tbtirza Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Hallo allemaal, Dit jaar wordt het tweede jaar dat ik vol enthousiasme bezig ga met mijn moestuin(tje) 2m2 .. Omdat ik vorig jaar te laat begonnen was met voorzaaien had ik vorig jaar een matige maar wel een goede oogst. Vandaag heb ik echter al verschillende dingen verspeend en nu wil dit seizoen eigenlijk uitbreiden door middel van een ( kleinere ) muurkas. Het lijkt mij mooi om te zaaien in de kas en om dit dan vervolgens uit te zaaien in de volle grond, wanneer ik de volgroeide groentes kan oogsten. Zo hou je routine, lijkt mij. Is dit een goede reden om een muurkas aan te schaffen ? of denken jullie dat dit overbodig is ? En welke ervaringen hebben jullie met muurkassen ? Welke zijn handig in gebruik ? en zijn er types die je beter kan vermijden ? Wanneer je continue verse groentes wil oogsten, welke tijd houden jullie dan aan tussen zaaien en oogsten ? Hoe houden jullie dat bij ? Alvast bedankt voor jullie hulp. Gr. Tirza Quote Follow your dreams, they know the way! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 voorzaaien binnen en daarna in een kas en daarna naar buiten is een prima routine, je verlengt het groeiseizoen ermee (dat is wel nodig met deze vreemde lente) ook heb je minder last van beestjes en ziektes bij het jonge spul als je schoon werkt en ze genoeg, niet teveel en niet te weinig licht en warmte geeft in huis en in de kas hier moeten we nu vanwege de kou heel wat plantjes binnen goed houden, daarvoor hebben we wat tl buisjes en verschillende kamervensterbanken van warm tot koud: beneden 20 graden, boven 15 graden en op de zolderkamer 6 graden groeitijd tussen zaaien en oogsten is zo afhankelijk van het weer dat de planning vaak anders loopt dan je denkt; globaal zijn er wel tabellen voor bijvoorbeeld hier en hier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 daarvoor hebben we wat tl buisjes Wil je daar alsjeblieft eens wat meer over vertellen? Hoe sterk en hoe laag boven de planten en belichtingstijd enzo; foto? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Daar zijn best heel wat topics over, nu niet meer de meest recente topics, maar van januari tm maart staat dit forum bol van de tips en trucs met betrekking tot lampen en binnen kweken.( zoekfunctie ) Zelf heb ik dit jaar ook voor het eerst een koude kas. Gebruik ik net als RobO het hele huis met alle soorten licht ( zuidraam, noordraam , koel-raam, beetje warmer-raam, afgedekt ( vochtiger ) en juist open. Overdag buiten of juist niet. En een lichtbak al dan niet verwarmd ook nog ( warmte mat ) Zie vooral alle topics over al deze zaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Is dit een goede reden om een muurkas aan te schaffen ? of denken jullie dat dit overbodig is ? En welke ervaringen hebben jullie met muurkassen ? Welke zijn handig in gebruik ? en zijn er types die je beter kan vermijden ?Ik heb een plastic muurkas aangeschaft, de "Première", omdat ik nou wel eens mooie, rijpe tomaten wil hebben. Er staat ook komkommer en paprika in. Gaat goed, ben er blij mee nu met al die regen, maar dat kasje is niet erg degelijk. Bovendien paste het plastic niet goed waardoor de rits kapot is gegaan. Dus volgend jaar komt er een vergelijkbare kas, maar dan degelijker: een houten frame met plastic. Zaaien van een en ander doe ik ook in huis (is warmer) en ik heb e.e.a. in eerste instantie afgehard in dat kasje, voordat de tomaten enzo erin kwamen. Daarvoor is het ook erg handig: dat scheelde een hoop heen-en-weer gesleep met jonge plantjes Heeft er trouwens iemand ervaring met deze tomatenkas 'Première'? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts