cees7274 Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Hallo, misschien een echte newby vraag, maar kun je ook gewoon een laken als zaaidoek gebruiken?Vandaag de keeltjes en de winterspinazie namelijk bedekt met...een laken... "ademt toch ook", was mijn eerste gedachte. Correct? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilse Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 hier ben ik wel nieuwsgierig naar dus ik volg even Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goudsbloem Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Ik denk dat het in principe kan, maar je krijgt problemen als het regent. Zou dat laken niet te lang nat blijven zodat de zaailingen stuk gaan/rotten? En het wordt misschien te zwaar. Katoen houdt water vast immers. Ben ook wel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Quote Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted February 20, 2013 Author Share Posted February 20, 2013 Nou ja, onder glas he....dus die regen zal wel meevallen. Heb het alleen zelf wel erg lekker nat gemaakt, da's minder denk ik inderdaad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CorvK Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Denk dat het gewicht je parten gaat spelen. Katoen (laken dus) neemt vocht op, ook al gebruik je het onder glas, wat o.a. uitdampt uit de grond en drukt dan te veel op je tere plantjes. Dat speciale vliesdoek doet dat niet en blijft dus vederlicht (is ook al lichter als een droog laken, laat staan als dat vochtig wordt). Denk ook dat het meer licht door laat en dat is ook van belang. Quote Mvrgr. CorvKhttp://www.rotsplantenvereniging.net/http://delangstraat.groei.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Qua gewicht kun je dan beter jute zakken nemen, ze houden vocht vast, maar worden niet zwaar van de nattigheid, open structuur. Wordt ook aanbevolen om heel fijn oppervlakkig te zaaien fijn zaad van bijvoorbeeld Postelein mee af te dekken. Het blijft wel vochtig maar water blijft er niet op staan, dit bevordert snelle ontkieming. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted February 20, 2013 Author Share Posted February 20, 2013 Zat er tijdens de vergadering zoeven (heel saai nog over na te denken: maar wat is er eigenlijk mis met kranten? Luchtig, vergaat, goed verkrijgbaar. Alleen maar voordelen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CorvK Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Kranten zijn volgens mij nog nadeliger dan je eerder geopperde laken Cees. Een krant laat, bijna, geen licht door. Wordt, als hij een keer nat geweest is en weer opdroogt, hard. En ehhh Huub, jutte is nog zwaarder dan (laken)katoen. Investeer een paar Euries en koop vlies doek. Quote Mvrgr. CorvKhttp://www.rotsplantenvereniging.net/http://delangstraat.groei.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Ik ben abuis met de jute, die is wel geschikt voor het nat houden van te ontkiemen zaad. Je legt het op het zaaisel en houdt het nat tot het ontkiemt. Dan maakt het gewicht niet uit. Natuurlijk zijn ze wel zwaar als ze nat zijn, dus onbruikbaar voor het doel van de vraag. Dus achter vliesdoek aan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted February 24, 2013 Author Share Posted February 24, 2013 Amai, het vliesdoek licht er inmiddels in, maar ik vind het wel aan de prijs, voor iets dat nog het meeste op een swifferdoekje lijkt. Voor de volgende x ben ik er uit: dan kopen we gewoon een zak met afzuigfilters voor de afzuigkap. Moet ook voldoen lijkt me. Of vergis ik me weer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 hier vliesdoek op de rol. 12 meter, 1.20m breed. 5 euro. en verwerk je het een beetje netjes, gaat het nog wel even mee ook hoor. Laken is zeker niet te zien als hetzelfde. zwaarder. minder lichtdoorlatend. Afhankelijk van de toepassing wel te gebruiken overigens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted February 25, 2013 Author Share Posted February 25, 2013 Ha! dat klinkt nou weer wel goed. Bedoel je bij jou? Of bij jou in de buurt? Cees Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 ow sorry. Nee, niks bij mij Gewoon bij het kleine plaatselijke tuincentrum. Heb het nu hier niet bij de hand, de rol ligt reeds op de tuin. Maar meen dat het merk Hortene of Hortense is. De goede naam weet ik niet te noemen nu. Het is zo'n gangbaar merk wat ook veel in Frankrijk aangeboden wordt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted February 25, 2013 Author Share Posted February 25, 2013 Geloof dat ik bij Wellkoop / boerenbond 6,50 voor 10m2 betaalde... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted March 3, 2013 Author Share Posted March 3, 2013 En toch ben ik er niet helemaal uit. Vroeger bestond het vliesdoek ook niet. Toch? Wat zou er mis zijn als ik gewoon hooi of stro gebruikte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 helemaal niets mis mee ( wel weer slakkenkorrels dan ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted March 4, 2013 Author Share Posted March 4, 2013 Bit, bedoel je dat hooi / stro slakken aantrekt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Amai, het vliesdoek licht er inmiddels in, maar ik vind het wel aan de prijs, voor iets dat nog het meeste op een swifferdoekje lijkt. Voor de volgende x ben ik er uit: dan kopen we gewoon een zak met afzuigfilters voor de afzuigkap. Moet ook voldoen lijkt me. Of vergis ik me weer? Die slakken: ja lijkt me wel ja. Maar hoeft geen probleem te zijn ( zelf beoordelen )Maar je vliesdoek ligt er toch al in ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 ... ... . Vroeger bestond het vliesdoek ook niet. Toch? .... ... dus? ... ... Voor de volgende x ben ik er uit: dan kopen we gewoon een zak met afzuigfilters voor de afzuigkap. ... ... Vroeger bestonden filters voor de afzuigkap toch ook niet? Ik heb het idee dat de filters veel duurder zijn, en waarschijnlijk niet tegen 'buiten' kunnen, uit elkaar vallen bij regen of zo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted March 4, 2013 Author Share Posted March 4, 2013 Amai, ....Die slakken: ja lijkt me wel ja. Maar hoeft geen probleem te zijn ( zelf beoordelen )Maar je vliesdoek ligt er toch al in ? Ha ja, die liggen nu over de peultjes. Maar de pluksla kan er ook nog in. En de bieten (in tunnel)....en nog wat dingetjes. Oh ja, de winterspinzazie.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted March 4, 2013 Author Share Posted March 4, 2013 Oh ja, en over de bloemkool. Vond het toch nog wat vroeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CorvK Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Amai, het vliesdoek licht er inmiddels in, maar ik vind het wel aan de prijs, voor iets dat nog het meeste op een swifferdoekje lijkt. Voor de volgende x ben ik er uit: dan kopen we gewoon een zak met afzuigfilters voor de afzuigkap. Moet ook voldoen lijkt me. Of vergis ik me weer? Ja Cees, je vergist je weer.Planten hebben drie dingen nodig om te kunnen groeien; water, lucht en LICHT en dat laatste ga jij ze ontnemen door er materiaal overheen te leggen waar bijna geen licht doorheen komt. Zonder licht kan een plant niet asimileren en zonder dat géén voedselopname, géén groei (ja, een beetje iele groei, in een verwoedse poging van de plant om het licht te bereiken), géén vruchtzetting enz. Als je vliesdoek te duur vind, moet je later zaaien c.q. planten, dan heb je dat "dure" spul niet nodig. Z.g.n. flodder-folie kan ook, nadeel is dat het geen vocht doorlaat en snel kan gaan broeien door te hoge luchtvochtigheid (kans op schimmels), daarom is vliesdoek uitgevonden. Quote Mvrgr. CorvKhttp://www.rotsplantenvereniging.net/http://delangstraat.groei.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted March 6, 2013 Author Share Posted March 6, 2013 Dank je wel Corvk van al die vergissingen leer ik toch heel veel. Niettemin heb ik vandaag de boel toch maar voorbereid op volgende week (dinsdag zou het -6 kunnen worden??) Laagje stro op het vliesdoek en in sommige gevallen ook nog een dubbelgevouwen worteldoek er boven op. Gaat weer weg zodra het enigszins acceptabel wordt qua temperatuur. Zo wel op de goede weg? Heb overigens veel verschillen in vliesdoek gezien afgelopen tijd. Zo heb je dun, dik weggooi- en herbruikbaar vliesdoek. Naar dat laatste ben ik nog steeds op zoek. Iemand enig idee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansK Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Moeilijk om te wachten als het ineens zulk mooi weer is heh Maar mijn advies zou zijn... volgend jaar even langer wachter. Dan zijn de meeste van die noodgrepen niet nodig en kunnen de plantjes gewoon, zonder onderbrekingen, doorgroeien. Uiteindelijk win je er niet zoveel (niets) mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CorvK Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Laagje stro op het vliesdoek en in sommige gevallen ook nog een dubbelgevouwen worteldoek er boven op. Gaat weer weg zodra het enigszins acceptabel wordt qua temperatuur. Zo wel op de goede weg?Wat heb je er allemaal onder staan dan Cees?Hopelijk duurt het niet te lang met zo'n afdekking. Heb overigens veel verschillen in vliesdoek gezien afgelopen tijd. Zo heb je dun, dik weggooi- en herbruikbaar vliesdoek. Naar dat laatste ben ik nog steeds op zoek. Iemand enig idee?Cees bij Zaadhandel Van de Wal hebben ze verschillende kwaliteiten, kijk hier http://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/search/search/search_string,vliesdoek maar eens. Ik gebruik die van Norténe, 2 x 10 m, 17 gr/m², UV-resistant, van bij Boerenbond/Welkoop. Quote Mvrgr. CorvKhttp://www.rotsplantenvereniging.net/http://delangstraat.groei.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts