ericson Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Ik woon in de stad heb een kleine tuin op het zuiden. Dus lekker warm en beschut. Het laatste jaar heb ik wat meer groente in de tuin gezet. Helaas zeer slecht gegaan. Ik zal niet alles noemen maar wel wat. Tuinbonen gingen goed tot de bonen aankwamen en deze zo'n 10 cm waren werd zo 70% zwart. Ik had ze in twee bakken staan van zo 1 meter per stuk. De oogst was bijna niets meer van over. Alle kool die ik plante ging mis. De spitskool, chineeskool en bloemkool schoten door net als de andijvie. En wat ook op valt dat het te traag groeit. De boeren kool heb ik nu vanaf mei, juni staan net als de spruiten. Van de 5 boerenkool planten haal ik één maaltijd af, de spruiten heb ik nu wat vanaf gehaald na zo 8 maanden (1 tot 1,5 cm). Ook sla groei zo traag en dan word het herfst dus over. Dus kortom slecht alleen de tomaten, bessen en druiven hebben me niet in de steek gelaten. Ik had de meeste groente in grote bakken staan (minimaal 15cm diep) met verse potgrond en ik mest zo'n 4 keer per jaar bij met koemest korrels en laatst nog met bloedmeel. Wat ik wel denk is dat de bonen last hebben gehad van het koude en natte weer. De koolplanten heb ik gekocht nu ga ik deze zelf zaaien zodat je weet wat voor soort je gebruik. Maar wat te doen ik denk zelf aan compost toevoegen en bloedmeel. En natuurlijk weer het wisselen van de gewassen in de bakken. Graag hoor ik nog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Castaneda Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Ik heb niet de persoonlijke ervaring met telen op potgrond in een bak, dus ik hoor graag of iemand anders er wel goede resultaten mee heeft behaald, maar anders zou ik zeggen: Het probleem, zover ik me jou situatie kan inschatten, lijkt me juist te liggen in de verse potgrond in een bak. Verse potgrond bevat bij lange na niet het bodemleven en de mineralenhuishouding nodig om goede kwaliteit planten te doen groeien. Dit geldt nog sterker als de planten in een ingesloten bak staan, maw in een bak zonder toegang tot de volle grond. Sommige soorten groenten wortellen soms tot zeer diepe lagen om daar hun benodigdheden vandaan te halen. Dit is niet mogelijk in een gesloten (dit is tenminste mijn interpretatie van jou tekst) bak van 15cm diep. Ik kweek mijn groente ook voor in potgrond, maar als het eenmaal handelbare kleine plantjes zijn, dan moeten ze volgens mij de volle grond in, anders stagneert de groei en wordt het niets. Staan die bessen en tomaten ook in pure potgrond in gesloten bakken? Quote Comprehend and copy Nature Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Tomaten heb ik nog met goed gevolg geteeld in potten met potgrond, 1 plant per pot, in potten die de grootte hadden van een grote emmer, maar iets dieper nog. Onder een afdakje (veranda met lichtdoorlatende golfplaten) en na een paar weken bijgemest met tomatenmest (volgens de richtlijnen op het pak). Die potten waren grondig doorworteld na afloop van het seizoen.15 cm lijkt me dus redelijk ondiep om goede resultaten te boeken. Misschien moet je diepere potten proberen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Ja dat denk ik ook,15 cm is wel heel weinig, om succes te hebben moet je echt diepere potten hebben,zodat het wortel gestel zich goed kan ontwikkelen, ik ga van de week heel grote manden kopen bij de action,want ik kom tekort, gaatjes er in boren zijkanten en van onder, zet ze op planken zodat het water goed weg kan, maar was mijn eerste jaar ook mijn fout,veel te kleine potten succes.en o ze zijn niet duur bij de action. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ericson Posted March 18, 2013 Author Share Posted March 18, 2013 Nog even een aanvulling na het lezen van de vragen. De bessen staan in de volle grond al een paar jaar. Dit jaar echt veel gegeven. Ook slechte jaren gekend. De tomaten had ik in een houten bak op het schuurdak gezet onder folie zodat deze alle zon konden krijgen en met resultaat. Het waren cherry tomaten en ik heb eer wel een paar kilo vanaf gehaald ondanks ik de plant laat had geplant in juni. Dat zelfde heb ik gedaan met een watermeloen. Helaas gingen de eerste plantjes die ik had gezaaid dood en pas in juni had ik een tweede set. En ondanks ik er 5 planten in een bak van 60x60 cm heb ik toch nog in de korte tijd een meloen van zo goede 10 cm vanaf gehaald. En nog een kleinere. Zeker weer proberen en nog eerder planten. Maar het langzaam groeien had ik ook in de volle grond. De zomer peen stond 3 maanden net oogstbaar. De rest nog laten staan niet langer dan 4cm. Waar ik nog aan denk is de bakken aan de bodem te voorzien van zand zodat er zeker niet te nat kan worden. En wat mogelijk ook had geholpen voor de spitskolen en kool in het algemeen is het afdekken bij veel regen. Hierdoor kan het barsten soms worden tegengegaan. In de volle grond heb ik nog maar weinig plaats waar ik volle zon heb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Je woont in de stad ? Je noemt je tuin "volle zon " Maar je zet ook dingen op je schuurdak ( en daar groeit het wel , of zelfs beter ) De volle grond; in hoeverre is dat : "volle zon " ?? van 11 tot 3 hete middagzon en verder schaduw bv ? Kortom. Hoe is de situatie kwa licht bij jou in je stadstuin ? ( foto wellicht ? ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ericson Posted March 18, 2013 Author Share Posted March 18, 2013 De zon op het dak heb ik de zon vanaf in de zomer dan 8 uur tot 17:00 uur in de tuin komt de zon dan omstreeks 10 uur tot zo 16:30. Dan zijn dan de beste plekken. De tuin heeft een schutting van 1,80 tot 2 meter hoog en 6 meter breed en 10 meter lang kop op het zuiden. Dus het dak heeft het meeste zon omdat ik dan geen schaduw heb van de schutting als de zon nog laag staat. En aan het eind van de dat draai de zon boven de huizen langs en is de zon uit de tuin. Het is wel veel beter dan me oude huis deze was gelegen op het noorden nog veel minder zon. Het voordeel is wel dat de tuin beschut is tegen de wind. De voor mij is volle zon 7 tot 8 uur volle zon en mogelijk in de zomer zelfs 9 uur of meer. Helaas is meer niet mogelijk in de dichtbebouwde kom hier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 8 uur zon, staat inderdaad wel voor volle zon. Dat kan de oorzaak dus niet echt zijn, al is méér beter.voedingstoestand ? grondsoort ? concurerende wortels van hagen - bomen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Kan het niet zijn dat je er teveel mest bij gedaan hebt en/of op het verkeerde moment? Mij lijkt het dat 4 keer per jaar koemestkorrels rijkelijk veel is ?? Dan heb je toch verse mestkorrels op je planten, waardoor ze kunnen verbranden?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Inderdaad. 4x koemestkorrels geven is wat ruim wel ja. Ik had kennelijk je openigspost slecht gelezen , of er overheen gelezen. Maar ik begrijp nu dat je kolen , bloemkool , spruiten , boerenkool kweekt in bakken ( van een meter las ik ) : balkonbakken ?? Van die witte langwerpige dingen ?? Die zijn geschikt voor viooltjes, ook es een hanggeranium , maar écht niet voor groentes als genoemd. Die zijn gewoon echt te klein kwa wortelruimte ! Als dit inderdaad zo is zoals ik het nu begrijp ( ? ) dan is dát de oorzaak. Je kweekt als het ware mini groentetjes. vanzelf, want ze kúnnen niet groter worden.Overigens. 5 meloenplanten in een bak van 60x60 cm, wat je schrijft is ook waanzinnig hoor. Wel te geg natuurlijk dat er een klein meloentje af kwam toch wel. Maar 5 ?? in die maat zou ik er 1 hooguit 2 zetten. Nattrlijk mesten ja , en bijmesten ook , en meer mesten ook dan met vollegrond teelt. Maar 4 x koemestkorrels ? ( = met name stikstof ) is niet juist. Verbranden door koemestkorrels komt niet veel voor. Kán wel , op warme dag vloeibare koemest óverbemesten : dan verbrandt de boel ja. Voedingswaarde van koemest is nogal eenzijdig. Meer een soort van basisbemesting voor het vroege voorjaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ericson Posted March 25, 2013 Author Share Posted March 25, 2013 Niet alles stond in kleine lange bakken de boerenkool stond in en houten bak van zo'n 25 cm breed en ook in de volle grond met wat minder zon maar ook deze groeien slecht. De spitskool en bloemkool stond in een bak van zo 1,5 bij een meter ook van steigerhout gemaakt met wortel doek op de bodem. Helaas niets geworden. Mogelijke door de overmatige regenval deze periode is het mis gegaan. Ik denk dat ik de volgende keer het afdek zodat er niet te veel water kan komen. Het mesten daarvoor heb ik de handleiding van de verpakking gevolgd. Wat ik nog kan doen is een keer de zuurgraad meten. Alleen weet ik even niet waar ik de meter heb gelaten hiervoor. En van de meloenen wist ik het al dat het teveel waren. Dit jaar ga ik ze eerder zaaien ik denk over een week. Het was ook een probeer projectje en ik had er niets van verwacht. Zeker niet in een onverwarmde folie tunnel in Nederland. Helaas is het te duur om een grotere tuin te huren in de randstad. En ik ga niet de vijver en de terrassen opgeven. En ook niet de borders die het wel goed doen met vaste planten. En ik ben ook heel benieuwd wat de duo pruim gaat doen. Vorig jaar geplant en toen al een paar pruimen gegeven. Zo snel had ik dat niet verwacht. En ik ga door met de moestuin. Maar wel met wat moeilijker verkrijgbare groenten of die wat duurder zijn. Zoals sugersnaps en Franse boontjes. Maar kolen wat minder. En nog wat proberen met compost en zand op de bodem. En dan maar hopen op goed weer, want nu is het te koud hoewel een paar andijvie plantjes goed stand houden in een kleine koude kas. En alvast dank voor de antwoorden en ik ga ook bekijken of ik de bakken nog wat hoger kan maken mogelijk help dat nog. Ik hoop dat ik aan het eind van het jaar eens positief kan terug kijken op een rijke en goede oogst. En een eerder bedankt en natuurlijk een goede oogst toe gewenst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Jij ook natuurlijk een goed tuin-jaar toegewenst. Maar het klinkt een beetje alsof je niet verder zou kijken op het forum. Zou ik zeker wel doen als ik jou was. Er zijn zat tips te vinden op dit forum. Nog heel even over mogelijke oorzaken van het slechtere groeien van de kolen. Reken ongeveer per bloemkool 70 bij 70 cm groeiruimte, je kan ze wel wat strakker op elkaar zetten hoor, maar dan blijven ze kleiner en kan je ze eerder oogsten. Een forse kool neemt nogal wat ruimte, en zijn grote vreters. Duurt ook een heel seizoen, en dus teelt men vaak iets extra's ertussen wanneer de planten nog jong zijn. Maar goed. Laat anders eens een foto zien tegen de tijd dat de tuin weer vol in de groei is ? met groet ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts