wilma2 Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 beste mensen.ik heb een zoete ermgaard appel gekocht, aangeprijst als zelfbestuivend. maar ben er inmiddels achter dat het zelfbestuivende niet erg goed zal gaan.gezocht welke appel ik zou moeten hebben voor bestuiver kom ik de cox orange tegen. nu heb ik ( 60 km verder in mijn boomgaardje ) wel een cox staan maar denkelijk zullen de bijtjes niet zo ver voor mij willen vliegen nu dacht ik een tak van de cox op de ermgaard te enten maar heb dat nooit eerder gedaan en weet ook niet wat de uitwerking zal zijn van zo,n operatie. waar zou de ent moeten komen. aan een onderste gesteltak of zo?en als de ent zou aanslaan, hoe groeit hij, neemt hij, later, een klein deel van de boom in beslag ofwat moet ik mij daar bij voorstellenhet gaat dus hoofzakelijk om een bestuiver te krijgen.welke expert weet hier raad o ja ik heb dus geen ruimte meer over om nog een fruitboom te plaatsengroetjes Wilma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 (edited) Hmm, een bestuiver zoeken kan..... Maar, Wanneer heb je die boom gekocht? Als hij echt aangeprijst is als zelfbestuivend, en hij is dit niet.. Het lijkt mij dat je dan gewoon het recht hebt om die boom terug te brengen en je geld terug te krijgen. Artikel 17, lid 2 BW7: Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien. Dus dan zou het betekenen dat de verkoper niet aan de overeenkomst (het kopen) heeft voldaan. Hij levert een boom die zichzelf zou moeten bestuiven, terwijl die eigenschap ontbreekt. Ik zelf denk dus dat je het volledige recht hebt om je boompje terug te brengen Als je dat wilt natuurlijk. Hadden toevallig de afgelopen week dit soort onderwerpen in de lessen @ school Edited March 10, 2013 by Guest Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 ff googel: 'De Malus domestica ‘Zoete Ermgaard’ was vooral vroeger een populair ras voor zoete appelen vanwege de mooie kleur (lichtgroen tot rood) en goede houdbaarheid tot in februari. Deze appelboom heeft helaas last van beurtjaren waardoor er in bepaalde jaren een beduidend lagere oogst wordt behaald. Het is een zelfbestuivend ras en heeft daarom geen andere bomen nodig voor een goede opbrengst. Bron: Tuinieren punt nl Juridisch geen poot om op te staan,... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 (edited) Wie weet dat daar dan ook de fout zit bij de verkoper, want er zijn véél sites die over niet zelfbestuivend praten, dus wellicht is er verwarring door andere sites die zeggen van wel? Kleine selectie: http://www.fruitbomen.net/appelboom/zoete-ermgaard/http://www.tuincentrumpeer.nl/vruchtbomen.htmlhttp://www.kwekerijdekoekoek.nl/assortiment/fruitbomen/appelboom/10305-malus-domestica-%27zoete-ermgaard%27.htmlhttp://www.tuinplant.nl/zoete-ermgaard-appel-16 Edited March 10, 2013 by Guest Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Eindeloze discussie welles/nietes zul je als koper eerst moeten bewijzen en testen of hij idd niet zelfbestuivend is Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Het helpt wilma2 natuurlijk het beste om, zou ze hier uberhaupt werk van willen maken, eerst te kijken of de beschrijving hedendaags bij deze keweker/verkoper nog steeds stelt dat de boom zelfbestuivend is waar deze dat - nu na een paar jaar? - duidelijk niet is. Dat moet helaas dan ook weer onomstotelijk bewezen worden en dat lijkt me zonde van tijd. Verder heeft ze zo te zien al een oplossing bedacht, namelijk de vraag hoe wat en waar wb enten van een andere soort op de niet-zelfbestuivende-fruitboom. k hoop dat je eruit komt wilma, ik kan je geen antwoord geven op de ent-vraag, heb geen verstand van bomen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Wilma2. Je hebt het boompje bij Intratuin gekocht ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Wou geen discussie creëren hoor, post alleen maar die info om te helpen.. Wie weet is terug brengen een optie waar nog niet aan gedacht was.@Persica: het bewijzen.. Stel een boom gaat dood: in de eerste 6 maanden moet de verkoper bewijzen dat het de koper z'n schuld is, na die 6 maanden moet de koper bewijzen dat het de verkoper z'n schuld is. En zat grote bedrijven hebben sowieso min of meer als regel: geef de klant altijd gelijk.(die 15 euro minder winst is minder schadelijk dan een boze klant..) Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Wanneer is een appelboom zelfbestuivend, is dat als hij uit zichzelf 1/10/100 appels geeft? Allemaal heel moeilijk. De conclusie die je altijd kunt trekken, is dat het waarschijnlijk géén makkelijke zelfbestuiver is, anders had die overal als zelfbestuivend vermeld gestaan. Etiketten moet je niet teveel geloven, want op de meeste standaardetiketten van appelbomen staat dat hij zelfbestuivend is: ondanks het ras. Een beetje jammer, maar wel waar. Ik weet wel dat er vaak ergens in de buurt een appelboompje staat, zonder dat je het door hebt. Dus je kunt het altijd gewoon proberen met deze boom, en als er later geen appels komen de bestuiving oplossen. Óf een tak van een ander ras erop enten, maar dat is een stuk minder makkelijk. Een andere optie die ik hier gek genoeg ook vaak hoor is die hele aardige buurvrouw een appelboompje geven. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 en een variant daarop is nog een andere optie : een wild appeltje in de buurt zetten op openbare grond ( ff een leuk plekje zoeken, gewoon in het plantsoen wat niet elk jaar kaal gemaakt wordt ) Dingen kosten 15,- en je bent verzekerd van een bestuiver. Maar mocht je m bij Intratuin gekocht hebben ( ik zag gisteren die Ermgard staan toevallig ( en als zelfbestuiver benoemd )), kan je hem best terugbrengen, netjes terug opgepot.Kijk eerst eens goed rond welke appel je wél wilt; je weet nu welke soortjes ze daar aanbieden. Ga dan terug en vraag om een ruil. Volgende x misschien van te vóren bekijken welke boom je wilt ? ( ps: ik word óók erg hebberig van al dat ( schijnbare ) moois wat je allemaal kunt krijgen hoor ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 @ Bit, een Wildplasser hadden we al maar nu nog een Wildplanter ?...mag vlgns mij ook nie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilma2 Posted March 10, 2013 Author Share Posted March 10, 2013 ten eerste. bedankt allemaal voor jullie reakties.het boompje is hier bij een plaatselijk tuinbedrijf gekocht. er is daar geen rekening meer van te overleggen. geen garantie dus. Maar mijn bedoeling is ook niet hem terug te brengen want ik heb deze speciaal gekocht omdat het een werkelijk zoete appel is en daar is mijn ega een grote liefhebber van.Zoals bit dus opmerkte, niet bij de Intratuin vandaan. Dennis, fijn dat je op recht gebied zoveel werk wilde doen maar is niet nodig.Zoals Persia ook al aangaf, hij moet zich zelf kunnen bestuiven.Dat zal ik dus moeten afwachten. Hij staat pas een half jaar bij mij dus heb ik nog geen bloemen gezien. Inderdaad staat er HEMELSBREED op cirka 100 mtr een wilde appelboom, welk soort weet ik niet. misschien een optie om er een tak van af te halen en tussen mijn appelboom te steken zodra er bloei is van beide.Mocht er niet geent kunnen worden zal ik het met de soorten die ik wel heb moeten doen, nl Breaburn, golden delicious en een soort waar ik de naam niet van weet.Zoals jullie zullen opmerken, waarom maak ik het mij zo moeilijk. wel de boompjes kosten erg weinig en dan wil ik het graag met ze proberen.Komt er geen vrucht, heb ik gewoon pech maar wil wel de mogelijkheden uit proberen vandaar mijn eerste bericht, Dacht dat de fruit experts mij een hint konden geven hoe ik er eventueel toch een appeltje van zou kunnen plukken.groetjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Dit zijn de bestuivers van Zoete Ermgaard: Bloeméezoet, Brabantse Bellefleur, Sterappel. Wel of niet zelfbestuivend is altijd een onderwerp van discussie. De mate van zelfbestuivendheid varieert namelijk en is tevens afhankelijk van externe variabele factoren (voorjaarstemperatuur, bodemgesteldheid enz). Omdat ook een niet zelfbestuivend ras vrijwel altijd (tenzij zelfsteriel) een klein beetje opbrengst zal geven zonder bestuiver is het moeilijk om te reclameren bij de verkoper. We hebben hier dus niet over een absoluut begrip. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts