Jump to content
helen

Raster voor de Makkelijke moestuin

Recommended Posts

Hallo!

 

De juiste naam voor de witte strips is: 'platstaf'.

20 mm bij 2,60 m en een strip kost ongeveer tussen 1,70 en 2,50 €

Deze liggen in de bouwmarkt bij de profielen.

Een grote leverancier is http://www.jewe.eu/

Platstaf wordt gebruikt in badkamers als rand afwerking voor kunststof schrootjes e.d

 

Jippie koop een strippie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb uiteindelijk gewoon rietstengels gebruik. Die heb ik op maat geknipt en met bindtouw aan elkaar geknoopt. Kost dus eigenlijk alleen het bindtouw en het ziet er ook nog lekker natuurlijk ui!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gewone lange dunne stokken op maat geknipt en met bindtouw aan elkaar gezet voor bak 1, maar voor bak 2 die uit hardhouten vlonderdelen bestaat heb ik latjes hardhout die normaal voor afwerkranden/plinten gebruikt worden genomen, op maat gemaakt en bovenop de randen van de bak vastgetimmerd. Is wat lastiger als je de bak leeg hebt en mest erdoorheen moet werken, maar als je de hele winter nog spinazei en veldsla kan oogsten valt er weinig door de hele bak te mengen, dan doen we(ik) dat gewoon vak voor vak zodra er wat nieuws in gaat, precies zoals je het nu doet, vak leeg, compost erin en opnieuw zaaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oepsie, ik lees dit topic, en ik verbaas me hoe serieus iedereen is over die vakverdeling

Ik zal wel iedereen over me heen krijgen... maar gewasrotatie binnen de vierkante meter??

Wisselteelt is om de ziektes en zwakheden van monoculturen te vermijden.

Maar in bakken en potten moet je toch elk jaar grond bijstorten... dat is dan weer vers... en een plaaginsect is niet onder de indruk dat het volgende gewas straks 25 cm verderop staat... maar ok... het rooster ziet er wel geinig uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oepsie, ik lees dit topic, en ik verbaas me hoe serieus iedereen is over die vakverdeling

Ik zal wel iedereen over me heen krijgen... maar gewasrotatie binnen de vierkante meter??

Wisselteelt is om de ziektes en zwakheden van monoculturen te vermijden.

Maar in bakken en potten moet je toch elk jaar grond bijstorten... dat is dan weer vers... en een plaaginsect is niet onder de indruk dat het volgende gewas straks 25 cm verderop staat... maar ok... het rooster ziet er wel geinig uit.

 

Jazeker, ook in de vierkante metertuin is het goed om aan gewasrotatie te doen, eerst staat er sla in een vak, dan zet je er radijsjes neer(en in het vak waar radijsjes uitklwamen bijv sla), na de radijsjes kan je bijv slabonen doen enz. Het hoeft niet perse, omdat je steeds een klein beetje compost toevoegt als je iets volledig eruit haalt en iets anders neerzet, behalve met peulvruchten moet je niet 2x hetzelfde in het vak zetten.

 

Je hoeft voor de MM ook niet elk jaar grond erbij te doen, mits je de MM mix gebruikt wat bestaat ui 1/3 vermiculiet, 1/3 turfmolm en 1/3 compost. Het klinkt in, maar zodra je erdoorheen roert, bijv door mest erdoorheen te werken, komt alles weer los en ligt het weer net zo hoog als in het begin.

 

En juist omdat je op kleine stukjes van alles en nog wat zet en ook in enkele vakken dingen als afrikaantjes, goudsbloemen, kruiden enz heb je minder kans op vraatzuchtige insecten. Ik heb nog geen enkel ongedierte gezien wat er niet hoort, behalve fruitvliegjes, die houden van natte aarde en eten rottende bladeren enz op en mieren, maar die zijn alleen maar lastig, zolang zij niet met luizen gaan lopen slepen op je plantjes kunnen ze geen kwaad.

 

En dat rooster is dus bedoeld om in je vak te blijven met het gewas wat je zaait, zodat je precies weet wat waar staat en het niet per ongeluk tussen de bonen komt te staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jazeker, ook in de vierkante metertuin is het goed om aan gewasrotatie te doen, eerst staat er sla in een vak, dan zet je er radijsjes neer(en in het vak waar radijsjes uitklwamen bijv sla), na de radijsjes kan je bijv slabonen doen enz. Het hoeft niet perse, omdat je steeds een klein beetje compost toevoegt als je iets volledig eruit haalt en iets anders neerzet, behalve met peulvruchten moet je niet 2x hetzelfde in het vak zetten.

 

Hmm, even een gedachte die mij nu te binnen schiet: bijv. die peulvruchten dan. Niet 1x in het zelfde vak... De wortels van de plant en de ziektes zullen niet denken: "Heh shit, een rooster, nu mag ik er niet langs", want ze kunnen er gewoon onderdoor of overheen. Een bepaald aantal vakken er omheen zal je dan toch ook moeten meenemen als vak waar geen peulvruchten mogen.

 

Dus in hoeverre werkt wisselteelt op 1m² vraag ik me dan af eigenlijk. Ik kweek zelf tenminste dingen zoals tomaten in potten, dan hou je sowieso controle over de aarde etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meeste groentes zullen niet de hele bak door'kruipen', die groeien gewoon een stuk(je) naar beneden voor de wortels en klaar, dus ze blijven wat dat betreft toch altijd voor 99,9% op hun plek.

 

Nu is het zo dat je in een MM niet perse wisselteelt hoeft te doen, je mag best 2x sla op dezelfde plek zetten, gewoon omdat je bij iets nieuws planten compost toevoegt, maar het leuke van ook in de MM wisselteelt te doen is bijv als je net sla weggehaald hebt je daar radijsjes kan doen en in het vak waar je net radijsjes weghaalt je worteles kan zetten en dan in het vak waar de bonen helemaal klaar zijn zet je weer radijsjes en waar chinese kool bijv stond zet je weer bonen. Je blijft zo continue van alles verbouwen en ook kun je zo inspelen op de seizoenen.

 

Het enige wat ik wel gelezen heb is dat vanwege de stokstof die peulvruchten maken in de grond je daar niet opnieuw peulvruchten moet zetten. Peultjes, sugarsnaps enz kunnen in de MM in augustus weer gezaaid worden, in de tussenliggende tijd kun je dan dus iets anders in die vakken zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geloof zeker dat je er niet al te veel last van zal hebben in de bakken, zeker niet met een gevarieerde aanplant maar voor de volledigheid: van bijna alle planten strekken de wortels zich meters ver uit. Ze gaan dus wel degelijk heel de plantenbak door.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het met radijsjes, sla en spinazie nog niet gezien Jorg, dus dat valt best mee. Het is natuurlijk wel geheel afhankelijk van wat je plant. Ik heb de pakketten van de website http://www.moestuin-zaden.nl/ en die zijn speciaal gekozen omdat ze heel geschikt zijn voor de MM en dat zal vast ook een reden hebben bijv wat betreft breed uitgroeien enz, vandaar dat er bijv zaden voor palmkool bij zitten ipv gewone boerenkool, omdat de palmkool meer omhoog groeit en daardoor minder ruimte nodig heeft.

 

En wat achtergebleven wortels bij het leegtrekken van een vak kan nooit kwaad, dat is weer extra voeding. Mocht het uitgroeien tot iets wat niet in dat vak hoort te staan dan verwijder je het gewoon net als onkruid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon maar een voorbeeldje uit de tuin ( of bak )

 

Prei. Zomerprei in dit geval. Nog wat te jong geoogst vandaag.

Perfect dingetje voor in 1 van de rasters neem ik zo maar aan. Hoeveel zou je er dan kunnen zetten als ze jong zijn denk je. Maar dan ook vooral met het zicht op het "binnen de rasters blijven "in de MM bak ?

 

Vanmiddag 1 prei gelicht uit de grond. Tuurlijk breek je de kleinere wortels af die nog verder naar links en naar rechts gaan in de grond ( ze zijn te zien, achtergebleven in de grond )

Maar goed; Dit is het kluitje aarde met wel het cenrtum van de wortelkluit.

 

Doorsnede kluit : ong 22-24 cm. Kan je 2 of 4 zulke kleine kluiten net an kwijt in 1 raster. Eigenlijk natuurlijk maar 1. Maar ok. béétje smokkelen dan. de wortels van de prei rijken dan wel vér in het raster ernaast. Maar ok.

Ik wou maar zeggen: prei lijkt toch iets wat typisch verticaal lijkt te groeien. Bij deze. Niet dus.

 

dscn487297231372435039.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

@tuindjesdraak: Het is ook een beetje zeurderig want de meeste van die wortels zie je niet (met het blote oog, maar ook door het uitrekken/oogsten). Maar daarom niet minder waar, echt bijna alle planten hebben een veel groter wortelgestel dan je je kunt voorstellen. In relatie tot het onderwerp van het topic, over het in een 30 bij 30 bij 15 diep vakje blijven en de wisselteelt, toch een nuttig weetje. Hieronder nog een plaatje wat eerder op het forum stond:

vegetable-garden-bible46251333527885.jpg

En ook de sla is een mooi voorbeeld van een plant die toch een behoorlijk wortelgestel ontwikkelt onder de grond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een slaplant van 38 dagen oud

 

fig91.jpg

 

 

 

Een slaplant van 2 maanden oud

 

fig93.jpg

 

 

Een volwassen slaplant

 

fig94.jpg

 

Thus a volume of soil, with a surface area of over 9 square feet and a depth of at least 5 feet-nearly 50 cubic feet-was thoroughly ramified by the roots of a single plant.

 

http://www.soilandhealth.org/01aglibrary/010137veg.roots/010137ch34.html

 

PS

1 foot is ongeveer 30 cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ontken het ook niet dat vrijwel alles ook in de breedte groeit met de wortels, vooral als het erg lang staat, maar dan zou je bijv ook geen rijtjes in je moestuin kunnen maken met dingen die al op 3 tot 5 cm afstand van elkaar kunnen staan, zoals radijsjes, want als alles zo breed uitgroeit heb je minstens 50cm voor alles per stuk nodig. Dat is muggenziften en kijken we als moestuinders niet naar, toch?

 

Ik zag de prei, ik heb speciaal voor de MM via die website van Helene een soort gekocht die niet te hoog uitgroeit, heet 'King richard' als ik het goed heb zo uit mijn hoofd, die krijgt wat kortere stelen waardoor ze ook in de MM mix makkelijker blijven staan. Of er andere soorten zijn die er ook in kunnen, geen idee, ik zou het gewoon eens proberen, wie weet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat niet om hoe klein en smal ze boven de grond blijven... Het gaat in dit geval om onder de grond. En ze kweken echt geen planten die geen wortels in de breedte maken. De wortels kunnen door de lage bak al amper naar beneden, en gaan dus de zijkanten op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, maar dat maakt toch geen r..t uit? Het SFG principe is niet voor niks ontworpen door Mel Bartholomew en al jarenlang succesvol gebleken met vrijwel alles wat ook in de gewone moestuin kan, dus wat maakt het dan uit of een plant ook wortels de breedte in gooit? Na de oogst is dat alleen maar goede voeding voor de bodem. Het gaat erom dat je geen joekels van gewassen erin zet die boven de grond enorm uitgroeien, zoals gewone courgette. Die neemt bijv een complete bak van 1,20x1,20cm in beslag. In het begin kun je nog wat snelgroeien dspul in de andere vakken zetten, later niet meer omdat die courgette alle kanten uit gaat. Je kan hem ook nog wel wat over de rand laten gaan als je dat wilt. Maar vandaar dat Jelle bijv voor de 'long green trailing' soort heeft gekozen. Die groeit tegen een klimrek aan, waardoor je gewoon door kan gaan in je andere vakken.

 

Dat is het principe van de MM, dingen kiezen die makkelijk bij elkaar in de vakken kunnen staan en niet teveel opzij boven de grond groein. Het is bijv veel economischer om kleine slasoorten te kiezen die je bijv met zijn 4 in een vak kan zetten, ipv 1 grote soort die het hele vak in beslag neemt. Vooral de slasoorten waar je steedshet blad vanaf kan plukken zijn dan ideaal ervoor, je blijft plukken, de plant blijft blad maken en je hebt er 4 van in een vak staan, de soort die ik heb dan iig, waardoor ze alle 4 genoeg te oogsten geven. Die wortels onder de grond kijken we niet naar, als ze in rijtjes staan komt dta net zogoed in de 'knoop' met andere kroppen. Over wijd uitlopende wortels wordt ook totaal niet gesproken in de MM/SFG boeken, alleen wat boven de grond groeit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar daar hebben we het nu niet over. We hebben het over de wortels onder de grond. Dat die in meerdere vakjes groeien, en dat vruchtwisseling dus weinig zin heeft.

Allemaal kleine groente in een grote pot gaat heel goed. Dat weet ik ook wel, en daar heb je echt geen boeken/websites/webshops en speciale afkortingen en leermeesters voor nodig. En omdat je steeds wat anders teelt, heb je vast ook weinig problemen met bodemziektes of andere zaken, waarvoor men vruchtwisseling gebruikt. Maar jij zegt dat de wortels netjes binnen hun rasters blijven, en dat is gewoon niet zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht... die Jelle kan toch niet met droge ogen beweren dat je in een MM aan wisselteelt moet doen... dus ik ging eens op visite bij onze sympathieke Groningse boy, en heb een kleine screenshot gemaakt

 

13434080.jpg

 

http://www.makkelijkemoestuin.nl/moestuin-aanleggen

 

 

De MM is eerder een vorm van combinatieteelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt Jasmine, maar in zijn boek heeft ie het in een later hoofdstuk echt over wisselteelt dat dat ook in de MM kan, niet perse hoeft, maar wel te doen is. Het is in de MM niet alleen bedoeld vanwege gewaswisseling, maar ook omdat belagers dan minder snel je sla opnieuw vinden, want het staat ineens ergens anders, plus dat je niet elke keer in hetzelfde vak evenlang op dezelfde groente moet wachten, omdat het een nu eenmaal sneller groeit dan het ander.

 

Last van wortels heb je in de gewone moestuin net zogoed als die breeduit groeien. Als je 1 rijtje sla hebt staan en daarnaast radijs en je haalt de radijs weg en zet daar dan sla, dan heeft die net zogoed last van de wortels van de sla die er nog steeds naast staat. Dus die wortelgroei maakt weinig uit of het nu in de volle grond staat of in een MM bak. Want dan zou je zelfs in de volle grond weing hebben aan wisselteelt als de wortels toch alle kanten uit gaan?

 

Sugarsnaps en andere peulen wortd zelfs van gezegd dat je de wortels kan laten staan en daarbovenop gewoon andere groente zetten die dan profiteren van de stikstof die die wortels nog steeds maken, ook op de site van Diana's moestuin staat dat, dan blijven de wortels dus zelfs staan en komen 'in de knoop' met de rest.

 

Een MM gaat vooral om wat boven de grond groeit met veel variatie om belagers zoveel mogelijk te weren. Ik heb bijv nog geen enkele slak in mijn bakken gevonden, terwijl er genoeg staat wat ze lusten. De enige belagers die ik gezien heb en uitgeroeid waren hele kleine rupsen. Doordat er weinig op die hele kleine stukjes staat heb je dat ook gauw gevonden en ben je er sneller vanaf als je er wat aan doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuindraakje, ik denk dat jij het concept wisselteelt nog niet goed begrijpt. Wisselteelt is trouwens maar 1 antwoord om de nadelen van monoculturen op te vangen. Je kan ook kiezen voor combinatieteelt (een MM bak is daar een prima voorbeeld van).

Het bij elkaar laten groeien op 1 wisselbed van bv. kool, peulvruchten, vruchtgewassen dient meerdere doelen tegelijk. Bij kolen is dat om bemesting (die vragen een ander soort bemesting dan bv. uien), of om ziekte te onderdrukken (knolvoet), of om plaaginsecten effectief te weren (het hele bed onder een gaas). De rotatie doe je zo dat de x-aantal jaar dat dit gewas niet meer terugkomt op die plaats, genoeg is om sporen, ziektekiemen enz. te laten uitsterven op die plek.

Dit systeem is een antwoord op de inmense mono culturen uit de moderne landbouw. Als in een veld aardappelziekte opduikt, is vrij snel de hele oogst aangetast, en het duurt vele jaren voordat de schimmelsporen weer uit de grond zijn verdwenen. Het enig dat de boel nog kan redden is dan heftig spuiten, en dat heeft zo zijn gezondheidsnadelen.

 

Het succes van de MM is juist combinatieteelt. Door het combineren van veel soorten gewassen naast elkaar kunnen ze profijt hebben van elkaar. Uien en wortels naast elkaar beschermen elkaar bijvoorbeeld. Op het moment dat jouw palmkool wat groter wordt, zal deze een wortelgestel hebben dat uit de hele vierkante meter zijn voeding zal halen. Mocht deze kool per ongeluk vatbaar zijn voor knolvoet, dan zal door die verstrengeling van wortels, je gehele bak ongeschikt raken voor het verbouwen van een koolgewas voor vele jaren (acht jaar volgens mij). Dat is het belang om te begrijpen hoe wortels onder de grond zich gedragen. Ze geven kunnen ziektes doorgeven. En ik moet je zeggen, knolvoet kan gewoon spontaan aanwaaien. Ik heb het een keer gehad bij een tatsoi die in een bloempot stond, ik was verbijsterd, maar het was gebeurd.

Wortels hoeven geen last te zijn. Het is natuurlijk en normaal dat wortelgestellen door elkaar heengroeien. Je kan er in de combinatieteelt juist je voordeel mee doen. Ik heb een keer in de volle grond vier spruitkolen rond een grote saliestruik gezet: waanzinnig grote sterke planten werden het, en geen enkele aantasting of ziekte gehad. Ik had ook geen koolkragen of ander voorzorg genomen.

 

Verder ga ik deze discussie laten voor wat die is. Ik hoop dat ook anderen er nog nuttige informatie uit opgestoken hebben, voor het geval dat het voor jou geen aanvulling op je kennis is geweest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke discussie! Ik meng me eigenlijk nooit hierin want er zijn zo te lezen genoeg mensen die de MM met succes toepassen. Zoals tuindraakje. En zonder overal het fijne van (te hoeven) weten.

 

Wat jullie in deze discussie niet meenemen is dat het wortelstelsel van een plant sterk afhankelijk is van de grond waar ie in staat. Is de grond droog of arm aan voedsel dan zullen de wortels een lange weg moeten afleggen om voldoende binnen te krijgen. Heeft de grond alles wat ie nodig heeft dan hoeven de wortels niet zo lang te worden. En dat is precies wat er in de Makkelijke Moestuin speelt; de MM-mix zorgt ervoor dat de wortelkluit heel compact blijft. Ik zie zelden of nooit dat de wortels van een plant zich helemaal door de bak verspreiden. Ik kan me voorstellen dat dat wel gebeurd als er een minder goede aardemix gebruikt wordt. Ik teel al jaren palmkool en de wortelkluit is na een jaar nog steeds heel compact hoor!

 

Het raster dient vooral voor het overzicht; probeer maar eens 16 verschillende soorten groentes in een bak van 1.20 bij 1.20 te kweken zonder raster. Dat lukt niet of i.i.g. minder economisch.

 

En over wisselteelt en combinatieteelt toepassen: nee dat doen we niet want het gebeurt automatisch. En we hebben nog nooit rare ziektes in onze bakken gehad.

 

De Makkelijke Moestuin is een combinatie van verschillende factoren en alles tezamen geeft een heel goed resultaat. Als je er maar één aspect van toepast zal je uiteraard andere ervaringen opdoen.

 

Succes!


Vriendelijke groet! Saskia

 

Alles over écht makkelijk je groentes kweken zonder moeilijk gedoe! Volg Jelle op http://www.makkelijkemoestuin.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

En toch valt dat echt reuze mee jorieke. Zoals ik al eerder zei, er zullen heus wel wat wortels de zijkant opgaan, dat hou je nergens tegen, maar alles wat afbreekt is gelijk prima compost voor de volgende 'generatie' groentes. Als het boven de grond gaat opkomen als iets wat je niet geplant hebt, omdat je precies weet hoeveel er in het vak staat en zodoende op welke plek zie je ook meteen dat het iets is wat er niet hoort omdat het niet op de juiste plek opkomt, dan haal je het gewoon weg alsof het onkruid is en ook dan trek ik nooit hele lange wortels mee.

 

Precies zoals Saskia zegt, het is ook heel afhankelijk van de soort grond, hoeveel compost erin zit en ook hoe los de grond is. In de MM mix hoeven wortels bijv ook geen grote moeite te doen om zuurtsof te krijgen, we schoffelen bijv niet in de MM, want de MM mix is zo los, als je er even met je handen doorheen gaat voel je al hoe los het ligt, daardoor hoeven wortels ook niet alle kanten uit om op zoek naar losse grond voor zuurstof.

 

En wat wisselteelt betreft, dat heeft idd te maken met voorkomen van bodemuitputting, sterker nog, in die tijd lieten boeren zelfs elk jaar een stuk land braak liggen voor bodemherstel, nu schijnen de boeren in veel gevallen niet eens meer te weten hoe dat moet? Dat wist ik 30 jaar geleden al want toen leerden we dat op de basis school, wat ze nu leren, geen idee maar in mijn ogen: als je sla uit een vak haalt en daarna radijsje plant en daarna in hetzelfde vak bonen, dan ben je ook met wisselteelt bezig, want je wisselt de soorten gewas en families en teelt ze later het is alleen op zeer kleine schaal, geen grote stukken grond waar 20 bloemkolen, 20 kroppen sla enz staan, maar klenie afgemeten vakken wat precies genoeg is voor een maaltje sla oid. Precies waar de SFG/MM voor is, normele hoeveelheden groentes zodat je er zelf van eet en niet de hele straat hoeft te laten meegenieten

Share this post


Link to post
Share on other sites

En is het dan ook niet zo dat als de wortels van bv. je kool al door je hele bak heengaan, dat dat dan nog niet zo'n probleem is omdat er in die andere vakken andere groentes staan die geen kool-ongedierte aantrekken? Ik bedoel, die uitspreidende wortels zouden alleen een probleem zijn als er ongedierte op af kwam, toch? Maar omdat ze zo verstopt zitten, is die kans al veel kleiner dat het ongedierte ze weet te vinden.

 

Of zie ik dat nou verkeerd?

(Interessante discussie trouwens.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Over moestuin forum

Op het moestuin forum delen leden ervaringen en tips over het telen van groenten en fruit in de moestuin.

Lees meer over moestuinforum

×
×
  • Create New...