Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Moestuin Gadgets

Featured Replies

Geplaatst:

Bij een beginnen kweker zoals ik reist nogal een de vraag, geef ik te weinig of miss. juist te veel water. Geen van beiden is goed, en zorgt voor stress bij de planten. Nu zijn er handige hulpmiddelen in de handel, bv de z.g. Tensiometers

Tensiometer%20website.jpg

Een tensiometer is een holle buis met een poreuze keramiektip aan de onderkant en een meeteenheid aan de bovenkant waarmee de drukhoogte wordt gemeten.

Hoe werkt een tensiometer?

Met een tensiometer kan de grondvochtigheid d.m.v. zuigspanning worden bepaald. Planten nemen water op uit de bodem tegen de zuigkracht van de grond in. Deze zuigkracht ontstaat ten gevolge van matrixkrachten op het water in de bodemporiën. Deze zuigkracht wordt meestal aangeduid met de term zuigspanning, en uitgedrukt in mbar (millibar) of hPa (hectopascal). Een tensiometer meet dus de zuigkracht waarmee het in de grond vastgehouden water wordt vastgehouden. Hierdoor ontstaat onderdruk in de buis; deze wordt op de display van de aan de bovenzijde van de buis aanwezige manometer (of zuigkrachtmeter) aangegeven en geeft de minimale zuigkracht aan die de wortels moeten uitoefenen om water uit de grond op te nemen.

Succesvol kweken met een tensiometer

Elke grond heeft een verzadigingspunt en een verwelkingspunt. Bij het verzadigingspunt is de zuigspanning 0 mbar, terwijl het verwelkingspunt voor planten rond de 200 mbar ligt. Optimaal is een waarde van ca. 80 mbar. Met de tensiometer is het mogelijk deze waardes exact te meten en het juiste moment van de watergift te bepalen. Dit maakt de tensiometer tot een onmisbaar meetinstrument voor een succesvolle teelt.

Deze dingen zijn voor een prijs van p.m. 35,- euro te koop.

Mijn vraag is dan ook, heeft iemand ervaring met zo`n Tensiometer? Ik heb de zoekfunctie hier gebruikt, maar kon er nog geen topic over vinden. Het blijkt ook goed te gebruiken bij het zaaien.

aangepast door Gast

Geplaatst:
  • Auteur

Nou ja, handig is het wel natuurlijk. Je kunt zo je watergift beter afstemmen op de behoefte van de planten, hetgeen een besparing zal opleveren in het gebruik van water en meststoffen en een verbetering zal brengen in de kwaliteit en kwantiteit.

edit: Sorry, miss. had ik deze vraag beter hier bloemen-en-planten-f17.html neer kunnen zetten

Geplaatst:

Zaailingen gebruiken niet heel veel water (35 euro aan water is een boel! ) en buiten hoef je niet al teveel water te geven als het weer tenminste wat mee werkt..

Maar misschien zijn er andere forumleden die het ding gebruiken en het fantastisch vinden?

Geplaatst:

Ik persoonlijk zou er ook niet voor kiezen, aan de ene kant heb je door ervaring denk ik snel genoeg door of ze water nodig hebben( heb daar een trucje voor, als ze slap hangen..... ), verder ben ik ook niet echt van de gadgets en al helemaal niet voor die prijs, wat natuurlijk niet wegneemt dat zo'n ding niet goed zijn werk zal doen. Daarnaast beschik ik over de luxe van grondwater, dus belast de natuur niet en ook niet mijn portemonnee!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Dit soort dingen interesseren mij altijd wel. Ik mag graag weten wat er werkelijk in de bodem gebeurt en dan is zo'n tensio(n?)meter een heel handig apparaatje. Het geeft je ook cijfers om mee te werken, iets concreets, daar hou ik wel van. Natuurlijk kan je ook wel zien en voelen aan de bodem wat er gebeurt, maar ik vindt het altijd leuk om beide te hebben, als een soort van bevestiging.

Ik heb vorig jaar testen gedaan, door mijn moestuin totaal geen water te geven en te kijken of de planten het zelf zouden redden, en dat deden ze, maar dan vindt ik het wel leuk om te weten wat er in de bodem werkelijk gebeurt qua water, dat had zo'n tensionmeter me kunnen vertellen. (Mijn buurman op de moestuin waarschuwde me telkens, hij waterde tijdens de warme dagen elke dag, dat ik mijn tuin water moest geven, maar ik mag graag experimenteren, kijken hoe iets echt werkt i.p.v. te luisteren naar andere mensen die geen goede verklaring hebben waarom ze iets doen. Ik vroeg me namelijk af of planten niet zelf op zoek zouden gaan naar water. Ik had het idee dat mijn buurman, met zijn water geven, de planten juist afhankelijk en lui maakte. Ach ja, het werkt allebei, maar wat is nu werkelijk beter voor de planten? Ik weet het nog niet helemaal.)

Als je nog meer van dit soort dingetjes hebt of informatie, dan hoor ik het graag. Hoe meer, hoe beter

aangepast door Gast

Comprehend and copy Nature

Geplaatst:

Dit is 1 van de stukjes techniek die wij hebben, in combinatie met druppelaars, tikkers, sproeiers en onderbereniging Maar met de hand watergeven is nog steeds nodig, er blijven altijd planten natter dan andere die er vlak bij staan. We geven hier dus eerst alles "wat" water, en lopen daarna alle planten nog een keer na.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:
  • Auteur

Castaneda - Miss. moeten we dan een tuin gadget topic starten haha

Geplaatst:
  • Auteur

Ach, gewoon weer een dagje gaan spitten Jasmin. Daar wordt je heerlijk rustig [en moe] van haha

Geplaatst:
Ach, gewoon weer een dagje gaan spitten Jasmin. Daar wordt je heerlijk rustig [en moe] van haha

Klopt... sinds het spitten is de stress zowat weg... Dat was even een weekje opstart-stress geweest... je moet alles eens meemaken in je leven toch??

Geplaatst:

Nou, Jasmin, er zijn dingen die we niet mee willen maken. Het kan altijd erger zeg ik wel s

Good things come in small packages

Geplaatst:
Castaneda - Miss. moeten we dan een tuin gadget topic starten haha

Dat zou ik inderdaad geweldig vinden. Zelf ken ik er alleen bijna geen 1, alleen nu jou tensiometer en de Brix refractometer die ik laatst heb aangeschaft. Maar als mensen informatie of dergelijke apparaatjes kennen, dan hoor ik daar graag over.

Comprehend and copy Nature

Geplaatst:
  • Auteur

Goed, doe ik er nog een

Jaag vogels uit je tuin

Druk aan het tuinieren in je moestuintje? Dan is het zonde als vogels binnen korte tijd je hele oogst wegpikken. Vooral jonge erwten, worteltjes en sla zijn geliefd bij de vogels.

41469.jpg

Naast schade aan je moestuin kan ook het fruit aan de bomen hinder ondervinden van stelende vogels. Maar wat denk je van je vijver? Als je niet oppast hengelen vogels zo je vijver leeg. Een vogelverschrikker kan dan een uitkomst zijn. Maar dat zijn vaak lelijke dingen die je tuin ontsieren.

Ballon

Een nieuwe oplossing is felgekleurde ballon die eruit ziet als een roofvogel. De felle kleuren in combinatie met de gevaarlijk-uitziende ogen en de dwarrelende staart zorgen ervoor dat vogels jouw tuin in het vervolg wel overslaan.

41470.jpg

Twee kleuren

Daarom zitten er altijd twee ballonnen in de verpakking. Een felgele en een zwarte. Dit is gedaan om ervoor te zorgen dat vogels niet gaan wennen aan het gevaarlijke ding. Na drie weken vinden ze het namelijk normaal en gaan ze gewoon door met het leegroven van je moestuintje. Daarom is het slim om na die drie weken de ene kleur ballonnen te vervangen door de andere kleur. Gebruik de kleuren dus niet door elkaar heen, want dan zullen vogels op een gegeven moment niet meer schrikken van de ballon.

http://www.nixalite.com/birdscarepredatoreye.aspx

Geplaatst:

Ik vraag me af of die kraaien bij mij zich voor de gek laten houden...

Misschien maak ik wat vlaggetjes met ogen erop... tis te proberen... leuk op een losse middag om te doen...

(Stokje + zeil/plastic)

Geplaatst:
  • Auteur

Het is niet zo zeer een gadget [of miss. toch wel] maar er zijn veel PDF bestanden te vinden over Square Food Gardening. Zo kun je het boek All New Square Foot Gardening van Mel Bartholomew in zijn geheel downloaden. http://www53.zippyshare.com/v/99497864/file.html# Een handige zoekmachine hier voor is http://pdf-search-engine.net/ Gewoon Square Food Gardening intikken en downloaden maar.

Geplaatst:

Ik moest hier wel om lachen:

[...]Een vogelverschrikker kan dan een uitkomst zijn. Maar dat zijn vaak lelijke dingen die je tuin ontsieren.

Ballon

Een nieuwe oplossing is felgekleurde ballon die eruit ziet als een roofvogel. [...]

tja...

Geplaatst:

Smaken verschillen!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Als je er van houd zijn die ballonnen wel een leuke oplossing. En dank voor die PDF van SFG!

Good things come in small packages

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

wunda-weeder.jpeg

Zo kan onkruidwieden ook!

Ik heb gemerkt dat onkruidwieden en oogsten best wel veel tijd in beslag neemt. Ook is het lichamelijk best wel intensief. Leuk om te zien dat mensen inventieve oplossingen hebben verzonnen om dit werk wat efficiënter te maken. Zie hier The new Solar powered Weeding Machine.

Geplaatst:
  • Auteur

Verrijdbaar zitje (zittend tuinieren)

zittend-tuinieren.gif

Verrijdbaar zitje:

* Zittend tuinieren voor jong & oud.

* Draaibare stoel voor optimaal tuiniergemak.

* Zitje heeft verstelbare hoogte.

* Makkelijk mee te nemen (ongeveer 4kg).

* Draaggewicht van plusminus 100kg.

* Makkelijk verrijdbaar (brede wielen).

* Komt in de kleur zwart/rood.

* Prijs:

€ 39.-

http://www.pomonakassen.nl/accessoires/verrijdbaar-zitje.php

Geplaatst:

Geit ervoor spannen en klaar ben je Jorieke.

Players only love you when they're playing.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.