Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

kikkererwten


jasmin

Aanbevolen berichten

Ik heb allemaal biologische boontjes in mijn keukenkast die ik wil proberen. Het jammere is natuurlijk dat ik dan geen gewas/ras weet, geen zaaidata en geen te verwachten hoogtes.

 

Onder andere dus een pot kikkererwten, waar we dol op zijn. Iemand ervaring hiermee? Loont het de moeite om die te planten, gezien verhouding oppervlakte-opbrengst... Inmiddels weet ik wel dat ze laag blijven. Maar geen idee van opbrengst per plant of per vierkante meter.

Klinkt lullig, maar geen zin om moe te worden voor een pond kikkererwten. In dat geval doe ik twee of drie planten voor de gein, maar niet voor serieuze opbrengst.

 

Ik heb ook nog kidneybonen, sojabonen, zwarte boontjes... eigenlijk dezelfde vraag... hoeveel moet je planten wil het interessant worden (een paar kilo opbrengst). Gedroogd dan, bedoel ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Iemand ervaring hiermee? ...

Ik heb ook nog kidneybonen, sojabonen, zwarte boontjes... eigenlijk dezelfde vraag... hoeveel moet je planten wil het interessant worden (een paar kilo opbrengst). Gedroogd dan, bedoel ik...

 

Geen persoonlijke ervaring, maar ...

In mijn grote moestuinboek (handboek ecologisch tuinieren, www.velt.be) staat voor soja ca 20 boontjes / m2 leggen, opbrengst 200 g / m2.

Voor andere droge bonen iets meer opbrengst. Capucijners ongeveer dubbele opbrengst.

De "exotische" bonen die je noemt staan niet in dat boek.

 

Ik ben benieuwd naar jou resultaten.

Groet, RvO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus voor 16 vierkante meter (1 vak) komt er 3,2 kilo soja... hmmm

 

Bij soja kan je ook de verse peulen eten, dus dat ga ik maar zowiezo proberen, en meten wat er uit komt...

 

Voor de gein wat kikkererwten (misschien allebei precies een vierkante meter... kan ik mooi meten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je haalt er geen kilo's af... kopen in de winkel is altijd nog goedkoper en makkelijker. Maar het is zeker leuk om te doen!

Mocht je de ruimte anders kunnen gebruiken voor sla (levert veel meer 'geld' op), tomaten, of andere groenten waarbij je verschil proeft en die in de winkel aardig wat kosten... dan zou ik toch geen kikkererwten kweken als ik jou was

Maar experimenteren is altijd leuk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je haalt er geen kilo's af... kopen in de winkel is altijd nog goedkoper en makkelijker. Maar het is zeker leuk om te doen!

Mocht je de ruimte anders kunnen gebruiken voor sla (levert veel meer 'geld' op), tomaten, of andere groenten waarbij je verschil proeft en die in de winkel aardig wat kosten... dan zou ik toch geen kikkererwten kweken als ik jou was

Maar experimenteren is altijd leuk

 

Wij zijn ook dol op linzen... maar die gaan zo snel... kan ik waarschijnlijk niet tegenop kweken... ha, ha...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 jaar terug lagen er verse kikkererwten in de week en die raakte in de vergetelheid. Na een paar dagen waren ze allemaal uitgeschoten, en aangezien wij et zonde vonden ze nu weg te gooien hebben we ze verder opgekweekt en in de tuin uit geplant. Ze bleven idd laag, maar je hebt een heel groot oppervlak nodig om een fatsoenlijke oogst te krijgen. Wij hadden een bedje van 2 meter breed en 6 meter lang vol staan met kikererwten, maar de oogst was echt heel minimaal. Je kon dr zoon 4 falafel bolletjes van maken denk ik!

Wij hebben ze half mei buiten gezet. Grappig om es te doen, maar voor de opbrengst hoef je et niet te doen...

 

Tevens was de grond waar in de kikkererwten stonden voedsel arm, dus je kan vast wel wat meer oogst krijgen in goede grond, maar et blijft niet geweldig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou gewoon alles proberen, is juist leuk dat de praktijk je heel anders over sommige groente doet denken.

Voor ik tuin had dacht ik kolen ga ik niet kweken, maar nu vindt ik juist alleen al de uitdaging om een redelijk kool te krijgen leuk, en denk ik hoe kan ik verbeteren of wat doe ik fout.

zolang ik nog geen jaren ervaring heb maak ik me niet druk om opbrengst, hoeveel een super oogst van een of andere groente natuurlijk heel leuk is.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...