Sanne2 Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Ik wil dit jaar in de kas de tomaten opbinden, in plaats van een stok ernaast te plaatsen.Nu wilde ik dit eigenlijk met een staalkabel doen, maar de kans bestaat dan dat er teveel druk op het frame komt te staan waardoor er misschien ruiten gaan sneuvelen.Ik heb van Borsalino de tip gekregen om een balk te gebruiken. Hebben jullie nog tips om de tomatenplanten ergens aan op te binden? De kas is 3.80 m lang en in het midden komen dan 8 tomatenplantente staan.Aan de zijkant komen nog 2 paprikaplanten, 6 tomatenplanten en 2 komkommerplanten. Deze komen op goothoogte die ongeveer 1.60m hoog is. Hoe zou ik deze planten op kunnen binden? Alle tips en ervaringen zijn welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 wij steken een tonkinstok van 1,5 m langs de plant en binden aan de bovenkant een stuk tomatentouw vast. Dat wordt naar boven gespannen waar we wat houten latten met gaten aan het plafond van de kas hebben hangen. de tomaten clippen we vast met de grote clips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne2 Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Ik heb op internet van die tomatenhaken gezien. Deze lijken meer op een oog. Deze moet je dan in het frame draaien.Hoe maak je dan het touw vast aan die ogen? Gewoon een paar keer het touw eromheen doen en een knoop erin?Is tomatentouw/sisaltouw sterk genoeg om een tomatenplant te kunnen ondersteunen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Ik had de kas in de volkstuin zelf gebouwd en daar kon ik makkelijk de tomaten aan het stevige houten bouwsel vastbinden zonder gebruik van stokken, maar wel met ketting. Aan de ketting maakte ik op gewenste hoogte een stukje van dat ijzerdraad met zachte kunststof eromheen, hoe heet dat ook weer, en dat kwam dan weer om de tomatenplant. Nu heb ik een aluminiumkas en ik wel ze weer aan de ketting, maar liever niet aan het alu frame. Dus ga ik een stellage maken van twee staanders met een dwarslat erop, en daar de kettingen aan. Voor verschillende tomaten en komkommerplanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne2 Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Ik heb ook een aluminiumkas, maar ik ga daarin een houten frame maken waar de tomaten dan aan komen te hangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cor de bruine Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 er zijn ook tomaten haken te koop die zo aan de draad kun hangenvr gr cor de bruine Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Voor tomaten, meloenen en komkommers gebruik ik tomatenspiralen. die ik vastbind aan het dak van de kas. Ik draai de planten door de spiralen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barca4ever Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Toevallig geen fotootje van? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Wij gebruiken stokken, spiralen en draden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Hier wat foto'sDe voordelen van een spiraal vind ik de stevigheid en je kan de bloemtrosjes sterk laten trillen door tegen de spiraal te slaan. (voor betere zelfbestuiving) Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barca4ever Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Ziet er prima uit! Ben ook aan het nadenken over hoe ik de tomaten dit jaar ga ondersteunen. Vorig jaar had ik van dee dunne groene stokken maar die waren toch niet ideaal voor de stevige planten die tomaten zijn. Trok al gauw allemaal scheef. Heb geen zin om daar al te veel centjes aan te spenderen. Die spiralen lijken me wel een goede oplossing. Waar vind je ze het goedkoopst in belgie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Ik koop ze via http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2106. (20 euro voor 10 stuks)Misschien dat het in aveve goedkoper is, maar vermits ik geen aveve vlakbij heb, koop ik ze online. Je hebt dan ook tomatenhaken en een touw nodig om ze vast te maken als je ze in een serre zet.Bovenaan de spiraal is er een gaatje waar je een touw door kunt steken. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts