Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

MoestuinFD 2013 planten: hoe nu verder?


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Geeft niks. Het is maar taal he ? En waar ik denk dat ik begrijpbaar schrijf of iets probeer uit te leggen , is het maar helemaal de vraag of de hoorder/lezer, hetzelfde leest of hoe ik het bedoel.

!/3e deel. Je staat voor de struik ( in dit geval de foto die je hier toont ) De onderste takken , alles tot 15 a 20 cm van de grond snoei je weg. Dat is alvast de start.

Dan ga je naar boven elke zijtak wijs je aan met je snoeischaar. de 1e snoei te terug op 3 knopen, mogen ook 5 knopen zijn hoor. Niet minder dan 3. ( en 3 is al een straffe snoei )

 

Goed. die tak heb je gesnoeid. De volgende naar boven haal je helemaal weg tot aan de middenstam. De volgende daarboven laat je helemaal staan zoals die nu is ( lang dus )

De volgende naar boven snoei je terug op de 3 knopen De volgende haal je helemaal weg, de volgende laat je helemaal staan.

 

En zo ga je helemaal de middenstam langs naar boven. De top zelf laat je dus nog even.

 

Dit is het principe ( één principe ( ik zeg niet dat het ook heel anders zou kunnen he ? )) Dan gaat nu de groei van de struik door op de ongesnoeide takken en de top. De ongesnoeide takken top je over 2 weken ( niet op 3 knopen snoeien maar toppen ) Inmiddels zal de struik op de takken die op 3 knopen gesnoeid zijn uitlopen. zijn die goed aan de groei kan je de takken die je getopt hebt ook tot 3 knopen afsnoeien. De nieuwe scheuten kan je weer deels gaan toppen

 

In de winter kan je alle zijtakken van de hele struik , van de middenstam dus, op 3, 4 of 5 knopen terug knippen.

 

Dan moet je nog opletten of de struik helemaal onderaan aan de basis ook nieuw schot maakt dit jaar al. Is dat zo, zou ik er bv 1 kunnen bewaren, om een nieuwe middenstam op te laten groeien , schuin weg van de hoofdmiddenstam bv. ( aanbinden aan tonkinstok schuin van de struik weg ) Ook deze is dan zo te behandelen als eerst beschreven.

 

Zo kan je de struik zeg 3 grote takken laten geven in een paar jaar. : 1 oudste , 1 een jaar jonger, en 1 een 2 jaar jonger. Na een paar jaar haal je de gehele oude stam weg, en heb je vervanging klaar staan.

 

Het is 1 manier. Er zijn vele wegen naar Noord Frankrijk

 

edit. Zijn er nu al meerdere "oudere" takken aanwezig ( ik keek net weer even naar de foto ) Kan je nu al kiezen voor aanhouden van een paar middenstammen. Ik zou dan wel 1 of 2 middenstammen ook nu al toppen. dat dwingt de plant tot het maken van die meerdere zijtakken, die je dan weer kan gaan behandelen zoals beschreven. Zij- takken tot bloeitakken maken dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een x de Taro. Ja sorry hoor. Hij moet weer in een grotere pot. Hoe ver ga ik daar mee door ? Toch maar naar buiten in de volle grond, langs het water ? Staat nu in de koude kas nog.

Heb ik wel een handenbindertje in mn handen gekregen hoor

 

dscn472526291370890661.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste 'blaadje' op de foto is ruim 30cm lang. Ding gaat als kool nu ( warmere dagen ) en gaat binnenkort echt een probleem worden in mijn kasje.

Heb nog een Tomantillo staan, die ik maar in de koude kas wil laten voorlopig. Een inmiddels grote Brugmansia ( wat gaat die hard zeg ) Een citroen, een mandarijn, 8 inmiddels groot , groter , grootst geworden tomaten planten, 2 veels te grote bloemkolen ( nooit zet ik meer een bloemkool in mijn koude kas )

 

( sorry, is dit ook het klaagtopic ? )

 

Nee, maar wat moet ik nou met die Taro ?? Gaat ie het buiten echt veel minder goed doen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Nehhh. Die Taro-kas komt er sowieso niet. Gedoe gedoe. Ik heb al zat gedoe.

 

Volgende vraag: Egyptische ui. Nog wat foto's en een vraag.

De ui / kop met broedbollen leunt nu op de grond. Dat zal zijn natuurlijke wijze zijn van vermeerderen ? Die broedbollen gaan dan wortelen ?

2e vraag : 1 van de broedbollen maakt een bloeistengel, de bloemkop zit er al op. zie foto. Wat daarmee ? uitbreken ?

 

Hier zie je de bloemstengel naar de grond neigen

 

dscn477784941371744523.JPG

 

Hier de kop rustend op de grond

 

dscn477865811371744585.JPG

 

En hier de kop met broedbollen al weer in bloei, of komend.

 

dscn477912641371744625.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga ik de broedbolletjes er af breken maar dit weekend en poten. Volgend jaar kan ik dan gaan uitdelen. Thnx voor de gever ( Jet )

 

Die Taro staat in de koude kas ja ( nou ja , koud koud ) Nog wel. Ik heb hem uitgelaten van de week, maar liet gelijk zijn blad hangen. Dat zal wennen worden, wil die echt naar buiten moeten. Ik hou hem nog even in de koude kas. Hij gaat net zo lekker nu. Ik kan nog 1 maat groter ompotten denk ik. En dat moet m dan maar zijn. ( foto --> zie topic Taro )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeepkruid was dit geloof ik... en bloeit mooi.

 

img077358441371756466.JPG

 

img077460041371756485.JPG

 

En de Allium Glaucum bloeit bijna.

 

img077868401371756592.JPG

 

Het Muurleeuwebekje had nog geen eigen plekje, heb geen muurtje, en vond het in de zon niet echt fijn dus die had ik ff in deze emmer (annex deurstopper) gezet... vindt ie wel leuk blijkbaar. Schattig lief heel klein bloempje... En heb er zo te zien ook wat Aardbeispinazie bijgekregen.

 

img083514161371756833.JPG

 

img083674741371756849.JPG

 

Dus die leven nog allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zeepkruid heb ik een bak van een meter gegeven waar hij overheen kan hangen..hij kan geweldig uitgroeien! Fijn dat hij het doet!

Dus daar zijn mijn tweekleurige meldes gebleven..ik heb er geen een meer Erny ..maar ik gun ze je

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, oja... Boomspinazie... de Aardbeispinazie was met die rode vruchtjes...

Die Boomspinazie heeft zich op de moestuin echt heerlijk uitgezaaid. Heb nu dus in het wild opkomende Groene Melde, Rode Tuinmelde en de Boomspinazie... dát is nou nuttig en mooi "onkruid"...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Aardamandel lijkt op gras, maar is wel iets breder. Het zou wel wat vroeg zijn, maar het is raar weer...

 

Ha, ha, was echt een grassprietje... staat nu buiten in volle grond. Je zegt dat het nu vroeg zou zijn, dus misschien komt er nog wat naar boven.

 

 

Jorieke komt bij jou de aardamandel nu al boven? Bij mij is er nog niets te zien.

 

Mierikswortel doet het goed.

 

Welsh onion ook, die bloeit nu, hoe kan ik die vermeerderen?

 

Rode bieslook doet het ook goed. Ik heb er al een paar stengels van geoogst, ook deze zou ik graag willen vermeerderen.

 

Zevenjaarsspinazie heb ik ook al paar blaadjes van kunnen oogsten. Ook hiervan zou ik graag willen weten hoe ze zich vermeerderen.

 

De eeuwige moes doet het ook goed, paar blaadjes van kunnen oogsten, helaas zijn de slakken mij steeds voor. Heb er nu een emmer zonder bodem er omheen gezet maar ze kunnen er blijkbaar nog steeds bij.

 

De ananaskers doet het prima, ook bij mijn vader.

 

Ik ben heel blij met de nieuwe plantjes, vind het leuk dingen uit te proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee Chana, er komt (nog) niets op in het aardamandel veldje. Maar mijn moeder heeft ook als een bezetene staan spitten in dat veldje, en ik denk dat ze bijna alles heeft aangezien als gras Nou ja... ik vond het toch al niet zulk fantastisch spul... zullen we dan maar zeggen

 

De Welsh onion scheur ik in de herfst en/of lente. Er zijn dan nieuwe scheuten bijgekomen. Je zou de zaden ook kunnen zaaien, als er geen andere ui-soorten bloeien bij je in de buurt. Strooi de zaadjes dan straks onder de plant, en komend voorjaar zie je van alles opkomen.

 

De rode bieslook vormt hier nu nieuwe scheuten, dus die kan je dan ook straks scheuren.

 

De 7-jaars spinazie zaait zichzelf flink uit, als je de bloemen laat staan. De jonge plantjes vormen meteen een flinke penwortel, maar zijn best goed te verplanten als ze ergens opkomen waar je ze niet wilt hebben.

De rest van het jaar doen de planten niet zoveel meer, komend voorjaar zijn ze weer de eerste van de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aardamandel die ik de hele tijd met liefde heb verzorgd en in een grote bak heb geplant blijkt de lampenpoetser( zag ik bij Conny`s update )

Ik heb dus gewoon geen aardamandel lachen..volgend jaar een nieuwe poging...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn snack komkommer en annanas kers doen het erg goed!

De egyptische ui ben ik aan het vermeerderen dat schijnt ook te lukken alleen de oerprei heeft er nog niet zo heel veel zin in 1 plantje had maar 2 zij knolletjes en een andere helemaal geen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardperen doen het buitengewoon goed!

 

Minibel tomaten zijn mooie compacte plantjes met leuke kleine tomaten eraan.

 

Heemst, bijvoet, akkermunt en bergmunt doen het prima.

 

Romatomaten oké de eerste tomaten zitten eraan.

 

San Marzano tomaten gezaaid, veel plant en nog weinig tomaat, maar dat komt ws nog.

 

Marokkaanse munt prima in de pot.

 

Zwarte bes weet ik niet, afwachten, ben bang dat hij gaat sterven.

 

Twee stekken van treurwilg geplant, één is doodgegaan, de ander staat op een centrale plek in de tuin en groeit goed, mag later als parasol en paraplui gaan dienen.

 

Crosne en yakon doen het uitstekend!

 

(en de zeep is bijna op, lekker! Het varkensvlees was ook veel te snel op, had véél meer mee willen nemen...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...