Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Moestuin/Voedselbank

Featured Replies

Geplaatst:

Dit is wel mooi hoe de mede mens geholpen wordt.

Zit ik te denken, zoveel plekken leeg waarom geeft de gemeentes geen ruimte aan werkloze dit te doen voor oa de voeselbanken.

Werkloze helpen mee en kunnen zelf ook mee eten zo zou een stukje armoede ook minder worden.

En verse groente houd de gezondheid goed dus minder ziektekosten.

Meer buiten werken is ook goed voor de gezondheod dus nog minder ziektekosten.

Lege plekken zien er weer verzorgder uit.de gemeentes zelf hebben al compost en zaden is ook niet dat je failliet van gaat.en kijk hier(dit forum) al wat een ruil gebeuren kan doen...

Soms zouden sommige dingen zo makkelijk kunnen

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:
  • Auteur

Ook vraag ik mij af waarom zelf moestuinieren niet wordt gestimuleerd bij mensen met flink wat minder.

Als je in een flat woont heb je wel minder ruimte maar kijk hier op het forum hoe creatief het kan en zelf werk ik veel met afval spullen voor potten ed dus kost dat weer niks.

Maar vele hebben een klein tuintje dus mogelijkheden.

Geef die mensen eens wat zaad en aarde en een uitleg (bedoel ik de gemeentes die sociale dienst ed uitkeren )

Ze hebben geen werk dus juist tijd om voor hun eigen verse groentes te werken in hun eigen tuin.

Hierdoor komen ze buiten en buitenlucht doet wonderen en durf ook nog te beweren dat dit helpt depressies tegen te gaan.

moet je nu maken

Geplaatst:

Ha, ha, ha.... Red... de werklozen op een flatje kunnen ook wel zelfstandig een tuin vinden en weten ook het Moestuinforum wel te vinden hoor... Het zijn geen geestelijk gehandicapten....

Maar je idee is OK. Al denk ik dat je het mensen niet te makkelijk moet maken. Iedereen moet zijn eigen moeite doen voor de dingen die hij/zij belangrijk vindt.

Twee jaar geleden heb ik plantjes* gekweekt voor de mensen van de Voedselbank... en daar bleek flink wat animo voor. Ik deed dat om mensen op een idee te brengen, en als het idee aanslaat dan vinden mensen hun eigen weg wel. Met de Lidl en Aldi prijzen kan iedereen momenteel zaaien en oogsten voor een prikkie.

*Sla met een paar miniblaadjes, paprika zaailingen, tomaten enz. Ik deed dwerg tomaten voor in de vensterbank of voorop balkon, zodat iedereen mee kon doen.

Geplaatst:

Ik vind het idee heel nobel, maar ik zou liever zien dat het systeem veranderde. Er is genoeg voedsel in de wereld om iedere mensenmaag te vullen, alleen we houden bewust de armoede en de honger in stand, een van de bijverschijnselen van het onvolprezen kapitalistische systeem.

Tuinieren is inderdaad ontspannend. Tuiniers en mensen van de praktijk weten dat al jaren uit ervaring. De wetenschap hobbelt erachteraan met bewijzen; er zit een stofje in de grond dat vrijkomt bij tuinieren, waar je vrolijk van wordt. Echter mensen tegen wil en dank aan het tuinieren zetten schiet m. i. niet op, je moet er wel iets mee hebben anders lukt het niet echt lijkt me; het moet wel je hobby zijn.

Geplaatst:

jaren geleden kon een bijstandstrekker hier gratis een tuin krijgen kostte alleen 25 gulden voor zaad incl. aardappels..........dus wel in de vorige eeuw!

ik vind ook dat je mensen met een bijstandsuitkering/voedselbankafnemers zou moeten stimuleren/verplichten dat te doen!!! 50plussers daargelaten

werk is moeilijk/zo niet te vinden en zo voorziet men toch gedeeltelijk het eigen voedsel,het is gezond!, leerzaam, men komt onder de mensen en door een aantal tuinen voor voedselbanken te draaien zou niet meer dan normaal te zijn.

hier leveren moestuinverenigingen idd aan de voedselbank, ook in de nop.

zou beter werken dan al die dure re-integratietajecten die ze verzinnen en die geen goede vooruitzichten bieden!

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:
  • Auteur

@huub hier heb je helemaal gelijk in.

Maar tegen de massa kun je niet (zo snel) op en dit krijg je niet (ao snel) veranderd.

Al moet daar inderdaad ook veel aandacht aan gegeven worden.

Wat men wel kan en snel per persoon is bij jezelf een verandering te brengen en dit kun je doorgeven ,andere wakker er van te maken dmv via die voedselbanken bv een zakje zaad toe te voegen met beschrijvingen.

of via adressen van bv dit forum En tuurlijk men moet het leuk vinden.

Maar vele mensen zijn zover van de natuur af komen te staan dat het vergeten is.

En nee jasmin ze zijn zeker niet geestelijk gehadicapt of iets dat er op wijst niet in orde te zijn ,in tegendeel.

Maar net als internet is voor de ene een makkie en de ander een doolhof.

Als je bv kijk hoe besmettelijk het is, sinds ik hier ben en net een klein moestuintje wilde beginnen maar nu via andere hier zo enthousiast ben geworden dat ik veel meer ben gaan doen.

En het moet ook niet verplicht zijn dat men die stukken gemeente grond gaan verbouwen ,maar ik denk als dit aangeboden word er vele hierop zouden reageren en liever bezig zijn als thuis te zitten omdat ze geen werk hebben.

En positiever in het leven staan bevorderd alles en heeft de maatschappij dus ook baat bij.

moet je nu maken

Geplaatst:

Ben het er volledig mee eens, er is zat ruimte om véél meer voedsel te verbouwen! Ok, wij hier hebben simpel praten: Wij vinden het leuk en kunnen het redelijk tot goed. Iemand die het nog nooit gedaan heeft zal wellicht veel obstakels bedenken. En veel zullen het niet leuk vinden, maarja, een beetje inzet tonen lijkt mij wel op z'n plaats. Dan doe je maar iets wat je minder leuk vindt... Je moet toch iets te eten hebben? Puur een luxe probleem denk ik dan weer.. Ok, voor mensen die het niet kunnen is het een ander verhaal.

En inzet. dat is voor sommigen erg lastig idd... Laatst op het NOS journaal iemand.. Die werd moe van het soliciteren, maar ging er toch maar mee door. Want van stil zitten wordt je zo lui was zijn belangrijkste argument. Het eerste wat ik dacht: Oh, moet je stil zitten dan?? Vrijwilligers werk enz.?

En Jasmin.. Dat idee van plantjes weg geven, slim!

Zou pas super zijn als er dan ook een gemeente is die het stimuleert door zéér goedkoop / gratis grond aan te bieden + kweek info te verschaffen! Dan groeien we wellicht zo die problemen uit ! Maarja, of het ooit zo ver komt? Zijn zat mensen met creatieve ideetjes, maar ook altijd te veel mensen die ideetjes tegen houden.

En Huub.. Genoeg eten.. Tsjaa, Je ziet het de afgelopen tijd weer hoe de bedrijven/rijkere laag van de bevolking met voedsel omgaat.. Hoeveel eten zal er ondertussen al vernietigd zijn i.v.m. kleine beetjes paardenvlees wat geen eens schadelijk is?

Geplaatst:

Ben hier vaak te vinden op een centrum waar veel mensen komen die niks te makken hebben.

Ik heb al vaak verse groente meegenomen uit mijn tuin, een enkeling wil het wel maar de meesten zien tegen het wassen en snijden aan.

Bij het centrum is ook een moestuin en daar kunnen ze van alles krijgen haast niemand maakt er gebruik van.

Inderdaad worden mensen lui van niks doen en hebben ze zelfs als ze van de voedselbank dozen met allerlei goede producten krijgen van alles te zeuren.

Ik ben wel een beetje klaar met de meeste "zielige', mensen...

Misschien is het in grote steden anders dat weet ik niet.

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Geplaatst:

Mensen met een uitkering zijn geen ander mensenras, of waar je even betuttelend overheen kan walsen. Gewoon mensen zoals jij en ik.

Sterker nog, ik heb zelf ook een uitkering, en ik kan best de huur van een moestuin betalen, en ook zaad. Kwestie van prioriteiten stellen.

En het is net zoals Huub zegt: het moet wel je ding zijn. Ieder mens is anders en heeft andere capaciteiten. Iemand die geen gevoel voor planten heeft... moet je dat ook niet opdringen.

Er zijn ook heel veel uiteenlopende redenen waarom iemand in een uitkering zit. Het onderhouden van een tuin vraagt vrij veel: fysiek, qua tijd, liefde voor de natuur, constante zorg en aandacht... dat moet je niet onderschatten als je roept dat alle uitkeringstrekkers maar de tuin in moeten. Tegenwoordig worden alle werkbare uitkeringsmensen allang aan het werk gezet in allerlei projecten, met titels als 'Direct aan de Slag' enzo. Dus degenen die overblijven kunnen het lichamelijk of geestelijk niet trekken om in zo'n regelmatig arbeidsproces mee te draaien.

Echter, als het WEL je ding is, dan krijg je er ook veel voor terug. Niet alleen de oogst, want ik betwijfel of je wel echte 'winst' maakt met zelf tuinieren (als je een tuin moet huren dan), maar de kick van het bezig zijn in en met de natuur. En dat je alles biologisch hebt... want als je gaat omrekenen naar boodschappen in de biowinkel, dan haal je wel degelijk je winst uit zelf verbouwen.

Geplaatst:

De moestuin vereniging waar ik bij ben is ooit begonnen voor mensen met een uitkering of laag inkomen anders kwam je niet in aanmerking voor een stukje grond.

Maar op een gegeven moment was er geen interesse meer en zijn ze de stukjes aan andere gaan verhuren.

Geplaatst:

Ik wil hier toch even op reageren. Ik ben voor een jaar of 7 geleden afhankelijk geweest van de voedselbank en van dozen met goede spullen, of enige vorm van vers was absoluut geen enkele sprake. Stel je voor, blikken die 3 JAAR over datum waren, 12 flessen slasaus, nog die dag houdbaar of 90 toetjes van 1 dag houdbaar. Als het een goede week was kreeg ik 2 broden mee en een of halal product. Ik zou enorm blij geweest zijn met plantjes of verse spullen want met minder als €20 pw om met 5 mensen van te eten was dat echt nodig. En neen ik had/heb geen schulden of een duur huis, maar gewoon een erg vervelende ex man zullen we maar netjes zeggen.

Ik geniet elke dag van mijn tuin, van het al in Januari beginnen met dingen uit te zaaien, bij de eerste zonnestralen kriebelt het, maar dat is voor MIJ, dat wil niet zeggen dat van elke uitkeringsgerechtigde of persoon die van de voedselbank afhankelijk is een moestuinder gemaakt kan worden.

To each their own, kijk in je omgeving of er mensen zijn die je kan helpen of entouchiast kan maken. Op die manier draag je ook je steentje bij en kan je een eventueel overschot verdelen.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:
  • Auteur

@ prettig gestoord,

Dit is juist hoe ik het bedoelde ook oa.

Jammer dat ik je toen niet kon had je er graag mee geholpen.

En wat fijn dat je het nu wel heb kunnen realiseren.

Voedselbank doen hun best maar ook afhankelijk van giften dus alles is meegenomen.

In mijn omgeving nog niemand ontmoet die het nodig is, maar kom ik het tegen zal ik het niet laten om te helpen.

Dit is mijn 1e jaar dat ik start met moestuiniren ,als ik me draai erin heb gevonden ga ik zeker kijken wat ik kan doen voor oa de voedselbank.

Al zijn het maar wat zaadjes voor diegene die het willen

moet je nu maken

Geplaatst:

Hier in de buurt, in Hoogeveen, komt in het centrum een grote moestuin voor en door mensen die onder de minimumgrens moeten leven. Uiteraard met veel hulp en begeleiding. Ik vind het een prachtig idee!

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

De voedselbanken kunnen deels gewoon weg. Ik eet het hele jaar door van mijn tuin van 200 m². Alle mensen met een bijstand zouden in een gemeentelijke tuin een aantal uren verplicht moeten helpen is mijn mening. Vormden werk krijgen ze verse producten. In sommige steden gaat het al zo.

Iedereen naar zijn kunnen natuurlijk, dat wel en begeleiders die de mensen het een en ander bij brengen.

De voedselbank heb je dan nodig voor brood en waspoeder en vlees maar al je aardappelen en groente en deels fruit kan je zelf telen.

In Vlissingen verplichten ze bijstandsmensen gewoon te werken in het werkbedrijf dat kan zijn papiertjes prikken of montage werk of sneeuwruimen, maar ook schoonmaken in overheidsgebouwen en werken in het stadhuis om zo bezig te blijven.

Niemand zit vrijwillig in de bijstand natuurlijk maar je kan wel meehelpen in de maatschappij op de een of andere manier en dat kom ik helaas te weinig tegen.

Geplaatst:
  • Auteur

ik denk dat vele graag zouden willen in hun eigen tuin verbouwen ,maar de kennis ontbreekt en het gewoon vergeten.

Kinderen weten bijna niet meer dat melk van de koe komt (niet alle kinderen maar wel genoeg)

Als ik naar mezelf kijk had ik veel langer een moestuin kunnen hebben.

Hiervoor had een gewoon een tuintje en nooit bij nagedacht dat dit ook op kleinere oppervlaktes kon.

Nu pas sinds ik ruimte heb is het idee van moestuinieren ontstaan en meer uit nood omdat de groentes hier duur zijn en weinig goedkope 2e klas groente hallen zijn die ik in het westen wel had voor mijn dieren,nu ik nog meer dieren heb is dit idee pas ontstaan als 1e bestemt als groenvoer voor mijn dieren.

Maarja uiteindelijk besmet en wil er zelf ook van eten. en vind het nog waanzinnig om te doen ook.

Dus ik denk dat het aanwakkere ook een rol mee speelt.

Ik vind het een mooi initatief van de gemeentes dat ze dat doen zo ind hoeft de voedsel banken niet voor groentes en fruit te zorgen en hebben mensen met minder toch vers en vitamines en buitenlucht blijft wonderen doen.

Wat ik me ook afvraag en eigenlijk nooit meer ziet is aardappels lezen.

Vroeger zag je hele families op de landen van de boer de laatste aardappelen eruit halen die machinaal niet eruit zijn gekomen.

Vele kilo's worden er nog afgehaald.

Maar eigenlijk zie ik dat nooit meer. zijn die machines zo goed geworden dat ze er alles afhalen of is de mens het vergeten of geen behoefte aan?

Moet je kijken hoeveel mensen er van zouden kunnen eten..

En de boer heeft een schoner veld..

moet je nu maken

Geplaatst:

Niemand zit vrijwillig in de bijstand natuurlijk maar je kan wel meehelpen in de maatschappij op de een of andere manier en dat kom ik helaas te weinig tegen.

Sorry Zeeuw, maar dit is toch echt wel wat te kort door de bocht.

Je kunt niet zomaar stellen dat iedereen die in de bijstand zit, wel mee kan helpen in de maatschappij. Ik ken verschillende mensen die dat écht niet kunnen of konden door allerlei nare privé-omstandigheden; ziekte, psychische problemen, kinderen met wie het niet zo goed gaat en die veel aandacht nodige hebben, en dat terwijl moeder zelf ook niet fit is. Niet iedereen die in de bijstand zit is goed gezond! Sommige mensen hebben al moeite genoeg om hun kop boven water te houden, als ze dan ook nog eens verplicht worden tot allerlei activiteiten zouden ze wel eens kunnen verzuipen. Het zijn vaak kwetsbare mensen die je niet moet dwingen tot dingen.

En natuurlijk zijn er ook mensen met een uitkering die best wel wat zouden kunnen doen, maar je kunt niet zomaar stellen dat IEDEREEN die een uitkering heeft, dat kan.

Geplaatst:

Bio-fee dat ben ik helemaal met je eens.

Het probleem is en blijft dat een handvol slechten, lees fraudeurs in de bijstand, diegenen die er buiten hun schuld inzitten een slechte naam geven van die willen niet werken. In heel veel gevallen complete onzin.

Maar opmerkingen kunnen wel als kwetsend ervaren worden zoals zeeuw die maakt, erg kort door de bocht.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Hmm..denk dat dit een discussie gaat worden welke niet op een moestuinforum thuis hoort?

Teveel mensen met verschillende meningen en ervaringen.

Het lijkt goed te zijn dat er voedselbanken zijn, maar het is eigenlijk gewoon schandalig dat het nodig is in dit land. Lijkt mij beter om de uitkeringen wat te verhogen.

Geplaatst:

Ik kwets niemand denk ik mijn stuk staat dat iedereen naar kunnen iets voor de maatschappij moet doen.

Lees even het eerste stukje van wat ik schreef.

Zoals ik al schreef dat kan in een moestuin zijn maar ook bij de gemeente. Vlissingen verplicht mensen in de bijstand te werken, als je geld ontvang van de overheid mag daar een prestatie voor worden verwacht. Werk je niet mee in Vlissingen dan wordt je gekort, en zie daar het werkt mensen gaan weer op zoek naar werk omdat ze niet voor een stuiver bij de gemeente willen werken.

Iets doen voor de maatschappij kan natuurlijk ook vrijwilligers werk zijn of zorgen voor je zieke ouders etc.

We moeten af van het stempel mensen in de bijstand zijn zielig.

Ik zelf zit in de wao al tien jaar ben ik zielig nee ik heb een beperking maar met de ze beperking kan ik nog wel wat aan werk doen en dat doe ik ook en ook vrijwilligerswerk.

Bij een wao keuring zeggen ze zelfs ook al ben je 100% afgekeurd dan wilt dat niet zeggen dat je niet iets kan betekenen voor de maatschappij of niet iets van werk kan doen. Veel mensen in de wao (ja daar zitten ook profiteurs) zijn er lichamelijk slechter aan toe dan bijstands mensen dus is mijn mening dat bijstands mensen ook mee moeten helpen zeker in de crisis tijd.

Ik weet dat dit hierboven nogal rechts klinkt zo is het niet bedoelt.

De voedselbank kan naar mijn mening gewoon inkrimpen als mensen bv mee werken aan voedsel verbouw projecten maar linkse partijen zeker de sp houden de bijstandsmensen liever in de bijstand lijkt het wel.

De uitkeringen verhogen zou ik toe juichen voor bepaalde tijd. Mensen komen niet zomaar in de bijstand je zou kunnen denken aan bv een jaar extra verhoging. Mensen moeten de tijd krijgen om werk te kunnen zoeken en hun huis niet te moeten verkopen. Maar het gevaar is dat als de uitkeringen dicht bij een normaal loon in de buurt komen dat er weer veel profiteurs ontstaan.

Geplaatst:

Zeeuw,

Ik kwets niemand denk ik mijn stuk staat dat iedereen naar kunnen iets voor de maatschappij moet doen.

Lees even het eerste stukje van wat ik schreef.

Je kwetst wel mensen.

Iedereen moet naar kunnen iets doen zeg je, maar dat is nou net het probleem. Want wie beoordeelt wat iemand nog kan? Het UWV, de instantie die ervoor bedoeld is mensen op hun arbeids(on)geschiktheid te beoordelen, bakt er in elk geval helemaal niks van en ik geloof niet dat de gemeente (die de bijstand moet beoordelen) dat beter zal doen.

Zelf zit ik al bijna 15 jaar in de WAO en een paar jaar geleden ben ik daarnaast een eigen bedrijfje begonnen, in een poging ooit uit die WAO te komen. Helaas laat mijn gezondheid het niet toe om mijn bedrijfje rendabel te maken; toch hou ik het aan want ik vind het fijn om iets te doen, ook al is het maar een paar uurtjes per maand. Welke ik gelukkig volledig zelf kan indelen.

Maar de jaren daarvoor kon ik echt NIKS doen, zelfs niet die paar uurtjes fijn werk dat mijn bedrijfje me nu biedt. Toch had het UWV op gegeven moment besloten dat ik 100% arbeidsgeschikt was en werd ik uit de WAO geknikkerd, de WW in. Ik moest dus solliciteren. Weet je wel hoe afschuwelijk ik me voelde toen ik moest aan solliteren naar banen waarvan ik bij voorbaat al wist dat ik ze helemaal niet aankon? Uiteindelijk (na 3 jaar ellende in de WW) heb ik een herkeuring aangevraagd en kwam ik bij een arbeidsdeskundige die nog wel enig verstand in z'n donder had, en die me tegen het advies van de keuringsarts in, toch weer volledig afkeurde. Omdat hij wél zag dat het echt niet ging. Ik besef me dat ik hiermee vreselijk veel geluk heb gehad, want ik ken meer verschillende mensen waarvan ik heel zeker weet dat ze echt goed ziek zijn, en die toch gewoon goedgekeurd worden en geen enkele vorm van hulp ontvangen.

Als ik verplicht zou worden om aan dergelijke projecten deel te nemen, dan zou mijn gezondheid alleen nog maar verder verslechteren.

En ja, er zijn vast wel mensen voor wie het wél goed zou zijn om aan een dergelijk project mee te moeten werken. Maar dat gaat dan wel ten koste van de zwakkeren in de samenleving... Wat mij betreft, is die prijs veel te hoog.

Geplaatst:

Ik denk dat het juist wel goed is om dit soort zaken aan te durven op een forum.

Mocht ik mensen gekwetst hebben daar mijn excuses voor, ik weet dat ik nogal hard en nors schrijf.

Maar wat ik beschreef is gewoon mijn mening en die moeten kunnen op een forum, ik heb niks op de man gespeeld en ben niet over grenzen heen gegaan van fatsoen.

Je moet niet bang zijn om dingen aan te kaarten zoveel mensen zoveel meningen.

Wat Bio-fee beschrijft snap ik helemaal voor driekwart zou het mijn verhaal kunnen zijn. Er zijn mensen die tijdelijk niks kunnen bijdragen aan de maatschappij en dat moet ook bekeken worden natuurlijk.

Natuurlijk kunnen we de discussie sluiten maar je kan hem ook voeren op de inhoudt en daar is niks mis mee. Wie weet komen er nog mooie oplossingen uit waar de plaatselijke of landelijke politiek wat mee kan.

Geplaatst:

Jammer als de discussie gestopt moet worden.

Wat mij betreft ook niet nodig; zoals Zeeuw ook aangeeft is het toch allemaal fatsoenlijk gebleven en niet op de man gespeeld.

Zeeuw, van mij mag je dan ook best een andere mening hebben en ik ergens snap ik je standpunt ook wel, ik ben het er alleen tóch niet mee eens omdat ik denk dat met een dergelijk plan teveel kwetsbare mensen té hard gepakt zouden kunnen worden.

Geplaatst:
De voedselbanken kunnen deels gewoon weg. Ik eet het hele jaar door van mijn tuin van 200 m². Alle mensen met een bijstand zouden in een gemeentelijke tuin een aantal uren verplicht moeten helpen is mijn mening. Vormden werk krijgen ze verse producten.

...

Het grootste deel zou zich kunnen inzetten ja, wat waarschijnlijk nu niet gebeurd. Maar er is en blijft ook nog altijd een deel wat dit niet kan. Die hebben alle hulp wel hard nodig Ken via Marktplaats iemand die zelf niet kan lopen en bukken etc, en permanent pijn heeft in z'n rug. Permanent. Daarnaast is z'n vrouw ook zo ongeveer het zelfde verhaal maar dan met andere klachten, die kan ook echt niks. En dan hebben ze nog wel een zoon van 15 die het nodige geld kost... Er blijft altijd nog een groep die het echt niet kan.

Maar goed, de groep die het wel kan... Die zou je wel eens kunnen verplichten en anders gewoon geen hulp geven.

Tenslotte moeten de mensen die het goed voor elkaar hebben ook hard werken voor hun geld... Waarom zouden andere groepen dat niet moeten? Omdat ze zielig zijn? Tsja, geluk en geen geluk.. Soms is het leven zwaar: maar dan mag je zelf ook wel maximale inzet tonen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.