Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Late aardappel, welke soort nemen?

Groene vingers

Recommended Posts

Ik wil graag 2 soorten aardappelen in de tuin, welke late soort/ras kan ik het beste nemen en waarom. De kwantiteit is ondergeschikt aan de kwaliteit (ik heb liever minder kilo's van een hoge kwaliteit dan heel veel aardappelen waar de helft niet goed van is of die daarna snel bederven).

Het liefst een vastkokende soort / ras.

Edited by Guest

De afgelopen jaren had ik o.a. Charlotte`s , Nicola`s en Santé. Dit jaar ga ik voor Raja. De reden: Hij is lekker, je kunt ze koken of bakken, je kunt hem op klei telen, je kunt hem goed bewaren. Ik kon deze aardappel al bio-pootgoed verkrijgen. Hij is redelijk resistent tegen phytophthora..zeer goed in de knol. minpunt: ze kunnen niet tegen stoten, dan krijgen ze blauwe plekken...voorzichtig behandelen dus.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Als late aardappel (eigenlijk is het een halflate maar hij is prima bewaarbaar tot in het voorjaar) zet ik altijd Nicola . Nicola is vastkokend , heeft een goede smaak en heeft ook een hoge opbrengst .Wel is het loof redelijk gevoelig voor phytophthora maar dat is bij de meeste aardappelrassen het geval. Wil je geen preventieve maatregelen tegen phytophthora nemen dan is dat bij het ontstaan van de ziekte (gebeurt altijd eerst in het loof) nog geen ramp omdat de knol er een stuk minder gevoelig voor is. Als je het loof verwijdert ben je nog ruim op tijd om uitbreiding van de ziekte naar de knol te voorkomen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Ik ben weg van de Hongaarse Sarpo Mira, kan goed tegen droogte, kan goed tegen wind, is aardappelziekte-resistent, mooi geel wit van binnen heel sappig en groeit bijna overal goed. (maar toch wel graag een beetje lemige grond) Bewaarbaar tot ver in het voorjaar.

zie: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/het-aardappelras-sarpo-mira-en-plaagresistentie/