Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Koude kas: grond of bakjes?

scubapat

Recommended Posts

Hallo moestuinders,

Ik heb recentelijk een koude kas gemaakt van 240 X 70 cm.

Voorlopig zaai ik alles nog voor in bakjes die ik dan in de koude kas plaats.

Welke zouden de voor- en nadelen zijn om grond (potgrond) in de koude kas te doen en daar rechtstreeks in te zaaien.

Graag jullie ervaringen.

koude-kas42691362586687.jpg

Scubapad,

In NL of B zou ik blijven zaaien in bakjes en niet in de grond in de bak. Voor veel (groente-)zaden is de bodemtemperatuur belangrijk. We gebruiken een koudebak of kas om het seizoen te kunnen vervroegen, dus eerder te kunnen zaaien als voor het betreffende gewas in onze contreien eigenlijk mogelijk is. Veel groente gewassen komen n.l. van oorsprong van gebieden rond de Middellandsezee. Kleine zaaibakjes zijn eerder op temperatuur dan de grond in je platte bak.

Bij je avatar staat woonomgeving "Corsica", woon je daar ? Zo ja, dan gelden voor bovenstaande uitleg misschien wat andere voorwaarden.

Ik zou je bak overigens wat aanpassen. Je hebt hem vrij hoog gemaakt en voor de wanden hout gebruikt en hij ligt ook vrij vlak. Je kunt hem beter het hoogte verschil tussen voor en achterkant wat groter maken en ook, ten minste, de voorkant ook van doorzichtig materiaal maken. Dan profiteren de planten die je erin opkweekt meer van het licht, hij is nu wat donker.

"Je kunt hem beter het hoogte verschil tussen voor en achterkant wat groter maken"

Eens met CorvK. Maar als je geen zin hebt om de bak te verbouwen dan kun je ook de voorkant (lees zuidkant) dieper ingraven, dan staat het geheel ook scheef.

"Je hebt hem vrij hoog gemaakt en voor de wanden hout gebruikt en hij ligt ook vrij vlak. Je kunt hem beter het hoogte verschil tussen voor en achterkant wat groter maken en ook, ten minste, de voorkant ook van doorzichtig materiaal maken. Dan profiteren de planten die je erin opkweekt meer van het licht, hij is nu wat donker."

Hoezo is de bak te hoog en te vlak? Zijn hier richtlijnen voor dan?

Waarom is dit niet gunstig?

Bedankt

@Berry. Vrij simpel , om de reden van het optimale licht ( = warmte ook ) opvangen.

Toch kan ik me voorstellen dat het voor Corsica nou juist iets anders ligt dan hier. Daar waar de zon echt een stuk hoger staat, en er meer warmte is ook.

Maar goed.

Misschien zelfs is er te beweren, dat daar helemaal geen koude bak nodig is ?? ( hoewel je ook op Corsica heel hoog kan zitten ( = koud ? ) . Ik weet niet ?

Dat maakt niet veel uit. Zijn ook 2 hele verschillende thema's. Een koude bak, heet een koude bak , omdat ie onverwarmd is. Door de weersinvloeden wat buiten te sluiten, warmt de bak onder invloed van licht meer op dan erbuiten. Dat is het principe. 's nachts echter zal de koude bak net zo koud zijn als buiten de bak. Vriest het 5gr. zal het ook 5gr vriezen in de bak. Dus wordt ie vaak afgedekt met rietmatten oid.

Een koude bak die wat verhoogd staat, werkt als een grote pot ( een hele grote pot dan wel ) en zal 'ietsje' meer opwarmen misschien. Maar ook net zo hard afkoelen 's nachts hoor.

Dan heb je nog broeibakken ook , maar dat gaat dit topic wel erg te buiten. We waren op Corsica geloof ik.

Dus ja. Schuinte van het glas t.o.v. de zonstand is van belang. en ook niet te hoge wanden. ivm lichtvang.

Belangrijk verder is dus dat een koude bak dus koud is. En as weekend bij vorst ook zal vriezen. Valt er een laag sneeuw op , dan weer minder ( prima isolatie en en en ... zo valt er zoooo veel over te zeggen. haha

Dank voor jullie reacties!

Toch even wat extra info:

- Op de foto is het wellicht niet duidelijk, maar het hoogteverschil tussen voor- en achterkant van de koude bak is 22 cm terwijl de bak "maar" 70 cm meet.

- In de bak heb ik witte isolatie aangebracht om warmte vast te houden en extra lichtreflectie.

- Hier in Corsica (wij wonen op een hoogte van 300 m) kan het soms behoorlijk fris zijn (af en toe lichte nachtvorst) maar zelfs in februari kan de zon al flink tekeer gaan. Zo moest ik enkele dagen geleden de koude kas behoorlijk verluchten om tropische temperaturen te voorkomen

- De koude bak lijkt wat hoog, maar dit laat mij de optie om deze half te vullen met grond, of om een dubbele bodem aan te brengen zodat de zaailingen in bakken dan hoger staan en dus ook meer licht vangen.

- Aangezien vele zaden geen lichtkiemers zijn, maar vooral temperatuur een rol speelt vond ik een hoge bak met de optie dubbele bodem interessanter.

- Zaterdag heb ik flink wat gezaaid, en vandaag (woensdag) stond de rucola al flink te piepen

Misschien zie ik het helemaal verkeerd, maar ik hoor graag jullie mening en/of tips.

Nog even aan toevoegen: waarom een koude bak in Corsica?

- Omdat ik ook hier tracht wat vroeger op het seizoen te beginnen.

- Soms staat hier behoorlijk wat wind, en vorig jaar stonden mijn zaailingen gewoon op het terras. Gevolg was dat ik soms tot 3 maal toe per dag lichtjes water moest nevelen om uitdroging te voorkomen. Nu, in de koude bak moet ik maar eens om de paar dagen wat water geven.

- Bij sterke zon kan ik eenvoudig een gaas over de koude bak leggen om de zon wat te temperen.

Kortom, ik zoek als hobbytuinder methodes om mijn plantjes met veel zorg en liefde groot te brengen. Het is tenslotte toch een heel erg leuke hobby niet?

Ik gebruik mijn koude bak als zaaibed, maar dan vooral in de zomer. Dus op de groentebedden staan dan nog groentes, het is dan vol, in de bak gaan dan de zaailingen voor de nateelt, pas na een week of 8 gaan die overgezet op de groentebedden waar dan inmiddels plaats is. Een tussenstation dus..

ook kan je er best al vroeg sla enzo in zaaien in het voorjaar..