Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De Rose de Bern tomaten doen het erg goed Appelvrouw! Ik kreeg de zaadjes niet op de moestuinforumdag, maar al wat eerder. Zodat ik ze nog op tijd kon zaaien

Er hangen mooie grote vruchten in, ze hoeven alleen nog maar te kleuren. Ook de Ananas-tomaat doet het super! De vruchten lijken nog steeds te groeien, en ze zijn al enorm! Die moeten ook nog kleuren... en dan proeven!!

Geplaatst:

Leuk Jorieke! Ik heb toevallig net een voor lunch gegeten..(Rose de Bern)...zo lekker...Ananas heb ik vergeten te zaaien...zal ik missen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 5 weeks later...
Geplaatst:

Overwogen wat ik hier nou mee moet. Ik vind de plant wel mooi ook, maar is natuurlijk lastig met het niet winterhard zijn. Ik denk dat ik de huidige groter geworden knol tegen de 1e vorst aan oprooi, laat drogen en wegleg tot het voorjaar. Hem dan weer oppot, dan in mei de tuin op aan de waterkant en niet meer in pot, en dan eens kijken of hij dan nog groter wil worden ( ik wil nóg wel zo'n zomer ) Dan in dat najaar es kijken wat dat moet met eten enzo.

Maar rooi ik m op dit najaar en zijn het al meerdere knollen, dan kan ik dat ook dit jaar al proberen natuurlijk.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

De Taro nu.

DSCN537140721388851733.JPG

Omdat de winter nu nog komen gaat, heb ik de kleine kuip vanmorgen ingegraven op de tuin, dikke laag aarde en championnemest er overheen, Plastic daaroverheen en daar weer championnemest overheen.

Laat de winter maar komen dan. Ik hoop dat dat zo goed moet gaan.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

De bovenstaande kuip heb ik ingegraven gehad op de tuin. Dik onder een heuveltje champost met daar weer over een klein zeiltje tegen overvloedig vocht ( in november regende het zo )

De kuip heb ik 2 weken terug opgegraven en staat nu al weer een tijdje boven de grond ergens gewoon buiten. Vanmiddag zag ik de grond wat opbollen. Dikke scheuten komen er aan !. Van de week in een maat grotere kuip zetten, misschien wel langs het water in de volle grond, nog even bekijken. Een handenbinder was het vorig jaar wel kwa waterbehoefte. Misschien beter in de volle grond ja.

Zal een foto maken als er echt wat te zien valt.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Vraagje aan Bit, ons aller snoeiexpert.

Heb een uurtje zitten lezen en herlezen over het snoeien van josta bessen.

Maar nu mijn bessen dragen, wanneer moet/mag ik die snoeien, ze gaan veel te groot worden anders.

En na de snoei, krijg ik dan volgend jaar terug bessen?

Oei, dat zijn al twee vragen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Zoals alle bessen draagt ook de Jostabes op hout wat het jaar er voor gevormd is.

Nu is Jostabes een grote en best lastige groeier. Zelf pas ik meermaals zomersnoei toe om de groei wat in te perken, maar blijft een lastige groeier.

Je kán in het najaar snoeien, maar dan beperk je hem nauwelijks in de vegetatieve groei.

Hij draagt ook goed op 2 en 3 jarig hout, dus oogst heb je toch wel ( zoals kruisbessen )

In vorm leiden is bijna niet te doen, of je moet er met de snoei zomers bovenop zitten. Het worden belachelijk grote struiken met relatief weinig oogst.

Jouw stek, van jou gekregen ga ik es in pot ( ingegraven ) proberen om te kijken of dát wat brengt.

De Taroknol nu:

Gepoot naast de ingang van het complex naast de sloot. Van de week es mesten. Ding heeft vele nieuwe scheuten.

image44611400774576.jpg

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ff een update van die Taro. Gaat lekker. Komt goed op gang.

image13101404653954.jpg

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Haha, oja... Boomspinazie... de Aardbeispinazie was met die rode vruchtjes...

Die Boomspinazie heeft zich op de moestuin echt heerlijk uitgezaaid. Heb nu dus in het wild opkomende Groene Melde, Rode Tuinmelde en de Boomspinazie... dát is nou nuttig en mooi "onkruid"...

Gelukkig is de boomspinazie erg makkelijk weg te trekken en ook in salade niet te versmaden. Ik heb m dit jaar zelf niet gezaaid, maar heb nu ook her en der struikjes staan met leuke rose topjes

• 2 weeks later...
Geplaatst:

In mei van Stan een mooi stekje van Stan gekregen van een vlinderstruik. In pot gezet. Hard gegroeid, is een mooie grote plant nu met al veel bloemen.

Van het najaar gaat ie de volle grond in! Bedankt, Stan! image42551408797511.jpg

Geplaatst:

Stan ik heb van jou een Aji Umba peper gekregen de peper hangt lekker vol maar welke kleur moeten de pepers krijgen?

Als ik trouwens kijk op afbeeldingen zien de pepers er ook wat anders uit, die van mij zijn redelijk lang en nogal rimpelig en de kleur is wit achtig.

Iemand heeft er vanmiddag een rouw geproefd en hij zij dat ze helemaal niet heet waren.

Geplaatst:

? Zou rood moeten zijn. heb je er een foto van ? ik had hier ook enkele planten lopen hussellen en dacht alles wel goed te hebben betreft de labels(niet dus).

De omschrijving betreft het wit klinkt als Alma paprika(Zo kreeg ik de zaden dan ). Die horen rond en een ietsje hitte te hebben maar, die ik heb staan lijken meer een kruising Santa Fe Grande en die zijn ook wit/creme en ook niet echt heet tot iets van 700 Scoville.

Lijken ze hier op ? :

02082014465754041408820037.jpg

Edit : Het klinkt ook wel wat als lemondrop die hebben wel die ribbels maar, die zijn wel pittig (ik wacht de foto even af)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

@Angela, dan heb je een peper die oranje gaat worden en dan best heet is en geen Aji. Het is dan een Biber maar welke ?

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Nee daar heb ik geen zaden van gehad(of foutje bij het labelen bij de donateur ?) Maar, als het blad ook een beetje over een komt met de foto dan denk ik dat het ook nog wel lemon drop kan zijn. Die zijn vaak eerst ook licht groen en dan geel en ook dan volgt pas hitte.

We gaan het zien. Graag nog wel een een foto o.a. voor de leuk.

Geplaatst:

Het is niet de Aji (Blanco) Cristal want die heb ik en die is veel gladder en gelijkmatiger van vorm en ook wat dikker. De Aji Blanco Cristal rijpt lichtgeel af en wordt niet pittig en is dus erg mild.

ps. Heb ook een Aji Habanero staan en die geeft wel die gekreukelde lichtgele (moeten nog naar helderder geel afrijpen) pods...

Geplaatst:

Moestuinforumdag 2013 planten ?

Ik denk dat dit van de moestuinforumdag 2012 was, misschien najaar 2012 ?, maar goed. Toch een update, wel speciaal voor Jet. Mijn dank nogmaals.

Van jou een druivenstek meegekregen toen. Hij heet bij mij : "Stek Jet " en raak steeds de echte naam kwijt, hoewel je die al een keer gemeld hebt. Geeft niks.

De oorspronkelijke stek draagt nu de 1e druiven. Geen mooie trossen weliswaar, maar goed. Het gaat straks om het even kunnen proeven.

Dit voorjaar wat stekken gemaakt daar weer van. 1 van die stekken staat nu op mijn deel van de tuin tussen de andere druiven. De oorspronkelijke stek staat op tuin 1

Leuk hoor.

op tuin 1. de nu 3 jarige stek.

DSCN614170251408992347.JPG

Op tuin 2, de stek van de stek.

DSCN614068391408992374.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...