Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wisselteelt met 6 vakken invullen

kael

Recommended Posts

Dit jaar wil ik mijn beginners moestuin volledig herrinrichten tot 6 vakken van 4x1,2m.

Ik dacht van een standaard wisselteelt schema te gebruiken met deze 6 families, die elke jaar doorschuiven van links naar rechts:

1.Wortel, 2.Vrucht, 3.Blad, 4.Kool, 5.Peul, 6.Aardappel.

Ik heb reeds heel wat opzoek werk verricht, ook in de groente en tuin enc. maar praktijk is nog wat anders.

Wie kan mijn een goede invulling geven van die 6 vakken om te starten? Liefts met optimaal gebruik met een voor of nateelt. Ik heb ook een serre 3,5x4m ter beschikking (tomaat, komkommer, paprika...). Het is een zangrond op een redelijk goed beschutte plek met ook wat bessenstruiken en laagstammig fruit in de buurt.

Ik dacht aan vak (VT=voorteelt, HT=hoofdteelt):

1: VT: plant ui of sjalot, HT; wortelen, pastinaak

2: VT: slasoorten HT: Aubergine, pompoen, courgette

3: VT: sla,selder, warmoes,... HT:andijvie, groen/roodlof

4: VT: radijs, rucola, spinazie? HT brocoli spruiten en of andere kolen

5: VT: WAT? HT:bonen/erwten suikermais

6: VT: vroege aardappelen HT: winterprei

Klopt dit een beetje?

Zijn er nog plaatsen die lang leeg zullen blijven die beter kunnen opgevuld worden?

Andere groenten die er zeker bij moeten/kunnen om goede combinatie te maken?

Wat met bemesting? Mijn zes vakken zijn zo ingedeeld dat 2 4 en 6 veel mest vragen de andere weing of niks. Maar vak 4 bijv. kolen moeten veel mest hebben de voorteelt dan eerder weinig, wanneer is dan het goede moment om paardenmest te verspreiden?

Hallo Kael,

Mijn tuin is inmiddels vergelijkbaar met de jouwe. Ik heb zes vakken gemaakt, en het vak van de aardappel heb ik geskipt, en daar een vast vak van gemaakt: rabarber en aardbei.

De resterende vakken gaan rouleren, in vijf jaar. Ik heb ook alvast een schema gemaakt van de komende vijf jaar, zodat ik overzicht heb hoe alles gaat rouleren, en dat ik dit jaar al weet wat er volgend jaar in hetzelfde vak zal gaan staan.

Bij de bonen en erwten zijn de tuinboon en de peulen en doperwten de voorteelt, en als ze uit de grond gaan, komen er sperciebonen en pronkbonen achteraan, misschien wat mais in een blokje erbij. Op dat stuk komen volgend jaar de kolen, dus aan het einde van het seizoen zet ik de winterkolen alvast op die plek, mogen ze daar alvast overwinteren. Kunnen ze profiteren van de stikstof die de bonen en erwten hebben achtergelaten in de grond. Ik ga straks de wortels daarvan in de grond laten zitten, en de erwten en bonen langs de grond afsnijden.

Op het stuk van de paprika en tomaat doe ik straks als voorteelt spinazie of sla. Bij jou zou dat het stuk van de pompoenen zijn (eind mei pas planten).

Op het stuk van de kool heb ik zojuist als voorteelt wat radijs gezaaid, ik zie wel of het lukt, het was zaad voor extra vroege zaai. Bij kool als nateelt kan je ook denken aan paksoi, chinese kool, bladmosterd enzo. Houd goed in de gaten of je kolen hebt die straks gaan overwinteren... (spruit, palmkool, boerenkool, winterbloemkool), dat je die bij elkaar in de ruimte zet, niet verplicht, wel praktisch met straks winterklaar maken van je tuin.

Jouw schema ziet er niet gek uit. Jij wilt late andijvie zaaien, let op dat je zaad dat ook wil. Er zijn zoveel soorten andijvie, met verschillende zaaitijden.

Op het stuk van Wortel/Ui doe ik geen voorteelt, vind ik te ingewikkeld omdat de meeste gewassen veel tijd nodig hebben, maar zodra de uien klaar zijn in de zomer (en als het warm is) ben ik van plan er jute achter te zaaien (ja, het zaad van Jorieke dat vorig jaar niet gezaaid is, maar nu straks wel).

Sla kan overal wel tussendoor, dus misschien ga ik een stuk van mijn vak Blad toch maar gebruiken voor een extra courgette eventueel, dat moet ik al gaandeweg even bekijken.

O ja, ik heb ook nog een piepklein strookje waar ik straks witlof ga zaaien. Witlof wil geen bemesting, dus dat strookje houd ik helemaal bemestingsloos.

Bedankt Jasmin voor je reactie.

Waarom heb je het aardappelvak geschrapt? Wou het niet lukken?

Als voorteelt in het bonen/erwten vak heb ik toch meermaals gehoord om er geen erwt varianten te zaaien, maar bij jou lukt het wel?

Een enkele aanvulling op wat al is geschreven:

In het vak met bonen/erwten heb je m.i. geen voorteelt nodig. Nog heel even wachten op iets warmer weer en de tuinbonen of capucijners kunnen al de grond in. Als je voorzaait (binnen of koude bak) kun je nu al zaaien.

Ik zag dat je bonen en mais in hetzelfde vak hebt staan. Als je het nog spannender wilt maken kun je de'three sisters' proberen. Samenvatting van het idee:

• eerst mais zaaien;
  • als de mais groot genoeg is stokbonen zaaien, die klimt in de mais, dus geen gedoe met stokken;
  • daarna pompoen of courgette planten. het vele blad daarvan onderdrukt het onkruid.

Kortom iedereen helpt iedereen.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het nog nooit heb gedaan, maar komend jaar wil ik het eens proberen. Natuurlijk eist dit wel een zorgvuldige planning en tsja dat gaat hier in de tuin nogal eens mis......