Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Warmteminnende planten bij lage temperatuur zaaien?

Mamoes

Recommended Posts

Ik wil graag verschillende tomatenzaden, paprikazaden, aubergineszaden, courgettezaden en ananaskerzaden gaan zaaien. Het probleem zit hem in de temperatuur. Wij hebben thuis (bijna) nooit de verwarming aan (vaak 's avonds gewoon deken mee op de bank ). Het is dus zo'n 13,5 graad binnen. We hebben ook geen kastjes, routers, apparatuur dat warmte afgeeft. Ik vroeg mij dus af hoe ik mijn zaden ga laten kiemen.

Mijn schoonmoeder zei dat ik wel 1 vensterbankje van haar mag lenen in de bijkeuken (wel verwarming aan, maar ook niet heel warm ivm ook vloerwerwarming). Is dat voldoende voor die zaden?

Andere optie is mijn man heel lief aankijken en een propagator met dimmer vragen (trouwdag is bijna ). Ik heb de 64/50 op het oog. Kunnen al die verschillende zaden daar dan tegelijk in. Opzich heb ik niet hele grote hoeveelheden, maar ik vroeg me gewoon af of ze dezelfde temperatuur ongeveer behagen.

En daarna moeten ze vespeent worden. Is dan op de vensterbank voldoende om door te groeien? Eventueel ook bij mij thuis zonder verwarming? En daarna komen ze in mei, begin juni na afharden gewoon buiten in potten en bakken.

Heeeeeeeel graag advies (ik kom er niet meer uit )

Hey Mamoes!!

Ik dacht dat WIJ koud leefden, maar het kan nog kouder begrijp ik... ha, ha...

Als ik jou was zou ik je man verleiden en met zijn centen ervan door gaan om een propagator kopen... . Met het mooie weer dat er aan komt, heb je overdag genoeg warmte voor je plantjes, en volgens mij is 15 graden voor de nacht (het vriezen is voorbij) aceptabel voor veel warmteminnende planten als paprika enzo. Tenminste... hier kom ik ermee weg,

Nou, allebei niet eigenlijk. Het is er eigenlijk zo ingegroeid. Toen we hier net woonden hadden we wel normaal de verwarming aan. Maar voor mij is het snel te heet. Ik ben een erge drukte maker en ren heel de dag door het huis ! ' s avonds wil ik altijd heel graag onder ons donzen dekbed boeken lezen en die wordt dus altijd mee naar beneden gesleept. Alleen als dan de verwarming aan staat is het veeeeeeeel te heet en zo komt het dat de verwarming langzaamaan steeds minder aan is gezet. Als we visite krijgen gaat hij wel gewoon aan. Maar dan merk ik meteen dat wij dat net gewend zijn! Voordeel is inderdaad wel dat wij heel weinig gas verbruiken !

Gewoon proberen, zowel bij je schoonmoeder als thuis. Met de zon op de vensterbank is het al snel warm.

Na ontkiemen en verspenen is licht het belangrijkst. De lagere temperatuur is dan perfect. Zet je de plantjes te warm, met licht vanaf één kant dan is de kans groot dat ze te snel groeien (iel en slap).

ik zou hier thuis ook al willen beginnen, maar wij hebben ook het zelfde, bij ons bijna nooit verwarming aan alleen als er bezoek is, dus ook 12.5 graden ongeveer. en wat zou een ideale propagator zijn om te beginnen ???

Dat probleem ken ik. Ik heb het opgelost door het zaaigoed in een plastic minikasje (gewoon een plastic bakje met deksel waar bv. fruit in wordt verkocht gaat ook prima) boven de modem te zetten. Daardoor staat het zaaigoed op een vrijwel constante temperatuur van 27 graden.

En dat is de perfecte temperatuur voor paprika, peper en aubergine om te kiemen (tomaat kan met iets minder toe).

De andere die je noemt kiemen ook prima in de vensterbank in de zon.

Ze groeien allemaal prima in de vensterbank op het zuiden.

Mijn man was erg blij met de reacties !

We gaan het dan maar gewoon op de vensterbank proberen. Vanavond gaan we ze in de plastic kweekbakjes zetten in zaai en stekgrond.

Zouden jullie gewoon heel het bakje vol met zand doen en dan daarin zaaien en daarna verspenen. Of bijv. appart in plastic bekertjes zaaien, zodat ze niet zo snel verspeent hoeven te worden en daardoor langer in het kweekbakje kunnen staan?

Zouden jullie gewoon heel het bakje vol met zand doen en dan daarin zaaien en daarna verspenen. Of bijv. appart in plastic bekertjes zaaien, zodat ze niet zo snel verspeent hoeven te worden en daardoor langer in het kweekbakje kunnen staan?

Ik wacht nog met smacht op een antwoord

Als mijn tomaten en paprika's eenmaal uitgekomen zijn bij 23 graden mogen ze dan onder groeilamp gezet worden bij 17 graden of moeten ze nog warmer staan?

Ze staan bij mij op 18 graden en dat gaat goed: ze groeien langzaam, maar ontwikkelen wel een mooi wortelstelsel, dus ik verwacht dat ze zodra het warmer wordt bovengronds ook lekker gaan groeien.