kenbeimer Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Heb een tijdje terug venkel gekocht om door het eten te mengen, dus geen speciale zaden. Helaas vond ik het niet zo heel erg lekker, vandaar ik ze wil gaan zaaien. De kiemkrachtigheid getest en de zaden kiemen heel goed. Ik heb gehoord dat Venkel moeilijk is om te houden en op verschillende manieren gezaaid kan worden. Was heel benieuwd waar ik rekening mee moet houden en wanneer ik het best kan zaaien. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Je hebt om te beginnen verschillende soorten venkel. Wilde, zoete en knol. Nu zou je moeten beginnen met uitzoeken welk zaad je hebt. En als je dat weet, weer verder kijken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Het lijkt mij dat het zaad uit die potjes van de (vaste) kruid-achtige plant komt. En niet van de knolvenkel? Maar dat weet ik niet zeker hoor. Heet makkelijk spul. Gewoon zaaien, uitplanten (of direct op locatie zaaien), en voor je het weet heb je een bos. Maar uh... je vond het niet lekker, en nu wil je het telen? Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenbeimer Posted March 21, 2013 Author Share Posted March 21, 2013 Daar ga ik nooit achterkomen ben ik bang. Het was "ongemalen" venkel, maar ik kan eens aan de winkelier vragen die het verkocht. Ik denk haast dat het wilde venkel ofzoiets is, aangezien het niet voor de zaai bestemd was, maar voor consumptie. Klinkt gek he, ik vind het niet lekker dus ik ga het telen. XD Ik kweek meer groentes die ik niet lust, zodat ik ze kan verkopen of aan familie geven. Ik geniet er alleen al van dat er een plant uit een zaadje kan groeien. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Vind ik helemaal niet zo gek klinken hoor, dat je gaat telen om de lol. Doe ik ook, met pompoenen bijvoorbeeld, die eet ik niet. Maar venkel zou je moeten leren eten, is zo lekker en goed voor de spijsvertering. Je kunt nog beter even een paar maandjes wachten met de rest van het zaad te zaaien. Juni is de zaaimaand daarvoor, en je zou het zaad gewoon kunnen beschouwen als zaad van de gewone knolvenkel. Is het wat anders, dan merk je het vanzelf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Ik vind het verse groen van venkel ook veel lekkerder dan de zaden. Lekker door een salade bijv. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenbeimer Posted March 23, 2013 Author Share Posted March 23, 2013 Ben op dit moment nog steeds aan het "oogsten", want ik ben zo slim geweest om een mega kruidenmix te maken, inclusief venkelzaadjes. Iedere keer als ik deze kruiden gebruik, heb ik een zeef en uit het grove mengsel kan ik handmatig "oogsten". Ik las ook iets over een lente oogst en hier ben ik stiekem ook nieuwsgierig naar, bovenop het feit ik ongeduldig ben en toch genoeg zaden hiervoor heb. Iemand tips voor dit experiment? Thanks voor alle goeie tips, het grotendeel ga ik in juni zaaien! Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenbeimer Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 Mijn venkel oogst is compleet, maar ze zijn heel erg dun gebleven. Teeltwedstrijd 2015, teelt de dunste venkel? Dan win ik. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts