Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zou ze zeker buiten zetten, kou zijn ze gewend hoewel ze natuurlijk dieper gaan zitten als het vriest.

En ja wormen niet laten ontsnappen is een kunst, waarschinlijk hen je fijnbenzinegaas of horregaas nodig om over de luchtgaatjes te plakken.

Mischien werkt stukje panty spul ook als je dat strak voor gaatje plakt.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Wat jij denk ik verkeerd doet is dat jouw wormenbak nog veel te steriel is voor je wormen. Wormen houden daar niet van hebben liever smurrie, daarnaast heb jij zo voedselresten,karton etc. toegevoegd, normaliter laat je die eerst een week of twee verteren voordat je je wormen toevoegd. De wormen kunnen deze resten nog niet 'eten' pas als dit verteerd is. Conclusie: te steriel en geen voeding -> de wormen gaan er van door. Het is de eerste dag(en) wel vaker een probleem, maar als je voeding optimaal is verteerd, blijven ze na 1 a 2 nachten terugzetten(of in de bak houden) wel in de bak. Oplossing: voeg als je hebt een flinke hand compost toe of desnoods wat tuinaarde, is je bak minder steriel en het belangrijkste ze hebben voedsel!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Panty heb ik niet maar iets vergelijkbaars kan ik in de stoffenmand misschien wel vinden. Een goed idee

Hans, ik had als voedsel wat spul uit de compostbak gehaald, het had al een weekje of 2 gelegen daar. Compost en tuinzand heb ik ook toegevoegd. Ook bladeren en gras dat al half verteerd was. Maar toch zit er wel wat in, het is natuurlijk een 'rare' mix, niet natuurlijk. Misschien moet het, ookal was alles al een beetje aan het verteren, toch een soort balans worden eerst. En dat is natuurlijk nog niet zo.

Ik blijf ze wel gewoon terug zetten, en laat het nu dan buiten staan. Ik realiseerde me niet dat ze liever kou hebben dan warmte, op internet las ik dat ze warmte willen. Maar als ik erover nadenk.. komen ze van nature gewoon van buiten natuurlijk, en ook uit de kou.

Ghaha, nieuwe hoop voor de wormen!

Geplaatst:

Dat je al (half) verteerd voedsel had toegevoegd had ik niet begrepen (stond niet bij je lijstje wat je toegevoegd had), ik denk dat het dan een kwestie is van nog 1 of 2 keer terugzetten en dan moeten ze wel een heel eind hun plekkie hebben gevonden. Hou je ons op de hoogte?

Geplaatst:

Volgens mij is het stapelen in laagjes ook belangrijk wat ik me herrinder van wormen kweken en deze niet verstoren,

dus bv aarde daarbovenop compost en daarbovenop de keukenafvalgroente, soort van woonlaag en eetlaag voor de wormen.

En dan vooral niet later een keer de boel husselen maar onderste lagen niet verstoren of dit nu was om dat wormen zich dan beter voelen of omdat je hun jonkies niet verstoord dat herrinder ik me niet.

Grootste probleem wat ik zie naast het ontsnappen is dat je juiste vochtigheid steeds blijft houden niet te vochtig niet te droog wat dat betreft denk ik dat grote bak voordeliger is want dan kunnen ze beetje kiezen uit verschillende vochtigheid dan kun je een kant wat vochtiger doen dan andere kant.

Mocht het nog flink gaan vriezen dan zou ik de bak nog wel in schuur of koele viorstvrijeplek zetten voor die tijd.

Geplaatst:

Maar misschien gooi ik ze, mocht het allemaal niet lukken, wel saai in de composthoop. Maar zover ben ik echt nog lang niet hoor!

Geplaatst:

Vorig jaar was ik halverwege mijn wormenbak maken gestopt... het plastic scheurde in tijdens het boren... het vullen had ik wel gedaan (weet niet eens meer in welke volgorde... beetje suf...) en daarna kon ik maar geen geschikte wormen vinden ... tuincentra afgeweest, rondgebeld naar dierenwinkels... Affijn... de inhoud is toch smurrie geworden... heb er gewoon niet meer naar omgekeken...

Uit mijn tuintje haalde ik echter heel veel rode wormen, uit de compost en mest. Die heb ik met kluiten meegenomen... weet ik tenminste dat ze niet zo'n stress hebben, en in elk geval een begin kapitaal aan eten hebben...

Vanochtend afgemaakt... ik had nl. ontdekt dat als je eerst voorboord met een dun boortje, je er gemakkelijk met een dikker boortje nogmaals doorheen kan... ditmaal absoluut zonder inscheuren...

dscn6568.jpg

dscn6571w.jpg

dscn6573.jpg

Zoals het er nu naar uitziet... gaat dit veel te langzaam... al moet ik het afwachten, maar ik heb meer afval dan dat ik er in kan doen...

Geplaatst:

Toch ziet het er goed uit Jasmin. Je hebt veldsla gegeten zo te zien

Doe jij het bak-in-bak en dan deksel erop? Of komt er nog zo'n bak overheen?

Die tip met die boortjes moet ik ook maar even onthouden. Opschrijven maar voor ik dat weer vergeet. Moet nog steeds een paar bakken bestellen bij m'n vriend die de Ikea bijna om de hoek heeft zitten, vergeleken bij mij dan...

Good things come in small packages

Geplaatst:

Op de binnenste zit een klemdeksel... de buitenste is wat te groot... ik kijk wel of ze echt gaan ontsnappen... in dat geval sluit ik de randjes af...

En die veldsla... helaas... ik was te langzaam met eten, en het begon al snotterig in het zakje te worden... toch nog wat dagen bewaard, omdat ik wist dat de wormenbak geïnstalleerd zou worden... hadden ze alvast wat snottie om mee te beginnen...

Geplaatst:

Mijn wormenontsapbak is ook af, ik heb gekozen voor 3 bakken opelkaar omdat Jasmin al klaagde dat haar bak zo vol zat] met afval van groente.

De ventilatie gaten heb ik afgedekt met benzinegaas en de kieren tussen de bakken heb ik stroken worteldoek tussen gepropt omdat de bakken iets

meegeven zit het goed vast/dicht, lijkt mij ontsnappings vrij.

Van de week gaan er 2 x halve kilo compostwormen in iederebak een halve kilo.

Maar wat ik eigenlijk wil weten is of iemand al wat percolaat in zijn onderstebak heeft ?

Geplaatst:

Ik heb vanochtend wat wormen toegevoegd (stuk of 50), heb alles eerst 3 weken laten rotten en een buffer wormen 'voedsel' opgebouwd. Nog niet zo makkelijk als ze thuis 3 - 4 dagen de schoongemaakte groente van vorig seizoen uit de vriezer op eten.

Nu eerst maar eens kijken of ze het naar hun zin hebben, dan voeg ik volgende week een grotere hoeveelheid toe.

Geplaatst:
Mijn wormenontsapbak is ook af, ik heb gekozen voor 3 bakken opelkaar omdat Jasmin al klaagde dat haar bak zo vol zat] met afval van groente.

De ventilatie gaten heb ik afgedekt met benzinegaas en de kieren tussen de bakken heb ik stroken worteldoek tussen gepropt omdat de bakken iets

meegeven zit het goed vast/dicht, lijkt mij ontsnappings vrij.

Van de week gaan er 2 x halve kilo compostwormen in iederebak een halve kilo.

Maar wat ik eigenlijk wil weten is of iemand al wat percolaat in zijn onderstebak heeft ?

Waarom in iedere bak wormen Hans? Waar laat je dan je nieuwe afval die eerst dient te verteren? Lijkt er op dat jij en Jasmin een beetje de werking van de wormenbak voorbij gaan, is ook niet iets waar je al je "afval" kwijt kan, zijn maar kleine beetjes die je kwijt kan. het gaat om het eindproduct in dit geval niet om 't kwijtraken van daar heb je een composthoop voor toch?

Geplaatst:

Ow ik sta net met alle kracht me kuikenafval in de wormenbak te persen

Omdat er weinig keukenafval ingaat kunnen er ook niet veel wormen in dus nog bak erbij dan kom je ongeveer op een kilo wormen verdeeld over 2 bakken want je hebt minimaal een kilo compostwormen wil je wat percolaat produktie hebben, volgens meerdere internet bronnen.

Ik geloof best dat ik de werking begrijp volgens mij kun je wel 10 bakken op elkaar zetten, en ja niet al het keukenafval gaat erin, veel mag ook niet of lijkt me zelf niks

aardappelschillen, koffieprut theezakjes gaan in de biobak en rest wat niet mag in de wormenbak op de composthoop.

Volgens mij hoeft nieuw afval niet eerst te verteren, daarvoor zit de onderlaag van stro/karton compost onderin daar wonen de wormen en daarbovenop komt het afval.

Geplaatst:

Tuurlijk kun je 10 bakken op elkaar zetten, maar ging er eigenlijk beetje van uit dat je/jullie dat niet willen, want is het nu niet zo dat als deze twee bakken geheel gecomposteerd zijn dat je dan er dus weer 2 bakken op moet zetten. Als je bak op gang is hoeft het nieuwe afval niet te verteren, dat gaat inderdaad vanzelf, maar op een gegeven moment is je bak klaar zeg maar, bak is vol en het is compost wat betekend dat je wormen eruit moeten: vanzelf laten kruipen is het makkelijkst, dus dan heb je een nieuwe bak nodig(of een voor een er uit halen, aan jou de keus) Het komt er in ieder geval op neer dat al je voeding gecomposteerd is en die beesten dus geen voeding meer hebben en wel gewoon moeten blijven eten. Nieuw afval kunnen ze niet eten, dus moet je toch ergens in een nieuwe bak verteerd afval vandaan toveren? Die onderlaag karton is trouwens tegen die tijd ook al geheel verteerd, dus zal je gewoon weer helemaal opnieuw een bak moeten opstarten zeg maar, waar je dus mee begint als die andere bak een 3/4 ongeveer vol zit.

Geplaatst:

O ja koffiedrab is het favoriete voedsel van de wormen, dus nooit meer in de biobak Hans, Foei!

Ook zeer bruikbaar op de composthoop net als theezakjes (zonder nietje).

Geplaatst: (aangepast)

Is koffiedrap uit pads ook goed.

Ik ben niet van pan om nog een bak erbij tezetten, als de bak vol en verteerd is dan kun je toch simpel een hand compost eruithalen en opnieuw voer bijstoppen.

Enkel waneer het werkt en ik heb nog niet genoeg percolaat dan zou ik nog een bak erbij overwegen maar dan alleen om nog een halve kilo compostwormen erbij te kunnen huisvesten en daarvoor de ruimte te hebben.

aangepast door Gast

Geplaatst:

dscn6325.jpg

en verder...

misschien was het een interessante discussie over die wormenbak en zo... maar ik ben zo lapzwanzig van het klussen in de tuin, dat ik het niet meer scherp kan lezen... nee, die koffie bewaar ik voor morgen, duik zo mijn bakkie in... het slaapbakkie...

Maar eh... over die wormen... voor mij is het personeel... ze moeten gewoon doorwerken... niks geen CAO of andere verwennerij... actie... en snel...

worms.jpg

Geplaatst:

Is koffiedrap uit pads ook goed.

Ik ben niet van pan om nog een bak erbij tezetten, als de bak vol en verteerd is dan kun je toch simpel een hand compost eruithalen en opnieuw voer bijstoppen.

Enkel waneer het werkt en ik heb nog niet genoeg percolaat dan zou ik nog een bak erbij overwegen maar dan alleen om nog een halve kilo compostwormen erbij te kunnen huisvesten en daarvoor de ruimte te hebben.

Als alles verteerd is en compost is dan halen die wormen er toch geen voeding meer uit en hebben ze niks te eten, de reden dat ze in zo'n wormenbak omhoog kruipen als alles verteerd is, is dat ze geen voedsel meer hebben en het nieuwe afval kunnen ze nog niet eten. Ik weet natuurlijk niet zeker of ze twee weken zonder voedsel kunnen(lees ook vocht), maar dat lijkt mij niet.

Geplaatst:

Je moet ook ze steeds blijven voeren met regelmaat met je keukenafval, ik zie niet wat je bedoeld maar ik ben van plan om in beide bakken steeds wat keukenafval te stoppen is dus altijd voer, en waneer de bakken propvol zitten haal ik er wat compost uit zodat er weer ruimte is om verder keukenafval erin te stoppen ik zie geen probleem eigenlijk.

Geplaatst:

Zodra je die compost eruit haalt, alles of een beetje, dan zitten die wormen overal, ga je ze dan 1 voor 1 uit de compost vissen? Ik denk dat 't wel een probleem is, maar goed er is maar 1 manier om daar achter te komen, ervaren!

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Hoe gaat ie bij jullie met de wormenbak? Ik heb vandaag de eerste percolaat 'geoogst' en even gekeken hoe de wormen het doen. Erg goed zo te zien, veel klein witte baby wormpjes.

Geplaatst:

Ik zal morgen even kijken zo'n bak vergeet je snel, best vlug dat je al dat percolaat hebt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...