Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Kamerplanten

Featured Replies

Geplaatst:

Hmm die van mij staat in een plastic pot, die dan weer in een geglazuurde pot staat, dus dat zit qua verdamping ook wel oké.

Hij stond eerst op een plek waar het wat donker was (vrij ver van een raam) en in eerste instantie deed hij het daar heel goed (maakte ook veel nieuwe bladeren aan) maar vanaf het najaar ging het steeds slechter. Ik heb hem nu een paar weken geleden naast het raam gezet (Zuid-West), waar hij een paar uur per dag zonlicht kan krijgen.

Eerst gaf ik hem eens per 3 weken water (dat stond nl. op het kaartje), nu geef ik hem wat vaker zodat de kluit iets minder hard uitdroogt. Ook krijgt hij af en toe voeding.

Zijn verhuizing naar het raam en het wat vaker water geven hebben echter niks verbeterd, vanochtend vielen er weer een boel blaadjes vanaf...

Iemand ideeën over hoe ik hem kan redden?

Geplaatst:
  • Auteur

sind die zitronen gut angekomen, biofee?

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Ik wilde er net over schrijven Greetje! Bedankt voor de plantjes, ze zijn aangekomen.

Maar ze zagen er niet zo heel erg blij meer uit... De post had 2 dagen gedaan over de bezorging en manlief was gisteren ook nog eens vergeten ze mee naar huis te nemen . Maar hij had ze wel wat extra water gegeven dus ze hebben niet de hele tijd dicht ingepakt gezeten. Ik kreeg ze dus pas vandaag, en bijna alle blaadjes hadden wat bruin aan de randen. Verder kwam er maar één stekje mét worteltjes uit de verpakking, van de andere waren ze al afgerot... De uiteinden waren ook bruin. Ik heb dat bruine eraf gesneden en ze in het water gezet, en het stekje dat nog wel wat worteltjes had, heb ik in een potje met grond gezet. Echter, die was ook al aardig bruin aan de onderkant dus ik twijfel nu of ik die worteltjes + het bruine stukje er niet beter af had kunnen snijden en hem dan ook in een vaasje zetten, in de hoop dat het opnieuw gaat wortelen...

Geplaatst:
  • Auteur

oh

gelukkig zijn het sterke plantjes en ik heb zelf ook wel eens gehad dat ze onderaan bij de aankomende worteltjes bruin werden en die deden het toch goed

verwen ze maar goed en praat maar goed duits tegen ze, want ze zijn hier duitse taal en liedjes gewend

Geplaatst:
Hmm die van mij staat in een plastic pot, die dan weer in een geglazuurde pot staat, dus dat zit qua verdamping ook wel oké.

Hij stond eerst op een plek waar het wat donker was (vrij ver van een raam) en in eerste instantie deed hij het daar heel goed (maakte ook veel nieuwe bladeren aan) maar vanaf het najaar ging het steeds slechter. Ik heb hem nu een paar weken geleden naast het raam gezet (Zuid-West), waar hij een paar uur per dag zonlicht kan krijgen.

Eerst gaf ik hem eens per 3 weken water (dat stond nl. op het kaartje), nu geef ik hem wat vaker zodat de kluit iets minder hard uitdroogt. Ook krijgt hij af en toe voeding.

Zijn verhuizing naar het raam en het wat vaker water geven hebben echter niks verbeterd, vanochtend vielen er weer een boel blaadjes vanaf...

Iemand ideeën over hoe ik hem kan redden?

Hallo Feetje,

De Pachira heet officieel Pachira aquatica en dat laatste staat voor "water" dus 1 keer in de 3 weken vind ik nogal weinig.

Ze houden zowiezo van zonlicht en de potgrond moet steeds lichtvochtig gehouden worden.

Maar ik weet niet hoelang hij al in dezelfde potgrond staat, maar in het voorjaar verse geven doet bij elke plant wonderen.

gr Nancy

Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin.

Geplaatst:

@ Greetje: oh dus er is nog hoop. De blaadjes zijn (aan de randen) echter ook al deels bruin, maar als ik nu lekker in het Duits tegen ze aan ga wauwelen, komt het vast wel goed.

@ Nancy: ik heb de plant vorig voor jaar gekocht en sindsdien staat hij in dezelfde pot.

Ik heb wat gegoogeled en gevonden dat hij geen direct zonlicht verdraagt. Op het kaartje wat erbij zat stond echt dat hij eens per 3 weken water moest hebben... Ook via google vond ik dat hij zo weinig mag hebben. De potgrond zou juist echt droog moeten zijn, voor je weer water geeft. Eens per 3 weken leek mij ook weinig maar in de eerste maanden deed hij het daar prima op; hij groeide zelfs. Ik vond echter ook nog dat hij graag elke week gesproeid wil worden en dat heb ik nooit gedaan. Daar ben ik nu dan maar mee begonnen, hopelijk wordt hij daar nog wat blijer van...

Wel typisch, kennelijk verschillen de adviezen voor de verzorging nogal. Maar aangezien het zo weinig water geven kennelijk niet goed werkt, probeer ik het nu toch maar anders (idd licht vochtig houden)...

Geplaatst:

Ik hoop dat het gaat lukken want het zijn wel mooie planten en het is altijd zonde als er eentje het niet lekker doet.

Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin.

Geplaatst:

Die Pachira waar jullie het over hebben moet je zeker niet vochtig , ook niet licht vochtig houden. Geef voldoende water ( tja , wat is voldoende :de kluit goed nat maken, net zoveel dat er niets meer onderuit komt ) Maar daarna moet ie het daar mee doen , en moet je inderdaad de kluit weer behoorlijk totaal laten uitdrogen. Dat betekent zeker 2 weken niets geven . Ligt er een beetje aan hoe hij staat. Staat hij op een lichte vensterbank bv, boven de cv, dan droogt de kluit sneller. Ochtendzon of avondzon verdraagt hij wel, maar niet te veel.

Uitdrogen is écht uitdrogen. Niet altijd licht vochtig houden ( gaat de bolle stam aan de voet rotten, dat zie je ook snel genoeg , maar dan ben je eigenlijk al te laat )

Geplaatst:

Ook maar eens over mijn kamerplanten hebben op een grijze waterkoude nawinterdag.

Ik heb zes vrouwentongen

plant199341365323869.jpg

en een ficus benjamin.

plant317201365323868.jpg

De sanseveria's heb ik vorig jaar alle in terra cotta potten gezet, maar dat bevalt me niet. Ze drogen razendsnel uit, staan dan ook boven de verwarming en in de zon.

plant276531365323869.jpg

Bovendien worden de potten snel lelijk.

Dus ben ik steeds maar van plan om net zo'n pot als waar de ficus in staat voor ze te kopen. Misschien komt het er binnenkort van.

Geplaatst:

Ja dat deed ik dus eerst ook Bit, ik gaf hem echt maar eens in de 3 weken water en dan was hij gortdroog. Maar daar deed hij het dus niet goed op. Lastige plant hoor, het komt wel érg nauw!

Maar hij is zo mooi (als hij het goed doet tenminste)!

Ik laat hem toch maar staan waar hij staat nu, naast een raam op het Zuid-Westen. Daar kan hij een paar uurtjes per dag wat zon krijgen. 3 Van de 5 stammetjes zijn echter al helemaal bruin dus ik denk dat daar niet veel meer aan te redden valt...

Ik vind het overigens wel gek dat een plant die oorspronkelijk in moerasgebieden groeit, met droge voeten moet staan! Bij moeras denk ik eerder aan nat en zompig...

Geplaatst:

Sorry voor de interruptie...

Geplaatst:

Hoezo sorry?

Je mag gerust over je Sanseveria's praten hoor. Zijn mooie planten, ik hou er ook erg van!

Maar terracottapotten zijn inderdaad niet geschikt om planten in te houden. Je blijft aan het gieten, dat is geen doen!

En nou we het toch over Sanseveria's hebben: de mijne doen het niet zo goed.

Ik heb ze ruim een half jaar geleden gekocht en ze overgezet in iets grotere potten. Ze wortelen echter totaal niet; ze staan tamelijk los in de grond (kan ze er zó uithalen). Ze zien er verder (nog???) wel gezond uit.

Iemand tips?

Ze staan in een koele gang (geen verwarming) waar ze met wat geluk een paar uurtjes zon per dag kunnen vangen. Ze staan niet direct voor een raam. Ik geef ze heel matig water (zeker in de winter).

Geplaatst:

Jullie waren zo mooi in gesprek, ik zag opeens mijn bericht ertussen staan. Nou ja, geeft ook niet, ik hinder er dus niemand mee.

Jij hebt ze wel erg zuinig weggezet, weinig water, weinig zon?

Geef je ze van beide meer, dan gaan ze het beter doen, is mijn ervaring.

De mijne worden altijd heel groot en bloeien regelmatig.

Maar je kunt ze ook klein houden als je dat wilt, door ze wat 'af te knijpen'.

Geplaatst:

Hallo Piroska,

Ik wil je even laten weten dat het Chinese Lantaarntje het goed doet hier.

sam495576741365335775.JPG

Groetjes,

Conny.

Leef je leven dag voor dag.

Geplaatst:

Mijn moeder had altijd een Sanseveria, die had ze met haar trouwen, in 1961 was dat, gekregen. Deze Sanseveria leefde nog toen mijn moeder overleed in 2001, dus heb ik de plant maar meegenomen. Hij heeft nog een paar jaar bij mij gestaan, toen heb ik een deel aan mijn buuf gegeven en het slechte deel weggegooid. Oersterke plant dus

Geplaatst:

Ja ik heb ze ook eerder gehad, in de vensterbank, en ook wel eens in bloei.

Nu staan ze in de gang, ik vind dat gewoon een mooie plek voor ze dus ik hoop maar dat ze daar toch blij gaan worden.

Ik geloof dat ik ze eens per week water geef en ik begreep dat ze in de winter ook het liefst wat droger staan (zeker als ze koud staan, zoals bij mij). Een zonnigere plek heb ik eigenlijk niet voor ze, maar ik kan wel eens kijken wat ze doen met wat extra water. Ik vind het mooie planten, vreselijk oubollig, maar mooi!

Geplaatst:
  • Auteur

de sansevieria.......

ik heb hier wel 11 stuks staan en de oervader was een plant die in de jaren 60 bij ons aan boord stond!

toevallig vandaag vermeld op mijn log. klik daar het linkje aan en je leest iets hel grappigs over onze zuiderburen!

hij groeit en groeit, ook bij mijn dochters, mijn zoon heeft een geelgerande.

het is een heel gezonde plant!!!!!

hier op de pckast staan er 2!

ik ben sowieso [haha hebben we dat duits weer] een liefhebber van de ouwerwetse planten

Geplaatst:

Zo staan de citroengeraniumpjes er nu bij... 2 Stekjes staan in het water (hier zaten geen worteltjes aan) en het stekje met een paar worteltjes heb ik in de aarde gezet.

Ik denk dat zeker één van de stekjes kapot aan het gaan is; die is onderaan de stengel steeds bruiner geworden. Ik heb er gisteren nog een stukje afgeknipt, maar er is weinig meer van over...

Ook de anderen zien er niet zo florissant uit, maar ze lijken ook niet echt verder af te takelen, dus ik blijf nog even lief Duits tegen ze aanzemelen.

Geplaatst:
  • Auteur

mochten ze het niet redden biofee kunnen we nog een keer proberen, hoor

ze zijn trouwens gek op dat liedje van udo jurgens: so weit die zugen gehn

Geplaatst:

Oh dan is dát het probleem zeker, want dat liedje ken ik niet!

Maar lief, dat je het evt. nog een keer wilt proberen.

We wachten nog even af wat ze doen, wie weet trekt het nog bij. Ik hou je op de hoogte!

• 1 maand later ...
Geplaatst:

dsc0091173301368433000.JPG

Nou, we zijn inmiddels zo'n 5 weken verder maar de citroengeraniumpjes lijken niet aan te slaan... De twee die in het vaasje staan zijn helemaal bruin van onderen en degene in het potje wordt ook steeds bruiner...

Ik denk niet dat dit nog goed gaat komen, wel?

Greetje, heb je misschien nog de mogelijkheid en zin om opnieuw wat stekjes te maken? Ik zou het heel graag nog een keertje willen proberen.

Geplaatst:

Ik zou de bruine puntjes afknippen.schoon flesje en water en weer proberen.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Dat heb ik al een keertje gedaan. De nieuwe stukjes werden ook weer bruin... Ik heb niks te verliezen dus ik kan het best nog een keer doen, maar ik heb er weinig hoop meer op...

En het stengeltje van het plantje dat in het zand staat is al bijna tot halverwege bruin aan het worden dus die lijkt me ook aardig verloren...

Geplaatst:

Ik heb eigenlijk alleen maar een paar klimopjes en voor de rest Orchideeen, nu dat we hier de meeste tijd zijn, ik een oppas heb als ik er neit ben wil ik er wel meer en moeilijkere aanschaffen.. De lucht is heir wel erg droog maar een veranderd schema met watergeven en mesten zorgt ervoor dat ze bijna onophoudelijk bloeien.

Hier zijn ze het hele jaar door te krijgen in allerlei kleuren, vormen en prijzen en bijna in iedere zaak waar ze een plantje verkopen

Deze heb ik vorig jaar gekregen en de 3 de keer dat hij bloeit...

orchidee-marianne72691368434954.jpg

Deze heb ik bijna 4 jaar, de eerste die ik hier kocht en de zevende keer dat hij bloeit..

vierde-jaar87881368434991.jpg

Een andere was bijna dood toen ik hem kreeg, iemand wilde hem weggooien maar nu perfect in het blad en een eerste mooie stevige bloeitak is zichtbaar.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:
  • Auteur

@biofee,

als ik naar het plantje in het potje kijk lijkt hij mij het wel te doen hoor, de stamstengel wordt namelijk ook bruinig van kleur. die in het glas is idd niet best, ik zal maandagmiddag wel weer wat op de bus doen

het zal toch wel moeten lukken zo'n stekje daar bij jou te laten groeien

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.