Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Paarden haar gezocht

Guest jack

Recommended Posts

ik ben op zoek na paarden haar bv van manen of staart

wat je zeg maar er uit kamt bij het kammen van het paard

wel omgeving van maastricht

denk dat het iets te ver is op de scooter ( maar toch bedankt

ik gebruik het als nestmateriaal voor sommige vogels die ik kweek .zij nestelen graag met paarden haar

dus vandaar dat ik er na op zoek ben

waarom dan manen of staarten haar?

De meeste ruiters zijn voorzichtig met manen en staarten er komt dus niet veel van af zeker niet in deze tijd dat de staarten vol zitten met zooi.

Wat nu al wel in overvloedt is is het gewone lichaamshaar van de paarden. Veel paarden zijn al aan de vachtwissel bezig. De vogels zijn er verzot op.

Zoek een vioolbouwer die ook strijkstokken behaart. Een strijkstok heeft namelijk lange paardenharen die gespannen worden om de snaren aan te strijken. De meeste strijkers laten hun stok 1 keer per jaar of met iets langere tussenpozen opnieuw beharen. Ik weet niet of je nieuw haar wilt hebben of dat het ook gebruikt mag zijn geweest? In dat geval moet je het reinigen met zeep of alcohol i.v.m. de hars die gebruikt wordt om het haar stroef te maken.

http://www.rijsemus.nl/

Woont in Maastricht, maar ik ken hem verder niet.

Voor vogelnestjes zijn staart- en manenharen juist niet geschikt! Die haren zijn heel lang en hele stug; vogels kunnen daar verstrikt in raken en dan gaan ze dood...! Die haren van mijn paarden ruim ik dus altijd op. De vachtharen laat ik nog wel eens over de wei verwaaien zodat vogels ze kunnen vinden, dat haar is namelijk wél geschikt voor vogelnestjes.

@ Zeeuw: bij mijn IJslanders komt er in de rui-periode ook heel veel manenhaar los, dus dat is op zich wel te verzamelen/hergebruiken. Maar dus NIET voor vogelnestjes!

Simpelste oplossing (doch niet echt geschikt voor weke zielen) is even naar de slager gaan en vragen of ie een paardenstaart kan leveren. Ik probeer staartharen altijd zo veel mogelijk op te ruimen omdat ik dacht dat vogels erin kunnen verstrikken, maar de zwaluwen halen de haren gewoon uit de stallen en gebruiken het als een soort betongaas voor hun nesten.

Het haar uit de vacht van paarden is uitermate geschikt als nestmateriaal. Heb er 4 lopen die nu één voor één de wintervacht gaan loslaten, en als ik dat haar heb uitgekamd leg ik het op een hoop uit de wind. Vogels halen alles weg. Wel grappig als je in het najaar nestkasten schoonmaakt en precies kan zien van welk paard er vacht als dekentje voor de kleintjes is gebruikt.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

het lange paarden haar is niet zo zeer om het nest mee te bekleden .maar om de opbouw te maken

ook sprietjes gras mos en ander natuurlijk nest materiaal .zelf de pluimen van de distels heb ik nodig .maar dat heb ik al in voorraad nu de paarden haar nog als de paarden haar TE lang zijn kan ik ze altijd wat op maat knippen

Simpelste is toch even langs een paardenstal of manege rijden dan krijg je het zo mee de meesten gooien het op de mesthoop.

Paardenstaarten kan je meestal niet krijgen. De meeste mensen die hun paard laten afmaken knippen voor dat ze het paard meegeven de staart af.

Dit wordt gedaan om aan te geven dat het een slachtpaard is. In het verleden werden veel slachtpaard door slagers doorverkocht aan Polen en Roemenië etc. En via die kant kwamen ze weer terug in de handel naar Nederland.

En als je toch op een stal bent kan je gelijk wat mest mee nemen

een fok/opfok stal zou ook nog een optie kunnen zijn. hier zit er een in de buurt en elk jaar als hun een/twee jarige paarden naar buiten gaan lopen ze allemaal met een even kort staartje rond.

Bedoel als je "toch kleinere stukken" staart haar zoekt, zou een stuk knipsel van de onderkant van de staart wellicht wat zijn. Kunnen ze in mijn ogen ook niet in vast komen te zitten (bijv 10cm haar) maar wel stevigheid..

Is toch wel degelijk makkelijk aan staarten te komen (in ieder geval in bepaalde delen van het land). Kennis van ons maakte sieraden, banden voor hoeden en versieringen voor hoofdstellen van paardenhaar en die kon zonder problemen via de slager aan staarten komen.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.