Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zaden weken?

Berry

Recommended Posts

Paprika, pepers en tomaten week ik nooit voor, maar bonen wel.

Bonen help je er echt enorm mee.

Edit: Mijn ervaring is overigens dat bonen in niet voorgeweekte staat ook wel opkomen, maar je kunt het proces ermee versnellen en de slagingskans vergroten omdat de boon niet eerst hoeft te wachten in de grond tot zijn jasje wat verweekt is zodat ie uit kan komen.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

klopt de doperwten had ik wel geweekt en kwamen snel op.

En met de spercie en snijbonen geen erg in gehad en zo gepoot.

Duurde erg lang voor ik een groen puntje zag bij de spercie en snijbonen terwijl de erwten mega snel gingen.

Zo ook de paprika duurt lang (niet geweekt) pepers moet ik nog zaaien dus lees ik ff mee wat hier het advies van is.

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

ik week mijn erwten lang, tot ze ontkiemen, daarna gaan ze pas de grond in.

Ik week ze eerst geheel in water, na 24 uur zet ik ze weg als kiemgroente, in een bakje met een plastikje erop met een dun laagje water. Elke dag ververs ik het water tot ze kiemen.. dan dus in de aarde.

Dat had ik met tuinbonen gedaan, maar die gingen jammer genoeg schimmelen

Zelf heb ik het nog niet toegepast (kwam deze tip te laat tegen) maar de tannines in de thee maken de zaadjes wat zachter waardoor ze eventueel beter/sneller ontkiemen.

Een paar uurtjes in warme thee voorweken en dan óf in de aarde zaaien of op de Deno-methode laten kiemen.

Op deze pagina (halverwege) kan je een mooi filmpje daarover vinden:

http://www.peppersrus-forum.nl/viewtopic.php?f=97&t=1683&p=21091&hilit=thee#p21091

Aanstekelijk!

En al scheelt het een dag, of twee, drie dagen, het is wel de kick.

Maar zo'n peperfreak ben ik eerlijk gezegd niet, ik heb tijden dat ik denk: doe maar ff rustig aan met die

gewassen, beter voor de ingewanden...

Er zijn ook hele moeilijke kiemers onder de pepers, kan wel 3 weken of meer duren voordat er wat gebeurt... Wel fijn als je het die wat makkelijker kan maken eventueel.

Maar lijkt mij ook teveel gepruts... al die bakjes met thee (per soort een bekertje...) en dan ook nog uren van te voren de hele procedure gaan plannen. Das nix voor mij denk ik. Zou het eventueel in overweging nemen bij minder succesvolle kiemers.

Ik vind dat geprutst ook helemaal niks, heb het laatst geprobeerd, minimaal 12 uur moesten de zaden geweekt worden... maar ja dan de volgende dag kom ik er weer niet aan toe om ze in de grond te stoppen vanwege andere bezigheden waardoor ze dus vergeten worden..

Ik heb vorige week dus peultjes en erwten in de propagator gezaaid en de meesten zijn al ontkiemd, dus dan komt het wel goed denk ik..., wat jullie?

ik ga ze deze week in potjes overzetten en ze wat kouder wegzetten zodat ze niet gaan doorschieten.

Met die verwarmde propagator ben ik trouwens heel blij.... super ding!