Bit Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Volkstuindersvereniging "De Oude Wetering " Vereniging van moestuinders met tuinen op 2 locaties in de gemeente Krimpen aan de Lek in de Krimpenerwaard. Een aantal tuinen bij elkaar in het dorp en een volkstuincomplex aan de rand van het dorp in het wandel/recreatie en natuurgebied tussen Krimpen aan de Lek en Krimpen aan den IJssel.De Vereniging heeft ongeveer 77 leden, een klein bestuur, omvat ongeveer 72 tuinen, waarvan nog een enkele onverhuurd is. Het is een niet erg actieve Vereniging, van hobbytuiniers met heel wisselende insteek. De complexen zijn vooral rustig. Je zal niet snel ergens een radio of muziek horen. Bebouwing is aan een maximum van m2 gebonden ( strenger dan de gemeente voorschrijft ) om het simpele karakter te behouden. Nauwelijks faciliteiten. Geen waterleiding ( wel sloten ), geen electra. Er is 1 schuurtje voor gemeenschappelijk gebruik: kruiwagens en wat basiszaken. Afvoer en aanvoer van of afval of mest / compost ( champost is bij ons erg geliefd; er zitten championnekwekers in de buurt ) moet je zelf regelen. Er is een frees van de vereniging. waar een paar leden gebruik van mogen maken, die ook voor de andere leden kunnen en willen frezen ( tegen kleine betaling : euro 0.15 per m2 ) De tuinen zijn van gemiddeld 120m2 tot ong. 500m2 groot. Sommige tuinen zijn samengevoegd, sommige tuinen zijn opgedeeld. Het wisselt. Je betaald de huur mer m2: euro 0.30 per meter per jaar.Verder betaal je 10,- contributie voor de Vereniging; 12.50 inschrijfgeld bij toetreding; een borgsom van euro 0.22 per meter grond in je 1e jaar. De sleutel kost ook wat. Ben vergeten wat. De leeftijd van de tuinders ligt gemiddeld wel wat hoog geloof ik. Maar er zijn ook jongere tuinders. Er zijn vrouwen en mannen. Maar het gehalte 'oude mannetjes op klompen' ( no offence ) is wel wat hoger.Overall gezien is het karakter op het complex bij ons : rust en mekaar de ruimte laten. Iedereen is vrij te doen wat hij wil. Wel is er de jaarlijkse schouw. Spuiten is vanzelfsprekend verboden ( is gewoon per wet verboden, dus niet een regel in de Vereniging ). Sommige tuinders spitten en frezen, anderen doen het geheel zonder spitten. Sommigen zijn onkruidloos-precies bezig, anderen juist weer niet. Sommigen leveren groenten aan het bejaardenhuis, anderen halen nauwelijks een krop sla van de tuin. Sommigen richten zich op fruit, anderen zaaien een veldje zomerbloemen. Alles kan. Ben zelf gewoon lid. Dus bovenstaande is mijn vertaling van wat ik zie en weet.Weet dat er 1 mede-lid wel eens meeleest hier op het forum. Van de anderen is mij dat eigenlijk onbekend. Misschien dat er hier iemand wel wil reageren ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bozo Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Waar kan ik dit complex precies vinden?Ik zoek een moestuin van ong. 200 meter waar ik eventueel een klein kasje op kan zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 21, 2013 Author Share Posted June 21, 2013 (edited) Postcode 2931 Krimpen aan de Lek. Straatnaam : Harpoen. Er zijn ook nog kleinere tuintjes vrij ( iets van 200m2 ) , ook mét kasje ! Edited June 23, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bozo Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Top!Ik kom eerdaags eens kijken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Icebox Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Dat is vrij goedkoop. In het dorp hiernaast is het inschrijfgeld 175 euro. Dan nog 180 euro per jaar aan huur en je moet het stukje tuin 'kopen', prijs variërend tussen de 200 en 8000 (als er een huisje op staat). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 23, 2013 Author Share Posted June 23, 2013 Bij ons mag je na zonsopgang niet aanwezig zijn. Zijn de huisjes aan een max-maat gebonden van 6m2 oppervlakte. Geen electra, geen water. Erg simpel. Heel basic. Heerlijk. ( voor zonsopkomst mag je ook niet aanwezig zijn , maar dat ben ik soms wél ( mijn mooiste moment op mooie dagen ). Geen hond die daar weet van heeft.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 2, 2013 Author Share Posted October 2, 2013 Een mededelingskastje gemaakt voor op ons complex. Ding wat er nu hangt valt van ellende uit elkaar en is van buiten het hek niet te zien. Deze komt naast de ingang.Nog aflakken en op palen zetten. Overigens van de 6 tuinen die nog te huur waren, zijn het er nu nog maar 2.En leeftijdsgemiddelde is met grote stappen omlaag aan het gaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dabar Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Leuk om te lezen! Ik woon in Rotterdam en ben ook op zoek naar een volkstuintje. Ik heb echt de smaak te pakken nu...En ssssttttt niet verder vertellen heb mijn og al laten vallen op een tuintje in Rotterdam.Misschien weet ik volgende week meer!Veel plezier nog op jullie volkstuincomplex! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 31 mei as. is er de "Open Tuinen-dag " in de gemeente Nederlek ( Lekkerkerk en Krimpen aan de Lek ) Vanaf 09.00u is er een route langs vele tuinen in de beide dorpen en daartussen ( veenweidegebied Krimpenerwaard ). Ook onze tuinen doen mee. Voor wie in de buurt is. Welkom ! Voor wie vroeg is; ik heb wel een bakkie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akita Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Bij ons mag je na zonsopgang niet aanwezig zijn. Zijn de huisjes aan een max-maat gebonden van 6m2 oppervlakte. Geen electra, geen water. Erg simpel. Heel basic. Heerlijk. Hoi Bit, laatste keer dat ik bij jou mocht komen kijken was het zonnetje toch echt al even op Zonsondergang lijkt me waarschijnlijker. Quote Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 7, 2014 Author Share Posted August 7, 2014 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 18, 2017 Author Share Posted February 18, 2017 Inmiddels een paar jaar later, is er recent een kleine tuin vrijgekomen en is er al lange tijd 1 grote tuin vrij. De regelgeving omtrent het plaatsen van huisjes en kassen is geschrapt en er is (na overleg ) veel meer mogelijk. Het ledenbestand is redelijk stabiel, wat verjongd. 2 recentere leden zijn echter ook weer vlot afgehaakt; toch té veel werk ( verhouding onkruid-onderhoud en opbrengst cq. het leuke ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoerJennes Posted February 21, 2017 Share Posted February 21, 2017 Ter hoogte van de N477, langs de Breekade, in de buurt van de Breeka, zijn er ook moestuinen. Deze worden particulier verhuurd door een boer, Nico de Jong. Daar is onlangs ook een grote tuin vrijgekomen. Deze heeft wel flink onderhoud nodig, de heg is erg hoog en neemt veel licht weg.Verder weet ik dat er nog een andere tuin vrijkomt, vlakbij ons Eiland. Minder geschikt als moestuin, maar wel veel privacy en natuurwaarde.Dan zijn er nog een tweetal kleinere percelen, maar de één staat vol onkruid en de ander vol braam. Vooral de laatste is eigenlijk onbegonnen ontginningswerk. Mocht je daar iets voor voelen dan weet ik zeker dat ze voor een zeer zacht huurprijsje van de hand worden gedaan.Interesse? Stuur me een PM'etje en ik geef je het telefoonnummer van Nico de Jong. PS, nu hebben een aantal mensen waarschijnlijk een zeer donkerbruin vermoeden waar ons Eiland aan de Veen zich bevindt... Quote Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 21, 2017 Author Share Posted February 21, 2017 haha. dat hád ik al hoor. Mij hoor je niet ( ik zou trouwens best eens een rondleiding willen ja ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoerJennes Posted February 21, 2017 Share Posted February 21, 2017 ( ik zou trouwens best eens een rondleiding willen ja ) Je bent natuurlijk van harte welkom, en de wens is wederzijds! Ik ben er in principe iedere dag, maar in het weekend lijkt me het handigst. Stuur maar een PM'etje! Quote Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linde1 Posted May 9, 2017 Share Posted May 9, 2017 Beste mensen, Ik zou graag wat meer informatie willen over de moestuin en zijn er nog moestuinen beschikbaar?Ik hoor het graag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 9, 2017 Author Share Posted May 9, 2017 Ja hoor. Vraag maar. welke informatie zoek je ? en ja. er zijn nog tuinen beschikbaar ( zelf ben ik benoemd tot rondleider van mogelijke gegadigden ) Berg je : rondleiding kán lang nemen !! voor contact kun je me een pb sturen. Voor vragen en verder info gewoon in dit topic graag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 10, 2017 Author Share Posted May 10, 2017 Beste mensen, Ik zou graag wat meer informatie willen over de moestuin en zijn er nog moestuinen beschikbaar?Ik hoor het graag Heb je me een pb gestuurd, maar ik reageer hier even. Als je de 1e post doorleest, daar staat eigenlijk het antwoord van je vraag wel in. Verder geen voorwaarden. Je mag tegenwoordig ( dat is dus sindsdien veranderd ) 10% van je tuinoppervlak bebouwen met huisje/en of kas.. Kas moet minimaal 1m van de buurgrens afstaan.Je hebt de vanzelfsprekende plicht om het stuk pad waar je aan zit, wat niet tot jouw tuin behoort, maar dus wordt gebruikt door al jouw buren en jijzelf, schoon te houden. Verder niks eigenlijk. Ja, je mag niet spuiten met gif. Maar ook dat is vanzelfsprekend, is gewoon verboden. Nee, ik kan niks verzinnen verder. Ik stuur je via pb mn 06 nummer. voor dat je niet voor de dichte deur staat daar ( hek zit altijd op slot ). Ik ben er door de weeks haast nooit hoor. werk meest 6 dagen in de week, maar we zoeken een gaatje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myrna Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 Zijn er nog tuinen beschikbaar en is het mogelijk om een rondleiding te krijgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 15, 2017 Author Share Posted August 15, 2017 ja en ja. Best is gewoon naar de tuinen te gaan en dit daar te vragen. Telefoonnummer hangt daar aan het hek.Zelf ben ik deze weken te druk om een afspraak te kunnen maken. Na 1 sept kan dat wel via mij ook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 8, 2018 Author Share Posted April 8, 2018 Vandaag is 1 van de mooiste tuinen ( op de mijne na natuurlijk ) van het complex vrij gekomen. Vrij nieuw kasje , ruim schuurtje, goed in de verf en een mooie grote lap grond, helemaal bio betuint al jaren en jaren lang. Super grondje, het beste van het complex, niet nat. Zeer aan te bevelen, wel vrij fors ( ik schat hem op zo'n 400m2 ) en dus veel werk. Ook de reden dat de huidige tuinder er mee stopt. Fruitboompjes en fruitstruiken aanwezig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
deedee&chase Posted July 17, 2018 Share Posted July 17, 2018 Weet je of deze tuin nog beschikbaar is? Want dan kom ik het weekend even een kijkje nemen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 17, 2018 Author Share Posted July 17, 2018 Nee, die genoemde tuin is weg en er tuint al een dame op. Gaat best vlot hier met de mooiste tuinen. Er is nog wel wat op het complex vrij, maar dan moet je niet vies zijn van een berg werk verzetten.as weekend ben ik ook deels van het weekend op de tuin, ik kan je rondleiden. Aan de zijkant van het complex ( wandelgebied ) roepen naar 'paul', dan hoor ik je wel als ik er ben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
deedee&chase Posted July 17, 2018 Share Posted July 17, 2018 Dat is jammer, maar ik ben wel benieuwd naar de andere mogelijkheden. Zal ik je anders een pb sturen om een afspraak te maken? Is misschien wat handiger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 18, 2018 Author Share Posted July 18, 2018 Stuur maar een pb hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts