dennislp Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Ik wil een verhoogd stukje grond maken, vooral voor kruiden.Wat voor aarde raden jullie aan? Alleen potgrond, of kan ik beter het mengen met nog andere dingen? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Even kijken waar ze het het beste op doen,mengen met zandgrond,want vele kruiden houden daarvan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Potgrond is het best geschikt voor, you guessed it, planten in een pot. Potgrond is aan de basis al meestal licht zuur en bij vertering (compostering) wordt de grond er alleen maar zuurder door.Niet echt waar de meeste kruiden van houden ook al zijn er wel die dat best O.K. vinden. Zuiderse kruiden houden het liever bij vrij alkalische grond.Je wil rulle grond die op zijn minst neutraal is, organische meststoffen die hun voeding langzaam afgeven. Een goed voorbeeld van zulke meststoffen is lava gruis. Het is voedzaam maar traag in afgift en het houdt de bodem rullig en zodoende goed doorlaatbaar. Nu is het gamma aan kruiden vrij groot. Zolang je niet bepaalt wat je zoal wil gaan opzetten als kruid is het advies ook vrij vaag.Bottomline is dat je je kruiden moet leren kennen, weten waar en hoe ze het best doen. Voedselbehoefte, bodemgesteldheid, licht enzovoorts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 16, 2013 Author Share Posted April 16, 2013 Potgrond dus niet.. Maar wat dan wel? Tuin aarde gewoon? Of potgrond mengen met ... ? Bepalen op basis van welke kruiden, Dat is het slimst: maar zal ook veel tijd gaan kosten om elk plantje zijn eigen mengseltje te geven denk ik. Dingen zoals bieslook, peterselie en dille zullen het wel redden in een gewoon iets denk ik toch? "Zuiderse kruiden houden het liever bij alkalische grond".. Vallen daar ook bijv. Basilicum, tijm en oregano onder? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Op zich is een verhoogd bed wel een goed plan voor een aantal meer zuidelijke kruiden. Rozemarijn, Lavendel, tijm, salie, houden wel van wat droger rond de hals. Ze wortelen diep genoeg voor het ophalen van vocht, maar kunnen niet tegen het vele vocht wat we hier doorgaans hebben. Dus verhogen. De toplaag goed doorlatend maken ook. Brekerszand , grind, split. Op wat voor grond zit je al van zichzelf ? Klei ( Alkmaar ) Gewoon zo laten , wat omspittten ter plekke, en de verhoging daar bovenop, deels gemaakt van die klei, vermengd met gewone tuinaarde. bovenste 10cm een mengsel van brekerszand en tuinaarde ( 1/3e deel tuinaarde de rest brekerszand ) en dan de toplaag ( 3 tot 5 cm daar bovenop dus ) grit, split, kiezels. Oregano doet het daar ook wel op , maar wil wel wat rijker en kan ook goed zonder dit gedoe. Basilicum zet ik zelf eigenlijk helemaal nooit in de tuin; teer ding en lekkerder als dat geheel als kasplantje behandeld wordt binnen ( vind ik dan hoor ). Heel andere kruiden , de meer hollandse, doen het in gewone tuingrond prima, vaak ook met wat minder zon , dus die geef je de minder zonnige kant , minder aangepaste, maar ook verhoogde; kan wel.Verhoogd is voor die dingen niet echt nodig , maar je bent dan toch al bezig met dat bed. Heb je alles bij elkaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 "Zuiderse kruiden houden het liever bij alkalische grond".. Vallen daar ook bijv. Basilicum, tijm en oregano onder? Met zuiderse kruiden worden kruiden van het middellandse zee bekken bedoeld. Basilicum is van oorsprong aziatisch dus eerder subtropisch. Basicilum doet het goed op luchtige, iets vochtige, eerder rijke grond. Neutraal qua Ph waarde is prima. Zon, half schaduw. let op de naaktslakken, ze zijn er verzot op.Hoe goed basilicum het doet is sterk afhankelijk van de zomer die we hebben. Veel zon en niet te veel regen, dan doet ie het prima. Tijm doet het prima op goed doorlatende, eerder schrale grond in volle zon maar graag uit de wind. Neutraal tot licht alkalisch.Oregano hoeft niet in volle zon. Doet het eigenijk best in half-schaduw. Niet te schrale bodem, wel luchtig, neutraal tot licht alkalisch. Goudkleurige oregano nooit in volle zon. Dan verbrandt het blad. Tijm en oregano zijn heel makkelijk en beiden zaaien zich hier spontaan uit. Meerjarig ook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 (edited) Super, bedankt! Dat zijn nog eens mooie antwoorden Het is wat werk om het allemaal uit te zoeken, maar tenslotte is het toch iets wat er, als het goed is, jaren lang zal staan.. Dus: Een goed begin is het halve werk? Ik kwam zojuist dit topicje tegen, misschien nog interresant voor de mensen die hier meelezen: Welke grond voor kruiden? (Jointjedraaien.nl). Wat raden jullie aan voor de rozemarijn? Vollegrond, of in potten houden? Ik ben snel geneigd om die ook in de vollegrond/bak te zetten: maar dan kan ik de twee plantjes niet meer in de winter als het te koud is, in de schuur zetten... En planten die droger moeten, gaat helemaal goed komen denk ik. In principe wou ik een bak van 2m², met dan in een hoek een verhoging: denk 0,5 x 1m groot. Waarschijnlijk dat ik die 0,5 x 1m dan gebruik voor de hogere kruiden, zodat ik soms kan besluiten om die verhoging geen water te geven, maar de rest van de bak wel. Lijkt me goed genoeg, toch? @ Bit, zou het geen eens weten welke grond we hebben. Weet wel dat munt en vrouwenmantel hier als een gek overal en nergens groeien. Vooral die vrouwenmantel, maar de guldenroede kan er ook wat van met z'n zaad. Zal wel lichte kleigrond zijn ofzo. Edited May 2, 2013 by Guest Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Wat raden jullie aan voor de rozemarijn? Vollegrond, of in potten houden? Ik ben snel geneigd om die ook in de vollegrond/bak te zetten: maar dan kan ik de twee plantjes niet meer in de winter als het te koud is, in de schuur zetten... Als het om de klassieke rechtopgaande rozemarijn gaat, de Rosmarinus Officinalis, ook wel griekse rozemarijn genoemd, dan verkies ik persoonlijk voor volle grond. Wel moet je er dan rekening mee houden dat die in de winter moet worden afgedekt. Dat doe je niet door er zomaar even een vliesdoek over te gooien maar wel door b.v. een structuur erom heen te creeren die het vliesdoek ondersteunt zodat de jonge toppen niet belast worden door doorzakkend vliesdoek. Sneeuw, enz. Als je dan bovendien je plant kan beschutten tegen schrale oosten of noorderwind, en dat hoeft niet per se door een muurtje of zo, met bladhoudende kleine struiken die de wind breken dan heeft dat een groter, positief effect dan vliesdoek. De kunst is om een mirco-micro klimaat te creeren die je plant beschermt. Zelden heb ik rozemarijn zien afsterven in de winter. De overgang winter naar lente is de grote boosdoener. Weet ook dat het niet is omdat een plant die je ergens koopt het etiket Rosmarinus Officinalis draagt dat het echt ook dat is.Zelfs al is dat dan correct, het is vaak heel onvolledig. Immers, een Rosmarinus Officinalis is niet 1 plant maar een soort met honderden cultivars, selecties en god weet wat. Negen op tien weet geen verkoper wat het precies is en toch kan die plant met dezelfde ongekende naam meer of minder winterhard zijn, enz. en zo verder. Eindeloos en beetje dramatisch ook. Mits ervaring kan je de verscheidene cultivars onderkennen maar het blijft een allegaartje. Idem ditto voor veel tijmsoorten eigenlijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Ik heb ook een verhoogde kruidenbak. staat er nu twee jaar, en wonderbaarlijk genoeg... De tijm, munt, salie, peterselie, bieslook en zelfs lavas groeien er allemaal in dezelfde grond! Ik heb gewoon grond uit de tuin gebruikt, gemengd met (goede) grove compost. Buiten water geven doe ik eigenlijk niets. En alles groeit als een dolle. Als het er echt verdrietig bij zou staat kan ik altijd nog wat vloeibare mest geven, maar dat is tot nu toe niet nodig geweest. Ook de éénjarige die nu opgekweekt worden komen er straks weer bij te staan, ik heb eigenlijk nog zo'n bak nodig! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Ik heb ook een verhoogde kruidenbak. staat er nu twee jaar, en wonderbaarlijk genoeg... De tijm, munt, salie, peterselie, bieslook en zelfs lavas groeien er allemaal in dezelfde grond! Dat kan een tijd goed gaan, ja. Weet alleen (en ik zeg dat niet belerend) dat munt (vooral munt), peterselie, lavas en in mindere mate bieslook graag rijke, neutrale grond hebben. Tijm (als het om de klassieke wintertijm gaat) kan ook best op neutrale grond maar duldt niet zo best schaduw, salie (en dan hebben het over keukensalie aka Salvia Officinalis daarentegen verlangt echt wel een kalkhoudende bodem die luchtig is en niet te rijk.In je allegaartje van kruiden is het de munt die de bodem schraler maakt. Gegevens over de habitat van een plant geven een beeld van waar een plant in de vrije natuur best gedijt. Dat betekent niet dat als je die plant in een licht afwijkende habitat zet ze niet zal gedijen.Stel, je plant lavas in schrale grond die voornamelijk alkalisch is dan zal die plant in eerste instantie wel groeien omdat ie wellicht het voedsel uit het potje opsouppeert maar na verloop van tijd verdwijnt ie gewoon.... Anderzijds, kan je de munt gaan bemesten en daardoor gaan de wortels van de salie of tijm verbranden en kwijnen die dan weer weg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Je hebt helemaal gelijk hoor Marinus! Maar ik heb helaas de ruimte niet om iedere plant zn eigen biotoop te geven! Hihi! Zolang ze het lekker doen, mogen de kruiden blijven, zoniet, dan is het helaas pindakaas... Tot nu toe gaat t prima, en blijft alles lekker groeien, als er straks iets vervangen moet worden, is dat ook geen ramp Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted April 27, 2013 Share Posted April 27, 2013 Ik heb zo'n verhoogde kruidentuin een jaar lang gevuld gehad met enkel potgrond. Ging perfect. Dit jaar wat extra compost en turf bij gesmeten omdat ik het niveau wat hoger wou. Werkt nog steeds perfect. Opvullen met andere zaken gaat natuurlijk ook. Gewone tuinaarde, verrijkte teelaarde, je eigen mengeling... Bijv 7 delen compost, 2 delen zand en 1 deel turf. Het werkt allemaal prima. Gewoon zorgen dat je bemesting goed zit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 27, 2013 Share Posted April 27, 2013 En hoe verzorg je de bemesting ? Pas je dat aan aan de planten, en wat / hoe dan ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 Ik heb nu net wat bakken gemaakt. Ik ga die opvullen met teelaarde die ik laat leveren. Dat is gewoon zuivere gezeefde teelaarde, aangevuld met een mengsel van champignonmest, compost en turf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 En wat voor kruiden gaan daar dan in? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Trouwens, ik heb toevallig een boek bij waar men spreekt over eigen potgrond maken. Het is zeg maar de Moestuinbijbel (Handboek Ecologisch Tuinieren => http://www.velt.be/winkel/pag420+aanpassen+8) Basisrecept met compost (voedselrijk):- 7 delen compost- 1 deel turf- 2 delen scherm zand- 10 g kalk per emmer Zonder compost (voedselarm):- 3 delen tuingrond (in zware grond: zand toevoegen)- 1 deel turf- 10 g kalk per emmer Recept zonder turf:- 5 delen compost- 4 delen tuingrond- 2 delen scherp zand Turf altijd goed natmaken voordat je het mengt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 En wat voor kruiden gaan daar dan in? Niet zoveel kruiden, ik heb al een kruidenbak: Hierin staat: dille, citroentijm, peterselie, dragon, laurier, koriander, rozemarijn, tijm, bieslook, kerrie, salie, oregano en bonenkruid. Meer hoef ik niet he . Basilicum is toch eerder iets voor binnen. Verder staat hieronder ook nog prei en knolvenkel in, maar dat is maar tijdelijk, als "opslagplaats" Er komen vooral groenten in die bakken. Bonen, kolen, etc. Maar hier en daar zet ik nog wel wat kruiden indien dat schadelijke insecten op afstand kan houden. Die bak op de foto is trouwens opgevuld met vooral potgrond gekocht in de handel, maar dat is toch vrij duur. Al was het indertijd een makkelijke oplossing voor mij. Vorige maand heb ik het grond niveau wat verhoogd door een paar zakken compost en een beetje turf toe te voegen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts