterwege gelaten.

Maar je hebt gelijk hoor, we are a very strange society.

Comprehend and copy Nature

Geplaatst:

Tik t lekker van je af Ron, ik hoor het ook steeds vaker... van appeltjes die in zakjes groeien en melk wat uit een pak in de supermarkt ligt. Het is verbazingwekkend om het aan te horen. Mijn kid weet gelukkig wel waar alles vandaan komt, dat groenten niet in een potje groeien, maar echt geïnteresseerd is hij niet in groenten en fruit. Ja, totdat hij het ineens kan eten. Ik wil hem ook leren via de MM dat alles zijn tijd heeft om te groeien en bloeien voor het genuttigd kan worden. Hij trekt dan wel meer naar fruit maar dat lijkt me kind-eigen. Vandaar dat ik een stukje met fruit wil neerzetten. Kan hij er meer naartoe leven. Meer van leren. Meer mee voelen. Alles is tenslotte energie, en goede energie laat groeien.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Daar zeg je wat. Ik voed mijn kids ook op zodat ze alles weten (2 en 4). Het leukste moment was in Frankrijk toen we bij het visgedeelte in de winkel kwamen en mijn oudste vroeg of deze vissen dezelfde waren als die hij die ochtend in die rivier had gezien. 2 kinderen verderop hoorde dat en vroegen verschrikt aan hun ouders of dit vissen waren net als hun goudvis, dan wouden ze het niet eten. Ouders zeiden snel nee, dit zijn eetvissen, en kijken mij niet echt vrolijk aan

Wat betreft groeien kost tijd had ik een mooi voorbeeld van een collega, die had tomaten gezaaid met zijn kinderen en dat duurde zo lang. Of ik niet een plant had, dan verwisselde hij hem s nachts even....

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:

Lekker laten kijken. Mijn zoon weet ook dat vissen eetbaar zijn. Hij en opa vangen ze zelf (ook paling), en opa fileert ze waar je bij zit. En na de bereiding door oma is het heerlijk smikkelen

Soms zijn ouders niet echt handig in het opvoeden. Je kan toch niet bij een koe gaan staan en zeggen dat we die niet eten, terwijl je even daarna een gehaktbal op je bord hebt liggen Ja dan krijg je vanzelf van die kinderen die denken dat een wortel in de supermarkt groeit en melk in een pak hoort.

Good things come in small packages

• 3 weeks later...
Geplaatst:
Dank je Helly, leuk om te horen dat je het waardeert. Er is nog veel meer informatie die ik graag zou willen delen, want je leest het bijna nergens anders.

Alles begon voor mij zo'n twee jaar geleden, toen ik via wikipedia op het onderwerp ecologisch tuinieren kwam, waar o.a. stond over goede en slechte buren enz. Sindsdien ben ik meer en meer gaan onderzoeken hoe de plantenwereld en voornamelijk gerelateerd aan moestuinieren, nu werkelijk in elkaar zit. En ik kwam erachter dat we gewoon zoveel dingen niet weten. Zoveel dingen die eigenlijk gewoon standaard kennis zou moeten zijn, maar op de 1 of andere manier lijken we van deze kennis te worden weggeleid.

Want wie weet er bijv. hoe een plant nu Werkelijk groeit? Dat zou toch hartstikke belangrijk moeten zijn om te weten, maar ik zie niemand die dit werkelijk onderzoekt en ook de kennis die ik op school krijg aangeboden vertelt me er niets over. De meeste verhalen over fotosynthese bijv. laten de meest essentiele dingen achterwege, en dit is geen hoge school of moeilijke informatie ofzo, gewoon praktische normale dingen. Of dit expres gebeurt of niet, ik weet het niet, maar ik vind het heel vreemd.

Castaneda, van harte welkom om dit forum waar ik zelf ook nog maar net kom kijken!

Maar waar heb je het in godsnaam over: "wie weet hoe een plant nu werkelijk groeit?" Nou die mensen die hier rondhangen bijvoorbeeld. Die mensen die een roze bananenzaadje of een blauwe aardbeiplantje in de grond stoppen en dan doet ie het niet. Het jaar daarop stoppen ze 'em in de grond in hun kas en dan doet ie het wel. Trial and error heet dat ook wel.

"De kennis die ik op school krijg aangeboden vertelt me er niets over. .... Fotosynthese bijv. dit id geen heoge school of moeilijke info maar gewoon praktische info." Planten, groenten, exoten, hybriden kweken is PRAKTISCH. Maar ik denk wel dat jij op school voorgelogen wordt, dat ze je leren over fotosynthese enzo da's echt schandalig

Ik ben blij dat jij zo blij wordt van EM want daar heb je echt wat aan! Even wat quotes van de site die je te pas en te onpas publiceert.

1. Maak zelf compost van je keukenafval

Met EM-A kun je al je keukenafval (groenten en fruit) perfect composteren zonder verrotting en vieze geurtjes.

2. Verbeter je tuingrond

Met EM-A kun je het bodemleven in de grond van je tuin activeren waardoor de stuctuur van de grond sterk verbetert en de vruchtbaarheid toeneemt.

4. Verzorg je tuinplanten, struiken en bomen optimaal

Met EM-A bescherm je je planten, struiken en bomen tegen ziektes en ongedierte.

7. Gezonder koken

EM-A zit boordevol anti-oxidanten die beschouwd worden als essentieel voor een goede weerstand en die het verouderingsproces van de cellen afremmen en bovendien voorkomen dat het eten bederft (=oxideert).

Er wordt op de hele website geen enkele uitleg gegeven over Effectieve Micro-organismen. Het enige antwoord dat op alle vragen geldt is EM-A.

En natuurlijk is dat TE KOOP. Ik zeg het nogmaals, ik ben blij dat jij zo gelukkig wordt van EM maar neem van mij aan: EM is uitsluitend geinteresseerd in de inhoud van jouw portemonnee! En je kan de mensen op dit forum (inclusief mijzelf) van van alles betichten maar het laatste waar ze interesse in hebben is de inhoud van jouw portemonnee.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Hoi Castaneda en welkom op dit forum

Als ik jou was zou ik de docu van Rebecca Hosking eens bekijken

Natural World: Farm for the Future

Wildlife film maker Rebecca Hosking investigates how to transform her family’s farm in Devon into a low energy farm for the future, and discovers that nature holds the key. With her father close to retirement, Rebecca returns to her family’s wildlife-friendly farm in Devon, to become the next generation to farm the land. But last year’s high fuel prices were a wake-up call for Rebecca. Realising that all food production in the UK is completely dependent on abundant cheap fossil fuel, particularly oil, she sets out to discover just how secure this oil supply is. Alarmed by the answers, she explores ways of farming without using fossil fuel. With the help of pioneering farmers and growers, Rebecca learns that it is actually nature that holds the key to farming in a low-energy future.”

http://video.google.com/videoplay?docid=2750012006939737230#

Geplaatst:
Soms zijn ouders niet echt handig in het opvoeden.

Kijk! Eindelijk krijgen we de waarheid te worden,

Wat nou dat wij in de pubertijd zitten?

Als mijn vader zegt dat ik aan het puberen ben? Dan zeg ik; Ja en jij met je stemmingswisselingen van de overgang.. (hij is 51)

De pubertijd is de tijd dat ouders moeilijk gaan doen.

Geplaatst:
Soms zijn ouders niet echt handig in het opvoeden.

Kijk! Eindelijk krijgen we de waarheid te worden,

Wat nou dat wij in de pubertijd zitten?

Als mijn vader zegt dat ik aan het puberen ben? Dan zeg ik; Ja en jij met je stemmingswisselingen van de overgang.. (hij is 51)

De pubertijd is de tijd dat ouders moeilijk gaan doen.

Ach.. Het ligt ook niet aan mij hoor Gewoon mijn vader en moeder die richting de 50+ zone zitten.. Overgang.. Ach, ik ben dus niet het probleem maar hun zijn het

Geplaatst:
Hoi Castaneda en welkom op dit forum

Als ik jou was zou ik de docu van Rebecca Hosking eens bekijken

Natural World: Farm for the Future

Wildlife film maker Rebecca Hosking investigates how to transform her family’s farm in Devon into a low energy farm for the future, and discovers that nature holds the key. With her father close to retirement, Rebecca returns to her family’s wildlife-friendly farm in Devon, to become the next generation to farm the land. But last year’s high fuel prices were a wake-up call for Rebecca. Realising that all food production in the UK is completely dependent on abundant cheap fossil fuel, particularly oil, she sets out to discover just how secure this oil supply is. Alarmed by the answers, she explores ways of farming without using fossil fuel. With the help of pioneering farmers and growers, Rebecca learns that it is actually nature that holds the key to farming in a low-energy future.”

http://video.google.com/videoplay?docid=2750012006939737230#

Dat was een inspirerend stukje film, bedankt voor de link!

Geplaatst:

Bedankt voor je link Rick, ik heb het begin stukje al eens ergens gezien, maar nog niet de hele film bekeken, ga ik zo even doen, de inleiding is in ieder geval interessant.

Comprehend and copy Nature

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...